Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
24.05.2016, 14:10

Európa chráni svoje filmy. Na televízie ako Netflix a Amazon uvalí daň

Európski politici chcú uvaliť zvláštne dane a kvóty na súkromné streamingové televízie Netflix a Amazon Prime. Cieľom je podporiť európsky filmový priemysel, ktorý čelí invázii americkej produkcie.

netflix
Zdroj: Reuters

Návrh nariadenia, o ktorom informoval napríklad server Politico, hovorí, že členské štáty môžu vyžadovať od poskytovateľov audiovizuálnych mediálnych služieb, ako je Netflix, finančný príspevok, ktorý bude slúžiť na produkciu európskych filmov. Ten by mali mať možnosť firmy odvádzať do národných fondov alebo priamo investovať do filmovej tvorby.

Ďalším citovaným opatrením je zavedenie kvót, ktoré by znamenali, že tieto streamovacie videotéky budú musieť mať vo svojich ponukových katalógoch minimálne dvadsať percent diel z európskej produkcie.

V súčasnosti žiadne takéto kvóty neplatia. Teraz, podľa štúdie Európskej komisie, tvoria európske filmy 21 percent všetkých filmov dostupných na sieti Netflix a 27 percent na streamovacích službách všeobecne. Hranice stanovené kvótami by teda zrejme poskytovatelia momentálne splnili.

Filmy už obhajuje Francúzsko

"Je jasné, že súčasný systém financovania filmovej produkcie čelí rýchlym zmenám v produkcii, distribúcii i spotrebe kvôli vplyvu digitálnych technológií," uviedol eurokomisár Günther Oettinger.

Britský konzervatívny europoslanec Daniel Dalton snahu odsúdil ako "digitálny protekcionizmus". "Európska komisia opäť nepochopila, ako digitálny svet funguje. Služby pre predplatiteľov ako je Netflix a Amazon by mali v prípade zdieľania obsahu brať do úvahy len jednu vec: na čo sa spotrebitelia chcú pozerať," citoval ho server The Fiscal Times.

Zmenu pravidiel presadzuje najmä Francúzsko, ktoré dlhodobo bojuje s produkciou Hollywoodu. Krajina už daň na súkromné ​​televízne stanice uvalila a stanovila tiež streamingovým službám kvóty na obsah. Podľa agentúry Reuters je však Francúzsko prísnejšie ako Brusel - z európskej dielne musí pochádzať dokonca 60 percent ponuky.

Koniec reklamy na tučné a sladké?

Návrhy Európskej komisie sú súčasťou plánov na zmenu legislatívy v oblasti audiovizuálnych médií na európskom trhu, ktorý sa presúva k internetovým platformám a mobilným zariadením. Plány sú základným pilierom pripravovaného Jednotného digitálneho trhu v EÚ, na ktorom by malo byť možné nakupovať aj predávať on-line bez ohľadu na hranice štátov.

Súčasne majú návrhy majú zaviesť obmedzenia pre zobrazovanie reklamy pre deti na príliš slané, mastné, sladké jedlá a produkty a výrobky s obsahom alkoholu. Detaily tohto opatrenia ešte nie sú známe. Súčasťou návrhov bude aj zmena vysielacích časov pre reklamu.

Európska komisia odhadla, že 315 miliónov Európanov používa denne internet. Jednotný digitálny trh by mal do spoločného rozpočtu priniesť 415 miliárd eur.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.