Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
30.12.2014, 00:05 Aktualizované dňa 20.07.2017 o 00:00

"Strýčko Sam" vybudoval multimiliardový biznis na kolene. Dnes je najväčší na svete

Čiarové kódy aj nízke ceny. Veci, ktoré sú z nakupovacej praxe známe aj nám. Vznikli však v hlave človeka, ktorého obchody k nám ešte nedorazili.

"Strýčko Sam" vybudoval multimiliardový biznis na kolene. Dnes je najväčší na svete
Zdroj: walmart.com

Už roky obsadzujú popredné miesta miliardárskych rebríčkov Waltonovci. Boli dokonca roky, keď ich bolo v prvej desiatke päť. Takéto ohromné dedičstvo zanechal Sam Walton svojej žene a deťom. Všetky jeho peniaze zarobil na jedinom projekte. A tým bol Wal-Mart.

Dnes známy ako najväčší obchodný reťazec na svete a tiež najväčší svetový zamestnávateľ. V prostredí internetu známy ako miesto, kde sa obézni Američania vozia na elektrických nákupných vozíkoch pomedzi regály. Wal-Mart má tisícky obchodov po celom svete a jeho obrat je 250 miliárd dolárov ročne. A toto všetko vybudoval Sam Walton doslova na kolene.

„Strýčko Sam“, ako ho zamestnanci volali, sa narodil v Oregone do rodiny farmára. Už od mladosti sa od svojich súrodencov líšil pevnou vôľou a tým, že sa nebál žiadnej práce. Počas práce pre reťazec J.C. Penney prišiel na to, že jedného dňa by chcel mať vlastný obchod. Po návrate z frontu druhej svetovej vojny sa mu to aj podarilo.

Za peniaze, ktoré si požičal od rodiny a známych, si kúpil franšízu reťazca Franklin Stores. Predĺžil otváracie hodiny a u dodávateľov nakupoval obrovské množstvá, čo mu umožňovalo vyrokovať si lepšie ceny. Netrvalo dlho a z Waltonovej prevádzky bol najúspešnejší obchod v celom reťazci. Neskôr sa stal oblastným riaditeľom pre niekoľko prevádzok, čo mu umožnilo nakupovať ešte viac tovaru a tlačiť tak na ceny.

Kráľ nízkych cien

Walton sa pokúšal presvedčiť vedenie Franklin Stores, aby uplatňovali jeho politiku vo všetkých svojich obchodoch. Keď odmietli, Sam sa rozhodol, že si založí svoj vlastný obchod. Tak vznikol v roku 1962 prvý Wal-Mart. Bol tu však problém – americký trh už bol presýtený reťazcami, ktoré sa usídľovali vo veľkých mestách.

Walton teda robil, čo vedel najlepšie. Tlačil na ceny. Jeho obchody v menších mestách veľmi rýchlo zlikvidovali malých podnikateľov s ich predraženými obchodíkmi v centre. Táto stratégia umožňovala rast o 30 percent každý mesiac, čo bol v porovnaní s bežným rastom v maloobchode trojnásobok.

Neskôr začal Wal-Mart dobýjať aj tradičné bašty ostatných reťazcov a nebál sa ani expanzie do zahraničia. Okrem nízkych cien mu v tom pomáhali aj inovácie. Napríklad čiarové kódy, ktoré výrazne skrátili čas, ktorý zákazník musel stráviť pri pokladnici, sa dostali do maloobchodnej praxe práve tu.

A neboli to iba čiarové kódy – Sam Walton dokázal do obchodov dostať technológie a vymoženosti, ktoré vymyslel niekto iný, a potom ich vydávať za svoje. Či už ide o nápad s obrovskými vozíkmi, personál, ktorý vám uloží nákup do tašiek a odvezie do auta, až po logistiku.

Zmenil spôsob, akým žijeme

Heslom Sama Waltona bola šetrnosť. Uplatňoval ho nielen v podnikaní, ale aj v živote. Chodil stále na tom istom otlčenom aute, v reštauráciách zásadne nedával prepitné a keď už musel niekde letieť, tak turistickou triedou. Ak šiel niekam na dovolenku, nezabudol sa zastaviť v miestnej prevádzke Wal-Martu a skontrolovať, ako sa im darí.

Sam Walton zomrel v roku 1992. Zanechal však po sebe firmu, ktorá si dokáže nájsť miesto aj v 21. storočí. „Wal-Mart zmenil spôsob, akým nakupujeme a ako žijeme,“ povedala americká novinárka a držiteľka Pulitzerovej ceny Abigail Goldmanová v jednom staršom rozhovore pre HN.

„Ak sa napríklad Wal-Mart rozhodne, že chce koncentrované pracie prášky, aby mohol znížiť objem krabice a náklady na dopravu, výrobcovia hneď vyskočia a dajú sa do práce. Nechcú prísť o zákazku pre Wal-Mart. A vyskočia aj ostatné reťazce, pretože nechcú, aby ich Wal-Mart neustále porážal nízkou cenou,“ hovorí novinárka ocenená za sériu článkov The Wal-Mart Effect.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.