Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
14.10.2014, 15:56

Japonská legenda oslavuje štyridsiatku. Na konte má miliardy dolárov

Biela mačka s červenou mašľou pochádzajúca z Japonska oslavuje štyridsiatku.

Pôvodne zdobila len výrobky určené pre dievčatá, neskôr sa rozšírila aj na predmety a oblečenie pre dospelé ženy. V Los Angeles jej výročie oslávia špeciálnou výstavou.

Slávu postavičky vytvorené japonskou spoločnosťou Sanrio v roku 1974 pripomenie v Los Angeles Japonsko-americké národné múzeum špeciálnou akciou. Výstava otvorená od 10. októbra do apríla budúceho roka sleduje život populárne mačky, ktorá sa stala celosvetovým symbolom japonskej kultúry "kawaii" (roztomilý).

Svetový fenomén

Postavička vznikla v japonskej dizajnovej súťaži pred štyridsiatimi rokmi. Od tej doby si získala veľa priaznivcov z celého sveta. Patrí medzi ne aj Janet Hsu, súčasná prezidentka spoločnosti Sanrio. "Vyrastala som s ňou. Inšpiruje mne, pretože je s každým kamarátka. Človeka môže sprevádzať doslova od rána do večera. Stelesňuje priateľstvo, lásku a ohľaduplnosť, "hovorí Hsu.

Prvýkrát sa biela mačacia hlava s červenou mašľou bez úst objavila na malej peňaženke.

Peňaženku s postavičkou Hello Kitty vytvoril pred 40 rokmi Shintaro Tsuji a tá sa okamžite stala hitom a odštartovali éru, ktorá zmenila sirote z Japonska život. Dnes patrí jeho spoločnosť Sanrio k špičke v hračkárskom priemysle a iba za posledný rok stúpla jej hodnota na dvojnásobok. Rekordná cena akcií však urobila z 87-ročného Tsujiho miliardára až dnes.

Rodinná firma

Firmu Sanrio založil Tsujiho v roku 1960. Malá firma vyrábala a predávala plážovú obuv a výrobky z hodvábu. V sedemdesiatych rokoch prišla osudná peňaženka s postavičkou Hello Kitty. Dnes sú firmy ochotné zaplatiť milióny za to, že môžu mať na svojich výrobkoch práve túto roztomilú postavičku.

Hello Kitty jednoducho zarába miliardy aj napriek tomu, že klasické hračky vytláčajú tie elektronické. „Situácia na trhu s hračkami sa za poslednú dekádu výrazne zmenila. Dnes sa už aj malé deti hrajú s tabletmi a telefónmi,“ vysvetľuje analytik Peter Bukov z Capital Markets s tým, že tento trend je najsilnejší v Japonsku.

Sanrio je typická japonská rodinná firma, kde je Shintaro Tsuji riaditeľom a jeho deti i manželka pracujú vo firme na vysokých postoch. Tsuji vlastní viac ako pätinu spoločnosti, ktorú burza v Tokiu ocenila na necelých 500 miliárd jenov, teda päť miliárd dolárov (približne 3,8 miliardy eur). Spoločnosť dosiahla minul rok rekordné tržby 900 miliónov dolárov z predaja licencie práve na kultovú postavičku Hello Kitty.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.