Henry Ford a jeho slávny Model T. Prvé sériovo vyrábané auto sa predávalo za 825 dolárov a sprístupnilo motorizmus pre široké masy ľudí.Reuters
StoryEditor

Na začiatku musel niekoľkokrát skrachovať. A vytvoril legendu

28.07.2016, 00:00
Autor:
melmel
Vynálezca pásovej výroby áut sa na začiatku podnikania boril s neúspechmi. Neskôr svoj legendárny Model T predával v státisícoch.

Podnikateľ, ktorý sa preslávil zavedením pásovej výroby automobilov. Bývalý najbohatší človek sveta. A predovšetkým muž, ktorý sprístupnil autá širokým vrstvám obyvateľstva. Henry Ford je dnes považovaný za synonymum úspechu. Cesta k nemu však viedla cez viacero krachov a prepadákov.
V roku 1899 založil Henry Ford spoločnosť Detroit Automobile Company. Jej autá však neoplývali kvalitou a ich výroba stála viac, než Ford čakal. O dva roky tak firma zanikla. Neskôr sa Ford pustil do ďalšieho biznisu. Vznikla Henry Ford Company, ktorú však po krátkom čase potopili nezhody medzi spoločníkmi.

Toho správneho partnera našiel Ford až v osobe najväčšieho lokálneho producenta uhlia Alexandra Malcolma. S kapitálom 28-tisíc dolárov založili v roku 1903 Ford Motor Company. A tá mu nakoniec vyniesla miliardy. „Ford si ako jeden z prvých uvedomil obrovský potenciál automobilov a bol schopný túto revolúciu náležite využiť,“ tvrdí Jiří Šimara, analytik spoločnosti Cyrrus.

Priekopník, ale aj podvodník. Aj takéto prívlastky dostáva jeden z otcov automobilového priemyslu Henry Ford. Jeho kariéra sa pritom mala pôvodne vyvíjať úplne inak. Ak by mal mladý Henry kráčať v otcových šľapajach, stal by sa farmárom a vynašiel by možno pásovú linku na balenie vajec.


Rodák z Dearbornu v americkom štáte Michigan bol však už od mladosti tvrdohlavý a rozhodol sa z domu odísť. Prispela k tomu aj smrť jeho matky. „Nikdy som k našej farme nemal vzťah. Bola to moja mama na farme, ktorú som zbožňoval,“ povedal neskôr.

Neúspešné začiatky
Po odchode z farmy sa Henry presunul do Detroitu, ktorý možno považovať za kolísku amerického automobilizmu. Zamestnal sa v spoločnosti James Flower & Bros, neskôr vo firme Detroit Dry Dock, kde sa vyučil za zámočníka. Popri tom sa sám venoval práci na benzínových motoroch a študoval na Goldsmith, Bryant and Stratton Business College v Detroite.

Prelomom bolo jeho pôsobenie vo firme Edison Illuminating Company, v ktorej mu slávny vynálezca Thomas Alva Edison dovolil venovať sa automobilom a ich vývoju. To mu umožnilo získať si meno a prostriedky na vlastnú firmu. V roku 1899 založil spoločnosť Detroit Automobile Company. Jeho autá však neoplývali kvalitou a ich výroba stála viac než Ford čakal. Už v roku 1901 tak firma zanikla. Vytvorili však v nej pretekárske auto s výkonom 26 koní, ktoré považovali za úspech. A tak sa Ford s novými spoločníkmi pustil do ďalšej firmy. Vznikla Henry Ford Company, ktorá však pre nezhody zanikla pomerne rýchlo.

Ford si čoskoro našiel lepšieho spoločníka – najväčšieho lokálneho producenta uhlia Alexandra Malcolma. S kapitálom 28-tisíc dolárov založili v roku 1903 Ford Motor Company. Začala sa tak písať nová éra automobilového priemyslu. Aj vďaka tomu, že Ford sa nedal odradiť neúspechom. „Podnikatelia musia byť pripravení na to, že niektoré ich projekty nebudú úspešné. I veľké firmy ako Google či Microsoft zrušili mnoho projektov,“ tvrdí Boris Tomčiak, analytik spoločnosti Finlord.

Ford T: automobilová legenda
Napriek svojej tvrdej povahe a snahe zarobiť čo najviac peňazí sa Ford zameral na to, aby sa k automobilom dostali čo najširšie masy ľudí. Preto sa aj vo svojej novej firme usiloval o to, aby dokázal nové vozidlá produkovať čo najlepšie a najefektívnejšie. „Mnohí ľudia sa dnes domnievajú a Forda glorifikujú za to, že vynašiel pásovú výrobu. Tá však existovala už predtým,“ tvrdí Jiří Šimara, analytik spoločnosti Cyrrus.

Pásovou výrobou sa napríklad balili mäsové výrobky či vyrábali muškety a pušky. Ford sa však na komplex montážnej linky pozrel z hľadiska automobilového priemyslu. „Veľmi rýchlo si uvedomil, že keď sa pracovník nestará o postavenie celého auta, ale je špecializovaný na určitú činnosť, výroba potom prebieha rýchlejšie a zvýši sa tak aj kvalita produktu,“ tvrdí Tomčiak.

Svetlo sveta tak už v roku 1908 uzrel sériovo vyrábaný Model T, ktorý sa predával za 825 dolárov. Mohli si ho teda dovoliť aj širšie masy ľudí. Fordovo impérium raketovo narastalo. „Ako jeden z prvých si uvedomil obrovský potenciál automobilov a bol schopný túto revolúciu náležite využiť,“ konštatuje Šimara.

Ford dokázal majstrovsky využiť aj reklamu, ktorá bola takmer v každých novinách v USA. Tiež založil sieť predajcov. To spôsobilo, že predaje z roka na rok rástli aj o viac ako 100 percent. V roku 1914 už predal viac ako 250-tisíc kusov modelu T. Amerika sa tak ocitla na štyroch kolesách.

Na jednej strane je potrebné uznať, že Fordovi nechýbal um a vedel v biznise chodiť. Počas prvej svetovej vojny jeho továrne v Anglicku vyrábali nákladné autá a letecké motory, aby pomohli k porážke Nemecka. Nevyhol sa však ani chybám. Tie prišli pred a počas druhej svetovej vojny. Už vtedy sa Ford ukázal ako antisemita a nesúhlasil so vstupom USA do vojny. Zato si vypracoval dobré vzťahy s nacistickým Nemeckom, pre ktoré vyrábal automobily. „Ford bol jednoducho veľmi zaťažený na peniaze a keď mal možnosť zarobiť niekde milióny dolárov, tak sa nebál použiť nemorálne metódy,“ tvrdí Tomčiak.

Pre mnohých však Henry Ford aj napriek temným stránkam ostáva legendou hodnou obdivu.

Chronológia života Henryho Forda


30. júl 1863
– v meste Dearborn v štáte Michigan sa narodil Henry Ford


4. jún 1896 – Ford postavil svoj prvý vlastný automobil, tzv. Quadricycle a predstavil ho v Detroite


5. august 1899 – Ford zakladá svoju prvú firmu Detroit Automobile Company. Jej životnosť však nebola dlhá


10. október 1901 – jedno z Fordových áut vyhralo desaťmíľové preteky na Grosse Pointe. To vzbudilo pozornosť a Ford si získal ďalších sponzorov


16. jún 1903 – vzniká spoločnosť Ford Motor Company, s imaním 28-tisíc dolárov


1903 –1908 – Fordova továreň začala vyrábať hneď niekoľko druhov vozidiel. Najúspešnejší bol model N


Október 1908 – fabriky opúšťa prvý sériovo vyrábaný Model T, ktorý sa predával za 825 dolárov


1914 – Ford začal zamestnancom vyplácať 5 dolárov denne. Bolo to dvakrát viac ako v ktorejkoľvek inej fabrike


30. december 1918 – pre zdravotné problémy Ford rezignoval z funkcie prezidenta spoločnosti. Štafetu prevzal jeho syn Edsel


1920 – aj keď Ford už firmu oficiálne neviedol, začal však ovládať protižidovskú propagandu vo firme, ktorú založil


26. máj 1927 – vyrobených bolo dohromady 15 miliónov Modelu T


1943 – po smrti syna Edsela sa Henry Ford znova ujíma vedenia fabriky. Už v tom čase sympatizoval s nacizmom


7. apríl 1947 – vo veku 83 rokov Henry Ford zomiera

01 - Modified: 2024-04-15 13:42:00 - Feat.: - Title: Alagič sa kajá: Firma jej zrušila biznisovú spoluprácu kvôli Pellegrinimu. Najprv penila, teraz toto! 02 - Modified: 2024-04-05 22:00:00 - Feat.: - Title: Ostrovný bandita. Superrýchlu omegu milovali zlodeji, politici ju však chceli zakázať 03 - Modified: 2024-04-05 12:00:00 - Feat.: - Title: Čitateľka Gréta, 33 rokov: Manžela mi napokon vybrala mama! 04 - Modified: 2024-04-05 05:53:29 - Feat.: - Title: Pistáciová a čokoládová? Firemné hodnoty nie sú zmrzlina 05 - Modified: 2024-04-01 08:33:25 - Feat.: - Title: Firmy majú problém udržať krok s aktualizáciami softvéru VPN, upozorňuje Eset
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. apríl 2024 17:02