StoryEditor

Zvieratká, obchod, či automaty na mince. Vitajte v banke

31.05.2013, 00:00
Trendy v bankovníctve. Finančné domy hľadajú spôsob, ako osloviť najmä mladú klientelu.

Vyššie úroky za lajky na Facebooku, kompletný servis pre vaše deti a zvieracích domácich miláčikov či štýlové kreditné karty, rovnako cenné ako kabelky od Louisa Vuittona. Takéto obchodné modely čoraz častejšie začínajú vymýšľať banky, aby nalákali nových klientov. Rastie počet nových pobočiek, ktoré sa zameriavajú na mladých ľudí, nezamestnaných, či dokonca na zvieracích miláčikov.

„V súčasnosti sa produkty bánk veľmi podobajú. Jediným spôsobom, ako sa odlíšiť, je prostredníctvom distribučných kanálov a zaujať vybrané skupiny zákazníkov. Produktmi a poplatkami sa dá bojovať len do určitej hranice, a tá sa už nemá veľmi kam posúvať,“ hovorí manažér medzinárodnej bankovej asociácii EFMA Lukáš Dzuroška.

Nemáš kartu Frank, nie si štýlový
Singapurská banka OCBC je ukážkovým príkladom, ako sa môže z banky stať štýlová vec. Jednu z najsilnejších bánk na svete trápil nezáujem o jej produkty zo strany mladých klientov. Nestotožňovali sa s tradičnými službami, aj preto končili pri konkurencii. Banka sa však v boji o klientov nevzdala a našla recept, ako „zatočiť s nudou“ a mladých do banky pritiahnuť späť. A podarilo sa. Receptom na úspech sa stali kreditné karty a štýlové pobočky. Každá karta je totiž limitovaná, niekedy aj jedným kusom. K nej si klient môže zriadiť služby podľa toho, čo potrebujete. Napríklad si otvorí sporiaci účet, vybaví si spotrebiteľský úver, alebo pôžičku na školné. K tomu dostane zľavy alebo finančné bonusy za platbu kartou v obchodoch. Z karty tak banka vytvorila štýlovú vec. Vytiahnuť z peňaženky kartu Frank má dnes v Singapure taký efekt, ako keby ste vlastnili najnovší kúsok od Louisa Vuittona alebo najšpičkovejší telefón. Aj samotná pobočka vyzerá, akoby ste prišli do obchodu. Každému klientovi sa pritom samostatne venuje pracovník pobočky. OCBC má celkovo 54 pobočiek v Singapure a 500 pobočiek v rôznych ázijských krajinách.

Zákazník? Stred vesmíru
Vyleštená podlaha s plyšovými koberčekmi, presklené steny a zamestnanci sedia za priehradkami bez skiel ako na letisku. Dokonca si sem môžete vziať so sebou aj psa, na ktorého čaká miska s jedlom. Samozrejmosťou je darček pre zvieracích miláčikov, prebaľovací kútik či zmenárenský automat na mince. Na takýto netradičný bankový model stavila britská banka Metro Bank, ktorá vstúpila na tamojší trh v roku 2010. Od konkurencie sa odlišuje najmä tým, že poskytuje svojim klientom väčší komfort ako jej konkurencia. Napríklad otvorené má aj večer, počas víkendov a niektorých sviatkov. Klienti banky nemusia čakať týždne ani na vydanie platobnej karty. V banke ju dostanú okamžite. Už v roku 2010 sa tak banke podarilo otvoriť tisíc bežných účtov týždenne. Dnes toto číslo vyskočilo na desať- až dvanásťtisíc mesačne. „Na rozdiel od inej banky vo Veľkej Británii, Metro Bank ponúka zadarmo zmenu mincí v takzvanom čarovnom peňažnom stroji, bezplatne klientom nahradíme odcudzenie platobnej karty alebo šekovej knižky,“ povedala pre HN o výhodách služieb Rachel Cohen z tlačového oddelenia banky s tým, že aj vďaka týmto službám banka eviduje 170-tisíc obchodných i osobných účtov.

Si mladý, chceme ťa
Talianska banka Intesa Sanpaolo si pred dvomi rokmi našla úplne iný model, ako komunikovať s mladými ľuďmi. Najmä s tými, ktorí majú do 35 rokov a veľa z nich je nezamestnaných, alebo si privyrábajú len na občasných brigádach. Prieskumy totiž banke ukázali, že veľa z nich nemá istú prácu a veľká časť dokonca musí žiť doma s rodičmi. Banka preto v roku 2011 spustila v Miláne novú virtuálnu banku. Keď do nej vstúpite, máte k dispozícii najnovšie vybavené počítače, kde nájdete informácie o bankových produktoch, ako aj aplikácie z oblastí, ktoré najviac zaujímajú mladých ľudí. Superflash si však môže klient stiahnuť aj do svojho mobilného telefónu alebo iPadu ako aplikáciu a služby banky môže využívať i doma či na cestách. Spomedzi produktov banka ponúka výhodnejšie otvorenie bankového účtu, ako aj lacnejšie vybavenie platobnej karty, ktorú si klient môže sám dobíjať. V ponuke je tiež úver pre nezamestnaných mladých ľudí. Na webe banky zároveň nájdete informácie o rôznych kultúrnych podujatiach, o zaujímavých zľavách, alebo aj výzvach na rôzne projekty, vďaka ktorým môžu mladí ľudia odštartovať svoj biznis. Dokonca si klient cez Superflash môže hľadať aj prácu.

Koľko lajkov máš, toľko zarobíš
Takýto princíp platí v nemeckej banke Fidor Bank, ktorá ako prvá vymyslela nový koncept, keď si klienti môžu na Facebooku zlepšiť svoje úročenie na vkladoch, takzvané Like-Zins. V praxi to vyzerá jednoducho. Banka na začiatku roka určí sadzbu vo výške 0,5 percenta. Následne ju potom ku každému dvadsiatemu piatemu dňu v mesiaci zvyšuje podľa toho, koľko „lajkov“ dostala banka na Facebooku. Napríklad, ak stránka nazbiera 22-tisíc lajkov za rok, banka začne klientom vyplácať úrok vo výške 1,5 percenta až do konca roka. V súčasnosti sa stránka banky páči viac ako 15 400 klientom. V novom roku potom zase úročenie zníži. Práve pri tejto banke môžeme spozorovať nový úkaz aj medzi finančnými domami. Aj ony vidia budúcnosť v sociálnych sieťach. Pre Fidor Bank je teda kontakt prostredníctvom Facebooku rovnaký, ako keby klient prišiel do banky a rozprával sa bankovým poradcom. Tí, ktorí totiž kliknú na stránku a označia, že sa im páči, zároveň dostávajú o banke informácie. Využíva tento „trik na úroky“ aj ako marketingový ťah. Fidor Bank tak vo svete odštartovala éru bankovníctva na sociálnych sieťach. A banka slávi od svojho založenia v roku 2003 v Bavorsku úspech. Zaujala totiž klientov, ktorí chcú namiesto peňaženky na platenie používať mobilný telefón či odosielať peniaze na jeden klik.

Potraviny či banka? Aj obe
Spojiť nakupovanie s návštevou banky? V Británii je to možné. Svoje pobočky v obchodoch sa totiž vlani rozhodol otvoriť obchodný reťazec Marks & Spencer. Zároveň je ďalším dôkazom, ako si vie banka nájsť na trhu prázdne miesto a preraziť vo svete financií. Vo Veľkej Británii prevládala mienka, že za vypuknutie finančnej krízy nesú hlavnú zodpovednosť banky. Preto sa Marks & Spencer rozhodol spolupracovať s HSBC a vlani otvoril svoju prvú pobočku Marks & Spencer Bank v Londýne. Už na začiatku banka vyhlásila, že jej cieľom je otvoriť až 50 pobočiek po celej Británii. Jej úspechom je najmä otvárací čas, ako aj produkty pre zákazníkov obchodu. Otváracie hodiny banky sú rovnaké ako hodiny obchodu, v ktorom sa nachádza, a služby môžu klienti využívať sedem dní v týždni. Banka sa zameriava najmä na ženskú klientelu, a preto aj pobočky vyzerajú oveľa uvoľnenejšie ako tie klasické. Nalákať nových klientov sa banka snaží najmä poskytovaním zliav. Otvoríte si bežný účet v banke, dostanete zľavu na nákup oblečenia. „Nie sme zameraní na masovú klientelu, chceli sme predovšetkým osloviť našich zákazníkov,“ citoval denník Guardian pri otvorení banky výkonného riaditeľa spoločnosti Colina Kersleyho. Portál Thisismoney.com však upozorňuje na to, že ponuka banky je naozaj zaujímavá, výhody však v skutočnosti majú iba tí, ktorí sú ochotní v tomto reťazci mesačne minúť pár stoviek libier.

V Audi Bank Libanon ste bankárom
Banka bez pracovníkov, žiadne priehradky, len pohodlné sedačky a bankomaty. Pobočka Audi Bank Libanon sa v súčasnosti zaraďuje medzi najinovatívnejšie banky na svete. Zamestnancom banky totiž prišlo na um, že každý klient sa tu môže zahrať na bankára a všetky svoje záležitosti si vybaví sám. A nemusíte sa báť, že by ste si neporadili, nebodaj uzatvorili si zlý produkt. Banka myslela aj na to. Nachádza sa v nej totiž špeciálna miestnosť, kde sa prostredníctvom videokonferencie môžete spojiť s odborníkom, a ten vám ochotne v danej oblasti financií pomôže. Okrem toho má banka k dispozícii širokú sieť bankomatov, ktoré môžete využiť aj na iné transakcie ako len na výbery peňazí. Môžete cez ne uložiť peniaze na účet, prehliadať si bankové produkty a online služby, dokonca si cez bankomat nastavíte aj parametre účtu a objednáte rôzne iné služby.

Do Jyske Bank prídete, aj keď nemusíte
Nestojíte v dlhých radoch, ak predsa nie je voľná priehradka, môžete sa obslúžiť kávou či pohrať sa s deťmi v detskom kútiku. Pre dánsku banku Jyske Bank je komfort klienta prvoradý. Vybavíte tu všetko rýchlo a bez dlhého čakania. Priestory banky sú svetlé a moderne zariadené. Počas rozhovoru s bankovým poradcom sedíte tesne vedľa neho, popíjate kávu a vybavíte si všetko, čo potrebujete. Súčasťou banky sú konferenčné miestnosti, ktoré banka klientom prenajíma. Zamestnanci sa ku klientom správajú milo a úctivo. Dôkazom toho, že v banke nastavený model funguje, sú aj výsledky za prvý kvartál v tomto roku. Banke sa totiž podarilo zvýšiť zisk, ktorý stúpol z 502 na 561 miliónov dánskych korún.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 01:20