Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
20.08.2014, 15:52

Farmári im neverili, dnes idú potraviny v debničkách "na dračku"

Objednáte si cez e-shop debničku plnú čerstvej zeleniny i ovocia a v termíne, ktorý si zvolíte, ju máte doma.

Pred pár rokmi hľadala takúto službu na internete Jana Bínová, ale nenašla ju. Tak sa pustila do podnikania. Dnes už zamestnáva dvadsať ľudí.

Myšlienka dodávať ľuďom až do domu čerstvú zeleninu od farmárov napadla Jane Bínovej pred štyrmi rokmi. A s podnikateľským zámerom neotáľala. S manželom založila firmu Svet debničiek a spoločne začali obchádzať českých poľnohospodárov. Dnes podnikajú aj na Slovensku.

"Inšpirovali sme sa podobnou službou v zahraničí. K dodaniu našej prvej farmárskej debničky zákazníkovi ubehlo len pár dní. Tiež sme hneď sprevádzkovali prvú verziu webu, dohovorili si našich prvých farmárov, zaistili potrebné dokumenty na prevádzkovanie služieb v potravinárskom priemysle a pri prechádzkach so psom v okolí nášho bydliska kúsok za Prahou sme rozniesli prvé letáky," spomína mladá žena, ktorá kvôli novej firme opustila prácu v televízii. Vždy sa vraj chcela venovať vlastnému projektu.



Ako a kde ste hľadali dodávateľov?
Nájsť tých správnych farmárov bolo to najzložitejšie. V tom čase boli farmárske trhy na začiatku, a tak nikto z farmárov, ktorých sme oslovili, neveril, že by mohol systém debničiek fungovať. Nevedeli si to ani predstaviť.

Zo začiatku sme si pre všetko jazdili s manželom sami, vyberali a ochutnávali. Každá farma sa zameriava na niečo iné, jeden farmár na zemiaky, druhý na šaláty a bolo logisticky náročné všetku zeleninu a ovocie dostať na jedno miesto, k nám domov, kde sme debničky skladali. Prejazdili sme veľa peňazí. Kontakty na farmárov sme hľadali väčšinou na internete. Dnes už sa nám hlásia sami a väčšina nám svoje produkty aj vozí.

Mali ste nejaký kapitál na začiatku?
Začínali sme postupne, nepotrebovali sme teda žiadny veľký počiatočný kapitál. Držíme sa stratégie, že všetko, čo zarobíme, po zaplatení nákladov a miezd vkladáme späť do podnikania. Obišli sme sa tak úplne bez pôžičiek.



Kedy začal podnik zarábať?
Živiť nás, teda mňa, manžela a moju sestru začala firma asi po dvoch rokoch. Dovtedy sme ešte so sestrou mali od štátu sirotský dôchodok a nejaké peniaze z práce, takže sme na debničky neboli úplne finančne odkázané. Rovnako tak manžel pracoval dva roky na čiastočný úväzok.

Ako ste o novej službe dali vedieť zákazníkom?
Zistili sme, že najviac funguje v pozitívnom zmysle "šuškanda", teda keď je spokojný jeden zákazník, povie o nás svojim známym a tak stále ďalej. Snažíme si teda udržať existujúcich zákazníkov, každý týždeň im posielame novinky z fariem, tam nájdu informácie o tom, čo je práve v sezóne, zaujímavé recepty alebo napríklad informácie typu "viete, že", kde sa snažíme popisovať aktuálnu situáciu na farmách.

Najskôr ste predávali naplnené debničky, dnes už si ich môžu zákazníci zostaviť sami.
Áno, ale napriek tomu viac ako polovica našich zákazníkov volí nami poskladanú debničku, v ktorej môžu získať aj druhy zeleniny, ktoré nepoznajú, alebo by si ich napríklad sami do debničky ani nedali. Z reakcií zákazníkov vieme, že práve toto majú na farmárskych debničkách radi. Naše motto je riadiť sa sezónnosťou a tomu zodpovedá aj obsah debničiek.

Postupom času pribudol k zelenine a ovociu aj ďalší tovar.
Zistili sme, že je záujem aj o ďalšie potraviny, a tak sme doplňovali podľa dopytu. Teraz zelenina a ovocie tvoria len tretinu predaja. Zvyšné dve tretiny dopĺňa mäso a údeniny z českých chovov, mliečne výrobky z niekoľkých fariem, čerstvé pečivo, vajíčka a ďalších viac ako tisíc farmárskych produktov. Z rozvozu debničiek sa stal akýsi virtuálny farmársky trh, kde si môže každý zákazník z pohodlia svojho domova všetko objednať. My mu potom nákup dodáme vo vopred dohodnutý čas až domov.

Po štyroch rokoch vám firma veľmi dobre funguje.
Začínali sme čisto ako rodinná firma, ja, manžel a sestra. Dnes už máme každý svoj ​​tím zamestnancov a musím povedať, že tento koncept deľby práce nám plne vyhovuje. V súčasnosti dávame prácu viac ako dvom desiatkam ľudí, a tým, ako stále rastie záujem o naše služby, priberáme ďalších.

Ako si zamestnancov vyberáte?
Zatiaľ vždy na odporúčanie známych. A musím zaklopať, máme na zamestnancov veľké šťastie, môžeme sa na všetkých spoľahnúť. Len sa obávam, že čoskoro nastane doba, kedy budeme ďalších kolegov naberať cez inzerát, a to bude pre nás nová situácia.

Koľko máte pobočiek?
Preferujeme systém franšíz, ktoré podľa nás nezaťažujú chod firmy tak ako klasické pobočky. V súčasnosti prevádzkujeme už štyri plne funkčné franšízy. Okrem Prahy a okolia, kde sme začínali, je naša služba dostupná na Plzeňsku, Liberecku, Pardubicku a tiež v Bratislave. Prvá franšíza vznikla pred dvoma rokmi a náš cieľ je počas budúceho roka pokryť väčšinu krajských miest a okolia. Niečo podobné plánujeme aj na Slovensku.

A akým spôsobom je možné od vás franšízu získať?
Máme dva varianty. Na Slovensku funguje ako samostatná jednotka, má svojich farmárov a dodávateľov. My im poskytujeme všetky know-how, webové stránky, marketing a oni nám platia určité percentá z obratu. Tento model by sme ponúkli aj u nás záujemcom zo vzdialenejších miest republiky.

Inak v Čechách je to momentálne tak, že sa franšízista stará o svoj región, o svojich zákazníkov, ale jazdí si pre vytvorené debničky a pre tovar k nám do centrálneho skladu a následne ich rozvezie zákazníkom. Odpadá mu teda starosť s dohováraním dodávateľov, vyrábaním debničiek, objednávaním tovaru. My si zase takto postrážime kvalitu. V tomto prípade nám tiež platia určité percentá z predaja, a to podľa výšky objednávky.

Kto sú vaši najčastejší zákazníci?
Máme veľa zákazníčok, ktoré sú na materskej dovolenke. Vybrať by si mal u nás ale každý - mladý, starý, vegetarián, milovník mäsa aj tí, čo sú napríklad nútení držať bezlepkovú diétu. Práve o kvalitné bezlepkové produkty sa zákazníci veľmi zaujímajú.

Tovar dodávate zákazníkom sami, alebo si najímate firmy?
Všetok sortiment dopravujeme sami našimi chladenými vozmi. Väčšina zákazníkov vďaka pravidelnosti pozná "svojho" vodiča, ktorý je zároveň našou predĺženou rukou, je ochotný s nákupom pomôcť až do kuchyne, všetko vysvetliť a prehodiť so zákazníkmi pár slov. Vďaka tomu tvoríme na trhu s potravinami prirodzený protipól reťazcom, a tak trochu narušíme ich hegemóniu.

Neuvažujete o kamenných obchodoch?
Nie. Snažíme sa budovať kvalitnú službu donášky čerstvých potravín až do domu. Naša krajina má dostatok kamenných obchodov, dopyt je predovšetkým po službách, a to po takých, ktoré okrem iného šetria čas.

Čo je podľa vás na podnikaní najťažšie?
Vydržať a ustáť tú zodpovednosť za ľudí okolo nás.

Zdroj: iDnes.cz

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.