Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
18.08.2016, 12:36

Väčšina stredoškolákov si privyrába brigádami. Utrácajú na oblečenie i elektroniku

Mladým Slovákom práca nesmrdí, v lete si na brigádach finančne prilepší až 80 percent. Časť peňazí si ukladajú na sporiace účty.

Väčšina stredoškolákov si privyrába brigádami. Utrácajú na oblečenie i elektroniku

Viac ako polovica školákov v lete brigáduje, zo stredoškolákov si takto vypomáha osem z desiatich študentov. Zarobené peniaze využívajú najmä na kúpu oblečenia, novších mobilných telefónov či na cestovanie. Až 80 percent z nich si nejakú časť peňazí odloží aj na sporiaci účet. Ukázali to výsledky prieskumu organizácie JA Slovensko, ktorá testovala študentov od 13 do 20 rokov v rámci programu Viac ako peniaze.

Ako uviedli dnes v Bratislave na stretnutí s novinármi Peter Kalčevský, programový manažér JA Slovensko a Katarína Vatrtová, vedúca oddelenia Bežných účtov a transakcií VÚB, na Slovensku dostáva vreckové 66 percent žiakov základných škôl (ZŠ) a 77 percent stredoškolákov. Aj napriek tomu mladí nezaháľajú a usilujú sa zarobiť si aj vlastné peniaze.

Polovica má účet

S brigádou má skúsenosti viac ako polovica žiakov ZŠ a až 80 percent stredoškolákov. Takmer polovica opýtaných stredoškolákov má založený účet v banke, vyše 65 percent používa mobil či internet banking a skoro všetci aj platobnú kartu. Podľa skúseností učiteľov je však rozdiel medzi väčšími mestami a vidiekom.

Deti v menších mestách a obciach prichádzajú do kontaktu s modernými platobnými nástrojmi v neskoršom veku. V nižšom veku ešte účet nepotrebujú, pohybujú sa blízko domova a aj možnosti využitia platobnej karty sú tu obmedzenejšie. Rodičia im ho väčšinou založia až keď odchádzajú študovať do iného mesta alebo bývajú na internáte.

Myslia aj na budúcnosť

Podľa ankety VÚB si mladí od 14 do 22 rokov počas tohtoročných prázdnin zarobili priemerne 550 eur. Peniaze využili na oblečenie (40 percent), mobil alebo elektroniku (30 percent), cestovanie a festivaly (30 percent).

Kým investíciu do oblečenia preferovali najmä mladšie ročníky, študenti po sedemnástke investovali skôr do cestovania a festivalov. Sporí si takmer 90 percent z opýtaných, konkrétny cieľ sporenia uviedli len niektorí, z toho prevažovali dôvody ako auto, nový mobil či jednoducho pre budúcnosť.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.