Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
28.07.2014, 00:00

Milióny, reklama aj biznis. Aj to je Tour

Včera sa skončil 101. ročník najznámejších cyklistických pretekov Tour de France.

Po majstrovstvách vo futbale a olympijských hrách išlo o tretiu najsledovanejšiu športovú udalosť. Tohtoročný trojtýždenný cyklistický peletón Tour de France sa skončil, usporiadatelia, ako aj samotní účastníci, počítajú zisky.

Tour de „milióny“

V poradí už 101. ročník bol špecifickým tým, že sa začal vo Veľkej Británii. V celej histórii Tour to tak bolo len druhýkrát, čo sa štartovací ceremoniál preniesol práve do Anglicka. To na prvé tri etapy cyklistického maratónu vyčlenilo ešte minulý rok 27 miliónov libier (približne 34 miliónov eur). Odhady však neboli presné a organizátori museli rozpočet zvýšiť o takmer dva a pol milióna libier. Británia však z organizovania nevyjde naprázdno. Anglický región Yorkshire, kde odštartovala Tour de France, očakáva z cyklistického maratónu zisk až 100 miliónov libier (viac ako 126 miliónov eur). Oficiálny rozpočet celej trojtýždňovej akcie nie je verejnosti dostupný, odhaduje sa však, že okolo Tour de France sa točí viac ako sto miliónov eur. „Rozpočet o odhade sto miliónov eur bude veľmi blízko pravde, najvyššie príjmy predstavujú televízne práva, sponzori a jednotlivé mestá. Ide o obrovské sumy presahujúce desiatky miliónov eur, preto považujem túto akciu za ziskovú,“ hodnotí Jindřich Rajchl, odborník na športový marketing.

Magnet na turistov

Z cyklistického pelotónu ťažil aj turistický ruch. Cyklisti totiž prešli celkovo skoro štyrmi tisíckami kilometrov v dvoch krajinách. Ročne sa o titul centra Tour de France pobije až 220 samospráv. Dôvod je jednoduchý. Príval turistov. „Hotely boli zaplnené a stravovacie zariadenia takisto. Do týchto miest zavítali návštevníci, ktorí by tam inak nešli a mesto sa im môže zapáčiť natoľko, že ho navštívia opäť. Tour je teda vďačnou reklamou jednotlivých miest,“ hovorí Lukáš Lóci, analytik zo spoločnosti Capital Markets. Len prvé dve etapy lemovalo popri trasách v grófstve Yorkshire až dva a pol milióna ľudí. „Nepochybne to bude obrovská podpora pre ekonomiku Yorkshire,“ povedal Gary Verity, výkonný riaditeľ cestovnej agentúry Welcome Yorkshire. Mnohí diváci dokonca cestujú z mesta do mesta, len aby boli svedkami čo najviac etáp a zažili atmosféru každej z nich. „Divákov je na Tour tak veľa, že mnohokrát sa aj samotní jazdci sťažujú, že im ten dav ľudí zavadzia a ohrozuje,“ dodáva Lóci. Celkovo sa na Tour de France každoročne premelie až 12 miliónov divákov, ktorí priamo na mieste povzbudzujú svojho favorita.

Pozerá celý svet

Najviac však zarobí Tour de France na svojich televíznych prenosoch. Tie tvoria až 60 percent celkových príjmov cyklistickej akcie. Tohtoročný pelotón bol vysielaný celkovo na 190 územiach, kde ich vysielalo 120 televíznych kanálov. Počíta sa tak s viac ako tromi miliardami divákmi po celom svete. „Sledovanosť Tour de France rastie z roka na rok, popularita cyklistiky je na vzostupe a pelotón je čerešnička na torte, aj preto bude rating tento rok vyšší,“ hodnotí Rajchl. Okrem toho tento rok videli diváci oveľa viac hodín Tour de France ako ktorýkoľvek rok pred tým. Desať z 21 etáp videli v celej ich šírke, čo je o jednu viac ako predchádzajúci rok. Dohromady televízie odvysielali 350 hodín prenosov, pričom 90 hodín tvorili len živé prenosy. „Možno je škoda, že museli veľmi skoro ustúpiť Španiel Alberto Contador a Angličan Chris Froome, ktorí by sledovanosť určite ešte zvýšili,“ dodáva Rajchl.

Popoluška medzi športami

Naprázdno neodídu z Tour de France ani samotní cyklisti. Hoci sa na štarte 5. júla v anglickom Leedse postavilo 198 pretekárov z 22 tímov, na pelotóne si výrazne polepšili len tí najlepší. Celkovo vyčlenili organizátori na odmeny viac ako dva milióny eur. Najštedrejší bol bonus pre samotného víťaza, ktorý si odniesol výhru 450-tisíc eur. Víťazi zeleného a bodkovaného dresu dostali po 25-tisíc a niečo si ukrojili aj víťazi jednotlivých etáp. Sadzobník je však veľmi široký a pohybuje sa v desiatkach tisícoch eur. Aj napriek týmto šifrám panujú názory, že pomer odmeňovania na pelotóne je podhodnotený. „Keď porovnáte prémie s inými športami, nie sú tie v Tour nejako závratné,“ povedal manažér cyklistického tímu Astana, Yvon Sanquer. Ako príklad uvádza víťaza vo Wimbledone, ktorý tento rok dostal 2,13 milióna eur. „Odmeny sú dané na základe marketingovej výnosnosti akéhokoľvek športu. Všeobecne však cyklistika nie je úplne najlepšie platený šport, až na svetovú top 20. Ostatní nezarábajú závratné peniaze v porovnaní s inými individuálnymi športami,“ vysvetľuje Rajchl. Aj napriek tomu si však myslí, že jednotlivé odmeny sú pre súťažiacich zaujímavé, o čom svedčí aj množstvo cyklistov, ktorí ich chcú získať.

Cyklistika a podnikatelia

Šport je však aj o biznise a Tour de France nie je výnimkou. Majitelia či sponzori niektorých tímov totiž pochádzajú z podnikateľského prostredia, ktorí si aj takýmto spôsobom rozširujú svoje kontakty. Príkladom je český miliardár Zdeněk Bakala, ktorý je majiteľom cyklistického tímu Omega Pharma Quick Step. „Pán Zdeněk Bakala sa o cyklistiku dlhodobo zaujíma a od svojho vstupu do jej sveta pred štyrmi roky chce tomuto športu naďalej pomáhať v jeho rozvoji,“ odkázal HN jeho hovorca Tomáš Pavlík. Ako ďalej pripomína, ide o aktivitu, ktorá má pomôcť cyklistike. Medzi ďalších významných miliardárov, ktorí investovali do cyklistiky, patria Švajčiar Andy Rihs s jeho tímom BMC alebo ruský miliardár Oleg Tinkov. Práve s jeho tímom Tinkoff-Saxo je spájaná budúcnosť nášho najlepšieho cyklistu Petra Sagana. Ten sa aktuálne rozhoduje o svojej budúcnosti.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.