Letisko BerlínReuters
StoryEditor

Otvorenie nového berlínskeho letiska sa komplikuje, na dostavbu potrebuje ďalšie peniaze

17.05.2016, 11:11
Autor:
ČTKČTK
Letisko Willyho Brandta v Berlíne malo byť verejnosti odovzdané v roku 2011. Hrozí však, že to nebude ani v roku 2017.

Rozostavané berlínske Letisko Willyho Brandta potrebuje ďalšiu finančnú injekciu. Jeho prevádzkovatelia teraz žiadajú o bankovú pôžičku vo výške 1,1 miliardy eur, za ktorú by v plnej výške ručili spolková vláda a vlády Berlína a Brandenburska. Bez dodatočných prostriedkov hrozí, že sa nepodarí letisko otvoriť ani do konca budúceho roka.

"Potrebujeme tieto peniaze, aby sme mohli ďalej stavať," uviedol hovorca letiska. Podľa neho síce doterajšie prostriedky na niekoľko ďalších mesiacov vystačia, ale treba čo najskôr zabezpečiť dlhodobé financovanie. Bez dodatočných peňazí hrozí zastavenie stavby, čo by viedlo k ďalšiemu odkladu začatia prevádzky letiska, ktoré malo fungovať už od roku 2011.

Pôžička by mala byť splatná do desiatich rokov a v plnej výške za ňu budú ručiť akcionári letiska, ktorými sú spolková a dve krajinské vlády. Práve kvôli tomuto ručeniu ale bude musieť financovanie posúdiť aj Európska komisia, ktorá preveruje, či nejde o nedovolenú verejnú podporu, ktorá by znevýhodňovala iné letiská. Jej rozhodnutie sa očakáva v lete.

Ak prevádzkovatelia letiska peniaze získajú, vzrastú celkové náklady projektu na 6,9 miliardy eur. Z toho 5,3 miliardy eur pripadá na vlastnú stavbu, zvyšok na splácanie úrokov z pôžičiek a na náklady na údržbu, ktoré sú obzvlášť vysoké. Na letisku už od roku 2012 naprázdno jazdia pohyblivé pásy pre vykladanie batožiny i pohyblivé schodiská, pretože inak by ich nebolo možné po tak dlhej odstávke znovu sprevádzkovať.

Pri začatí stavby predpokladal rozpočet náklady na stavbu letiska 2,5 miliardy eur. Pôvodne sa malo otvoriť v roku 2011, potom bol termín štyrikrát odložený. Jedným z hlavných dôvodov bolo nedostatočné protipožiarne zabezpečenie.

Letisko Willyho Brandta sa má v Nemecku stať tretím najväčším vzdušným prístavom po Frankfurte nad Mohanom a Mníchove. Malo by nahradiť berlínske letiská Tegel a Schönefeld, ktoré už súčasným potrebám technicky nevyhovujú. Ročne by malo odbaviť asi 27 miliónov cestujúcich. Odborníci na leteckú dopravu však upozorňujú, že kapacita letiska bude už v čase jeho spustenia nedostatočná, pretože Tegel a Schönefeld už teraz expedujú dokopy 27 miliónov pasažierov ročne.

01 - Modified: 2024-04-25 12:25:06 - Feat.: - Title: Nemecká opozícia navrhne v Bundestagu zrušenie zákazu spaľovacích motorov 02 - Modified: 2024-04-24 12:48:19 - Feat.: - Title: Nemecko a Veľká Británia plánujú spoločne vyvinúť diaľkovo ovládanú húfnicu 03 - Modified: 2024-04-24 12:41:45 - Feat.: - Title: Scholz Ukrajine neposkytne strely Taurus, bojí sa, že tým zavlečie Nemecko do vojny. Sľúbuje inú formu podpory 04 - Modified: 2024-04-24 12:28:15 - Feat.: - Title: Nemecká vláda očakáva v najbližších rokoch ďalší pokles zadlženosti 05 - Modified: 2024-04-25 07:45:06 - Feat.: - Title: J&T Real Estate dobýja ďalší zahraničný trh. Do centra Berlína mieri s novým projektom, byty nebude predávať
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 14:36