Súkromný železničný dopravca RegioJet vypísal, podobne ako České dráhy pred troma týždňami, tri obrie súťaže na nákup nových vlakov v celkovej cene minimálne 15 miliárd českých korún (555 miliónov eur).
S vybranými dodávateľmi chce uzavrieť rámcové zmluvy na štyri roky, počas ktorých môže odobrať potrebný počet vlakov v prípade, že uspeje v tendri na zabezpečenie železničnej dopravy objednávané štátom, vyplýva z informácií vo Vestníku verejného obstarávania.
Nie je však zďaleka isté, či a kedy štát, prípadne kraje, súťaže vypíšu, a ak áno, v akej forme. Ministerstvo dopravy aj niektoré kraje totiž stále zvažujú variantu, že vlaky nakúpia samy a budú ich dopravcom len prenajímať.
RegioJet Radima Jančuru chce rovnaké množstvo vagónov a motorových jednotiek, ako České dráhy, teda 50 a 30 kusov. Na rozdiel od štátneho dopravcu chce o 40 elektrických jednotiek viac, teda 60. Od všetkých výrobcov požaduje aj kompletný servis.
Zadanie je prakticky zhodné, s akým vyrukovali České dráhy. Jančura chce vagóny pre rýchlosť 200 kilometrov za hodinu s veľkopriestorovými usporiadaním prvej a druhej triedy, zároveň chce vagóny pre matky s deťmi, vozičkárov a pre prepravu bicyklov, termín dodania je do jedného roka.
Elektrické jednotky majú byť použiteľné na oboch napájacích systémoch, ktoré sa v Česku používajú. Časť ich má byť pre 200 a časť pre 300 ľudí, termín dodania je do dvoch rokov.
Motorové jednotky majú mať kapacitu 120 a 180 cestujúcich, termín dodania sa má pohybovať medzi 15 až 17 mesiacmi.
Kraje majú s Českými dráhami dlhodobé zmluvy do roku 2019, niektoré už avizovali, že ich predĺžia do roku 2024. Zatiaľ síce nie je isté, ako budú súťaže vyzerať a kto bude nové vlaky vlastniť, isté však je, že bude možné čerpať na nákup nových vlakov v najbližších rokoch dotácie okolo 20 miliárd českých korún (740 miliónov eur).