Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
07.03.2016, 00:00

V Hlohovci chceme oživiť Indulonu

V Hlohovci chceme oživiť Indulonu

„Podpísali sme zmluvy s dvoma veľkými firmami z Kanady a zo Švajčiarska. Budeme pre nich vyrábať generické lieky,“ hovorí pre HN Ľubomír Šoltýs, spolumajiteľ investičnej firmy Wood & Company.

Pred tromi rokmi ste kúpili väčšinu v hlohoveckej firme Slovakofarma od francúzskeho farmaceutického gigantu Sanofi. Premenovali ste ju na Saneca Pharmaceuticals. Vtedy mala firma tisícku zamestnancov a s ročné tržby presahujúce 200 miliónov. Ako je na tom dnes?
Od Zentivy, nástupkyne Slovakofarmy, ktorá patrí Sanofi, sme kúpili iba výrobný závod so strojmi a s ľuďmi, ale nekúpili sme od nich intelektuálne vlastníctvo, teda žiadne značky liekov. Takže iba vyrábame pre Zentivu lieky, ktorých značky vlastnili oni. Navyše väčšina zisku išla Zentive. Porovnávať vtedajší závod s dnešným sa veľmi nedá. Zentiva si napríklad zobrala celý predaj a marketing so sebou. Naše tržby v prvom roku po kúpe klesli na 85 miliónov eur. My sme sa zaviazali pre nich vyrábať ich výrobky tri roky a oni si postupne sťahovali výrobu do svojich ďalších závodov.

Snažíte sa tohto veľkého odberateľa nahradiť novým?
Náš závod bol od začiatku málo vyťažený, ani nie na polovicu, takže hľadanie silného odberateľa bolo našou prioritou. Tento rok už dokončujeme rokovania s novým partnerom. Obrazne povedané – chceme sem dotiahnuť ďalšiu Zentivu.

Závod ste teda získali bez vlastných značiek. Oplatilo sa to?
Jediné dve značky, ktoré sme si od Zentivy vybojovali, boli Parexyl a Indulona. To neboli klasické farmaceutické produkty, ale niečo na hranici medzi kozmetikou a liečivami. Chceli sme ich kvôli nostalgii, ale vidíme v nich aj potenciál.

Značka Indulona sa mnohým spája s lacnejšou masťou na ruky, čo z nej chcete vytvoriť?
Indulona je silná značka s tradíciou 67 rokov. Je to najpredávanejší krém na ruky v Česku a na Slovensku. Ale vyrábať a predávať Indulonu iba ako krém na ruky sa neoplatí. Preto chceme vstúpiť aj do kategórie telových krémov a mliek, presadiť ich do retailu a pobiť sa o miesto na trhu s veľkými hráčmi. Je to obrovská výzva a príležitosť, ktorú chceme využiť.

Prečo ste nechceli aj značku Slovakofarma?
Francúzi ju nechceli predať. Možno sa obávali konkurencie, ale na druhej strane pri výrobnom závode je jedno, ako sa volá firma, ktorá lieky vyrába, lebo výrobky sa predávajú pod značkou konkrétneho zákazníka, v našom prípade predovšetkým Zentiva.

Nechceli ste ísť cestou, že vyviniete svoje lieky a budete ich predávať pod vlastnou značkou?
Táto cesta je investične náročná a trvala by roky. Preto ideme cestou hľadania nových veľkých odberateľov.

Našli ste ich?
Áno, v minulom roku sme podpísali zmluvy s dvoma veľkými firmami z Kanady a zo Švajčiarska. Budeme pre nich vyrábať generické lieky.

Znamená to, že budete prijímať ľudí?
Dnes máme v závode okolo 670 zamestnancov. Posilnili sme tam najmä finančné oddelenie a predaj. Budúci vývoj zamestnanosti bude závisieť od toho, ako sa nám bude dariť ťahať sem nových klientov, ale aj od toho, ako sa tým konkrétnym klientom bude dariť na trhu s ich produktmi. My sme jednoducho iba zmluvný výrobca pre veľkých farmaceutických hráčov, a preto aj v budúcnosti budeme závislí od toho, ako sa bude dariť im.

Investujete aj do vlastného výskumu generických liekov?
Áno, už máme sedem vlastných liekov pod značkou Saneca, napríklad na urologické či kardiologické choroby. Vo vývoji máme ďalších 30 liekov a prepojili sme vedu a výskum s praxou. Vytvorili sme farmaceutický klaster, kde spolupracujeme s univerzitou a s malými inovatívnymi firmami. Ale náš core biznis je stále výroba pre veľké zahraničné firmy.

Vo farmaceutike vidíte budúcnosť. Preto ste pred rokmi kúpili aj takmer krachujúci podnik Chirana?
Tieto sektory sú príbuzné, regulované, náročné na technológiu a inovácie. Strategicky sú zaujímavé, pretože populácia starne a potreba liekov stúpa. Na druhej strane tu stojíte pred veľkou výzvou v podobe intenzívneho tlaku na efektivitu spôsobenú tlakom lacnej konkurencie z Ázie.

Zdá sa, že expandujete aj vo farmaceutickom priemysle, aj v medical sektore. Kúpili ste českého výrobcu chirurgických šijacích materiálov – firmu Chirmax. Potom aj najväčšieho svetového výrobcu sklenených kapilárnych rúrok, dánsku spoločnosť VITREX Medical. Chystáte ďalšie akvizície?
Oba sektory prechádzajú trošku odlišným vývojom. Farmaceutický priemysel zažíva jednu z najväčších vĺn konsolidácie za celú históriu a tento trend bude v najbližšom období pokračovať. To vytvára priestor na atraktívne akvizičné príležitosti a my by sme sa na tom radi zúčastnili. Minulý rok sme kúpili írsku fabriku na výrobu antibiotík a aktívne sa dívame na ďalšie možnosti. V medical sektore, kde pôsobí Chirana, je to predsa len trochu iné. Okrem niekoľkých globálnych megahráčov pôsobí v sektore ešte veľké množstvo malých či stredne veľkých spoločností. Tieto sú hlavne v západnej Európe veľmi často vlastnené rodinami, a tie sa ich ťažko vzdávajú, aj keď im už nezarábajú. My sme našou výrobou zameraní predovšetkým na západné trhy a pri prieniku na tieto trhy nám potenciálne akvizície môžu výrazne pomôcť. S Vitrexom sa nám to podarilo, a preto by sme v tejto stratégii chceli pokračovať. Ale apetít na nákupy máme napríklad aj v Ázii.

Odkiaľ beriete prostriedky na investície? Pochádzajú z vlastných zdrojov alebo z úverov?
Samozrejme, kombinujeme oba zdroje. Ani v jednej z našich fabrík sme si doteraz nevyplatili ani euro na dividendách. Všetky zarobené prostriedky sme reinvestovali späť, či už do výrobných technológií alebo do vlastného výskumu. V Saneca sme za tri roky preinvestovali okolo 20 miliónov eur a v prípade Chirany je to ešte výrazne viac.

Dostali ste na renováciu fabrík aj peniaze z eurofondov?
Áno, podarilo sa nám v minulosti uspieť v rámci výziev na podporu inovatívnych technológií. Ale v porovnaní s celkovým objemom investovaných prostriedkov sú to malé sumy.




Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.