Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
04.08.2016, 00:00

Tempo nakupovania ovplyvní hudba

Zákazník si neuvedomuje, čo s ním robia sluch a čuch, píše Jakub Berčík zo Slovenskej poľnohospodárskej univerzity.

Aj keď si to možno neuvedomujeme, či sa nám to páči alebo nie, každý z nás dennodenne prichádza do kontaktu s marketingovými aktivitami v rôznych životných situáciách na mnohých miestach.

Všetky funkcie, ktoré marketing plní, vyúsťujú do tej najpodstatnejšej. A tou je zabezpečenie dostatočne širokej ponuky a predaja výrobkov a služieb, čo v konečnom dôsledku prináša firmám zisk. Čo predchádza nášmu spotrebiteľskému správaniu a rozhodovaniu, priamo pri nákupe príliš často nehodnotíme. Jednoducho nakúpime, čo potrebujeme (niekedy aj to, čo nepotrebujeme), prídeme k pokladnici, zaplatíme a spokojne odchádzame. Vôbec si neuvedomujeme, koľko externých faktorov nás spotrebiteľov vedome alebo nevedome ovplyvní, kým prejdeme celou predajňou až k pokladnici.

Vnímavá slepota
Faktom je, že marketing sa už od samého počiatku orientuje na pamäť, emócie a vytváranie rôznych asociácií. Všade prítomná reklama a vizuálna presýtenosť na jednej strane a túžba po objavovaní nových vecí, zážitkoch a inováciách na druhej strane spôsobili, že sa stávame voči tradičným marketingovým aktivitám čoraz viac imúnni, a teda ich registrujeme v stave „vnímavej slepoty“.

Čo to pre nás kupujúcich znamená? Aj keď si myslíme, že sa vieme vyhnúť množstvu rušivých informácií prichádzajúcich z každej strany, nepomôžeme si, pretože tieto impulzy či podnety vnímame podvedome, a tým sa hlboko uchovávajú v našom mozgu. To spôsobuje, že dnes už nepotrebujeme značku produktu vidieť, ale vieme ju identifikovať aj na základe čuchu, sluchu, alebo dokonca na základe príbehu, ktorý sa nám s danou značkou spája.
Rovnako, ak si kúpime napríklad auto v nadštandardnej výbave, po ktorom sme dlho túžili, po čase budeme chcieť ešte lepšie, pretože sa pre nás stane stereotypom z dôvodu neustáleho kolobehu pribúdajúcich informácií o novinkách či inováciách v domnienke, že keď ho budeme vlastniť, budeme konečne spokojní a naša nákupná túžba uspokojená.

Za túto skutočnosť je zodpovedný ľudský mozog, ktorý uchováva tzv. skrátené správy založené na našich predchádzajúcich skúsenostiach súvisiacich s vnímaním „odmeny“ (radosť a spokojnosť z nákupu) a „trestu“ (smútok a nespokojnosť s nákupom), pričom je tiež jedinečný v snahe o poznanie, objavovanie nových vecí a vytváranie ilúzií.

Pamäťové stopy
Môžu za to somatické markery, takzvané zrkadlové neuróny, ktoré utvárajú rôzne predstavy či asociácie a vyvolávajú túžbu po produktoch, ktoré vidíme na reklamných pútačoch, v rukách známych osobností či ľudí žijúcich v našom okolí. Aby bola táto prirodzená túžba po objavovaní nových produktov a zážitkov pretransformovaná nielen do ekonomickej prosperity firiem, ale aj celej spoločnosti, musia úspešné firmy neustále držať krok s technickými novinkami, inovovať a orientovať svoju obchodnú pozornosť na cielené

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.