Starbucks
StoryEditor

Prichádza Starbucks. Fenomén má na muške Central

20.03.2016, 23:00

„Pre naše nové kaviarne v Bratislave hľadáme partnerov na baristické pozície,“ píše známa značka v najnovšom inzeráte na pracovnom portáli Profesia.sk. Záujemcom ponúka plný i čiastočný úväzok a nástup do práce už v apríli. Tu sú otázky a odpovede, ktoré príchod Starbucksu na Slovensko prináša:

Prečo je Starbucks fenoménom?
Značku, ktorá má po celom svete takmer 24-tisíc kaviarní, účinkuje vo filmoch a pravidelne ju vidieť v rukách celebrít, môžeme právom nazvať fenoménom. „Ide o veľkú značku, ktorá reprezentuje i určitý status. V Európe to napríklad nie je také silné ako v Ázii, napriek tomu reprezentuje postavenie,“ myslí si analytik spoločnosti Home Credit Michal Kozub. A to aj vďaka tomu, že vystihla tempo doby a okrem posedenia v kaviarni ponúka i kávu so sebou. „Starbucks vo svete ako jeden z prvých prezentoval novú kultúru pitia kávy, s vlastnou značkou a vlastnými zmesami. To ostatné je marketing, ako napríklad vlastné šálky, odlíšenie sa od konkurencie, rôzne akcie, teda veľa peňazí investovaných do marketingu,“ dodáva prezident Slovenskej franchisingovej asociácie Jozef Šétaffy.

Prečo značka prichádza na Slovensko až teraz?
Starbucks je prítomný v 67 krajinách sveta, vrátane Česka, Poľska, Maďarska a Rakúska. Prvá lastovička o tom, že by mohla známa káva zavítať aj k nám, priletela minulé leto v podobe kávomatov na niekoľkých pumpách. Aj takáto maličkosť však rozpútala veľký ošiaľ. Ten sa ešte znásobil, keď sa na jeseň prevalilo, že sieť hľadá manažérov pre kamenné prevádzky na Slovensku. Podľa analytikov značka čakala so vstupom na náš trh preto, že sa jej zdal málo zaujímavý z pohľadu veľkosti a kúpnej sily. „Vývoj ekonomiky na Slovensku v poslednom období a aktuálne prieskumy spotrebiteľského správania, aj úspech konkurenčného McCafé, ich asi presvedčili, že je tu v tomto segmente ešte zaujímavý voľný odbytový potenciál. Okrem toho, ich logistika na Slovensku nebude drahá, bude iba ,predĺžením‘ ich dobre zabehnutého systému v Česku,“ vysvetľuje Jozef Šétaffy.

Kedy môže Starbucks otvoriť prvú kaviareň?
Starbucks začal hľadať manažérov pre svoje prevádzky už vlani v novembri, najnovšie vypísal inzeráty na pracovnom portáli Profesia.sk aj pre baristov. Tým sľubuje nástup do práce už v apríli. „Môžem potvrdiť, že nábor baristov sa už začal. V tejto chvíli ešte prebieha rokovanie týkajúce sa otvorenia prvej pobočky, preto nemôžeme oznámiť podrobnejšie informácie,“ píše sa vo vyhlásení Starbucksu pre HN. Na otvorenie prvej kaviarne sa treba náležite pripraviť. „Základom je dobrý výber zamestnancov, ktorý môže trvať aj mesiac. Potom môžu byť niektorí zamestnanci vyslaní na školenie do iných pobočiek v krajinách, kde Starbucks pôsobí. Logicky sa ponúka Česko,“ uvažuje Michal Kozub.

Kde môže značka otvoriť prvú kaviareň?
Ako vhodné lokality pre tento koncept sa zdajú byť frekventované miesta či už v obchodných domoch alebo v centrách miest. Zatiaľ vyhráva prvá možnosť. „V súčasnosti sa údajne už pripravuje otvorenie prevádzok v Auparku a v Centrali v Bratislave. Termín otvorenia ešte nie je oficiálne známy, súvisí s ukončením realizácie stavebných prác a montáže, logistickou, organizačnou a personálnou pripravenosťou,“ hovorí Jozef Šétaffy. Aupark sa k informáciám nevyjadril, na rozdiel od Centralu. „Môžem potvrdiť, že momentálne prebiehajú rokovania o príchode značky Starbucks do nášho obchodného centra. Vzhľadom na prebiehajúcu komunikáciu, žiaľ, nemôžeme v tejto chvíli poskytnúť viac informácií,“ tvrdí pre HN Jan Borůvka, Center Manager OC Central.

Čo urobí príchod Starbucksu s trhom?
Podľa Michala Kozuba sa príchodom Starbucksu na Slovensku môže z kávy stať ešte väčší módny artikel, akým bol doposiaľ. „Konkurencia bude rôznorodá – malé kaviarne sa príliš báť nemusia, ale veľké reťazce to, samozrejme, pocítia,“ pokračuje Michal Kozub. Takým je napríklad sieť kaviarní, ktorá funguje pod krídlami siete s rýchlym občerstvením McDonald's, ktorá sa už stihla na trhu etablovať. „Konkurencia s McCafé bude určite užitočná pre spotrebiteľov, možno aj v cenovej oblasti. Spôsob pitia kávy, tak ako ju ponúka Starbucks, tu už ponúka McCafé, takže rozdiel môže byť najmä v sortimente, kvalite a cene,“ konštatuje Jozef Šétaffy.

Akou formou Starbucks expanduje?
Starbucks zatiaľ podrobnejšie informácie o stratégii expanzie na Slovensko nezverejnil. Slovenskej franchisingovej asociácii sa už začiatkom roka prihlásilo viacero záujemcov, ktorí mali záujem o prevádzkovanie kaviarne známej značky. Starbucks však nie je franchisou. „Globálny aj regionálny rozvoj svojho reťazca Starbucks vo všeobecnosti realizuje predovšetkým formou vytvárania siete joint venture partnerov, teda podnikateľských subjektov, v ktorých si reťazec ponecháva určitú priamu alebo nepriamu majetkovú účasť. Najčastejšie ide o spoločný podnik, v ktorom jeden partner zabezpečuje a realizuje záujmy materskej spoločnosti Starbucks,“ vysvetľuje Jozef Šétaffy. Subjektom, ktorý známu značku reprezentuje na Slovensku, je spoločnosť AmRest.

Ako sa značke darí vo svete a má u nás vôbec šancu uspieť?
Reťazec v poslednom štvrťroku vlaňajška zaznamenal nárast tržieb o osem percent na takmer päť miliárd dolárov. Na nákladoch sa negatívne prejavili investície do technológií či do zamestnancov, ako napríklad príspevok na vysokoškolské štúdium. Pozitívne sa prejavil pokles ceny kávy. „Vo svete sa im darí pomerne dobre, tržby v poslednej dobe rastú. Navyše sa Starbucks snaží prinášať aj nové trendy a technológie, čím sa odlišuje od svojich konkurentov,“ tvrdí Michal Kozub. Je jasné, že Slovensko nebude kľúčovým trhom ani len v rámci Európy a kvôli veľkosti našej krajiny možno čakať, že u nás otvorí len niekoľko prevádzok. „Vzhľadom na pomerne vysokú cenovú úroveň ich ponuky na naše pomery sa bude aplikovať iba na miestach a v mestách, kde je dostatočná kúpna sila. Zatiaľ sa prevádzky pripravujú iba v Bratislave,“ uzatvára Jozef Šétaffy.

01 - Modified: 2024-04-16 22:00:00 - Feat.: - Title: Tesco ukázalo prvotné výsledky. V strednej Európe sa reťazcu nedarí, dole ho ťahá náš sused 02 - Modified: 2024-04-14 22:00:00 - Feat.: - Title: Riaditeľ Nestlé pre HN: Zvýšeniu cien sa nevyhneme ani my. S vybranými produktmi sme sa museli rozlúčiť 03 - Modified: 2024-04-05 13:13:55 - Feat.: - Title: Ľudia sa po inflačnej kríze pustili do nákupov. Výrazné nárasty hlásia e-shopy aj hypermarkety 04 - Modified: 2024-03-18 12:05:12 - Feat.: - Title: Slovenka je riaditeľkou z nórskeho Woltu a hovorí: Teplé obedy tu neexistujú, domov si doručujú aj náradie 05 - Modified: 2024-03-06 08:35:03 - Feat.: - Title: Po roku poklesov prišiel rast. Tržby v maloobchode v januári 2024 medziročne stúpli
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 14:27