Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
12.04.2016, 00:00

Slovenský kebab expandoval. Tak, že ho „vykradli“

Značku košického Mr. Kebab si privlastnili v Turecku, v Južnej Kórei i v Maďarsku.

Slovenský kebab expandoval. Tak, že ho „vykradli“
Zdroj: Reuters

Vytvorili známu a obľúbenú značku, s ktorou po určitom čase prekročili hranice domáceho trhu. Klasický úvod do článku o slovenskom úspechu. V prípade siete Mr. Kebab je však príbeh o niečo komplikovanejší. A úspech spornejší.

Značka síce expandovala za hranice krajiny, lenže proti vôli jej vlastníkov. A čo viac, nejde len o jeden trh, ale hneď o tri. Koncept rýchleho občerstvenia z východného Slovenska sa práve chystá expandovať na štvrtý trh. S jedným rozdielom – vlastnými silami a bez súdnych sporov.

Do mekky kebabu
Reťazec Mr. Kebab nevznikol minulý týždeň. Prvé kuracie kebaby ponúkal v centre Košíc už pred desiatimi rokmi. Neskôr pribudli ďalšie pobočky v metropole východného Slovenska a v Žiline.

No rýchle občerstvenie s logom Mr. Kebab možno nájsť i v maďarskom meste Szombathely, v juhokórejskom Soule alebo v tureckom Istanbule. A to bez súhlasu majiteľov značky. „Máme problém s vykrádaním loga a výzoru predajní. V rámci EÚ bojujeme právnymi cestami. No v krajinách ako Turecko či Južná Kórea nemáme dostatok finančnej sily. Takže to musíme trpieť. Zatiaľ,“ rozhorčene komentuje neželanú expanziu svojej siete Ľubor Lelovits. Práve on je autor konceptu a zároveň konateľ spoločnosti, ktorá Mr. Kebab zastrešuje. „Na druhej strane je lichotivé, že si nás Turci berú za vzor,“ konštatuje o čosi pokojnejšie.

Do Turecka a Kórey sa logo Mr. Kebab malo dostať, doslova, cez internet. Lokálni prevádzkovatelia nelicencovaných pobočiek si podľa Lelovitsa našli ich webovú stránku a inšpirovali sa. Tvrdšie povedané – logo, názov i vizuál predajní odkopírovali.

V prípade maďarskej prevádzky ide o inú históriu, avšak s rovnakým výsledkom. Stánok s rýchlym občerstvením bol navrhnutý i vyrobený priamo v Košiciach. A čo je podstatnejšie, so súhlasom vlastníkov. Pôvodne mal prvú zahraničnú pobočku Mr. Kebab financovať jeden z partnerov firmy, aby dorovnal investície ostatných.

Lenže situácia sa zmenila. Nádejný investor vycúval a hotový stánok predal. „Bohužiaľ si privlastnil aj názov, ktorý mu nikdy nepatril. Takže prevádzka funguje mimo našej siete,“ pokračuje Ľubor Lelovits.

To by sa však malo onedlho zmeniť. Košičania sa obrátili na súd. A už padol i verdikt. Za pravdu dal slovenskej strane a logo Mr. Kebab by sa tak z ulíc maďarského Szombathely malo čoskoro vytratiť.

Kebab, pizza, nábytok
Trenice o značku sa zďaleka netýkajú len trhu s kebabmi. „Aj my sme sa zaoberali zneužívaním našej značky Pizza Mizza. Našťastie sa to vyriešilo mimosúdnou cestou,“ pridáva svoju skúsenosť Jozef Šétaffy, akcionár Pizza Mizza a prezident Slovenskej franchisingovej asociácie.

Zneužívanie značky pritom môže spôsobiť vážne problémy. Najmä v gastrosegmente nejde len o potenciálnu finančnú stratu. Neoprávnený prevádzkovateľ dokáže vážne poškodiť meno celej siete. Ak napríklad nedodržiava štandardy siete v oblasti kvality sortimentu alebo služieb. Tie bývajú zakotvené v zmluve medzi vlastníkom a prevádzkovateľom značky. Neraz si ich firma zastrešujúca značku chodí overovať.

V prípade nelicencovaných prevádzok nemá inú možnosť, ako sa obrátiť na súd. A to je neraz beh na dlhé trate. Počas neho nespokojný zákazník môže zanevrieť na celú sieť reštaurácií alebo fast foodov. „Môže vzniknúť kópia, no málokedy býva úspešná,“ podotýka Jiří Krajča, český franchisingový konzultant.

Česká cesta košického kebabu
Po desiatich rokoch sa Mr. Kebab chystá na svoju prvú, legálnu expanziu. A v hľadáčiku nemá exotické krajiny, ale český trh. Aktuálne už prebiehajú vážne rozhovory. Podľa dostupných informácií ide predovšetkým o záujemcov spomedzi najväčších českých miest - Prahy a Brna. No Košičania nerezignovali ani na domáci trh. U nás vidia priestor asi pre dvadsať rýchlych občerstvení pod ich značkou.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.