Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
20.10.2016, 00:00

Reťazec Carrefour má zelenú. O zákazníka musí zabojovať

Reťazec vráti zo svojho dlhu len tri percentá. Súd mu potvrdil reštrukturalizačný plán.

Reťazec Carrefour má zelenú. O zákazníka musí zabojovať
Zdroj: Ľubomír Kotrha

Carrefour je zachránený. Súd totiž rozhodol, že jeho ozdravenie bude výhodnejšie ako konkurz. „Zvážil všetky okolnosti a potvrdil reštrukturalizačný plán. Podľa súdu nepoškodí veriteľov viac než konkurz,“ hovorí reštrukturalizačný správca Ladislav Barát. Spoločnosť Retail Value Store, ktorá u nás obchody značky Carrefour prevádzkuje, tak svojim veriteľom vyplatí iba tri percentá z dlžnej sumy. Ako prvý informáciu priniesol Denník N.


Carrefour však vyhraté ešte rozhodne nemá. Obchodná sieť musí napraviť svoje meno a opäť získať zákazníkov.

Návrat francúzskych produktov
Carrefour sa dlhodobo trápil. Nevyplácal svojich dodávateľov a z jeho regálov postupne mizol tovar. Iskra nádeje sa objavila po príchode nového investora – bývalého partnera Penty Jozefa Špirka. Dodávatelia začali dúfať, že uvidia aspoň časť svojich peňazí. No vrátiť každému viac ako tri percentá z dlhu si podľa Špirka spoločnosť nemôže dovoliť. Viacerí ostali ponukou zaskočení a chceli radšej vidieť Carrefour v konkurze. Iní v ňom stále videli potenciál, odbytový kanál, o ktorý nechcú prísť. Súd sa priklonil na ich stranu a dal Carrefouru ďalšiu šancu. „Bude to nie jednoduchá záležitosť napraviť poškodené meno. V začiatkoch tomu nedávam šance,“ tvrdí maloobchodný analytik Ľubomír Drahovský.

Ak chce Carrefour prežiť a opäť sa nedostať do problémov, musí podľa Drahovského zabezpečiť dostatok francúzskych produktov, ktoré sú pre francúzsku značku Carrefour typické. „Inak to nebude Carrefour, ale len deformácia značky,“ dodáva. Myslí tým napríklad rôzne francúzske lahôdky, syry či iné produkty, kvôli ktorým zákazníci obchodný reťazec navštevovali. Zároveň priznáva, že rozbehnutiu Carrefouru drukuje, lebo maloobchodný trh by mal byť podľa neho pestrý.

Jozef Špirko pred časom pripustil, že sieť čaká kus práce, keď si chce opätovne získať dôveru zákazníkov i dodávateľov. Pozitívne zhodnotil, že veľa dodávateľov už začalo v Carrefoure opäť ponúkať svoje produkty. „To je znak toho, že dôvera sa získava a pulty týchto obchodných domov sa postupne zapĺňajú kvalitným tovarom,“ povedal Špirko. Zároveň dodal, že dodávateľom ponúkol lepšie zmluvné podmienky, lebo tie staré ich zatláčali do kúta.

Šanca či krádež
Názory dodávateľov, ktorým Carrefour nevráti ich peniaze, sa v jeho pokračovaní rôznia. Podľa niektorých je taká situácia nonsens. „Kedysi bolo zvyklosťou, že keď od firmy niekto zobral tovar a nezaplatil ho, bol označený za zlodeja. Dnes sa slovo krádež nahradí slovom reštrukturalizácia a vy dostanete tri percentá,“ konštatuje obchodný riaditeľ Baliarní obchodu Poprad Igor Matúšek. Pridávajú sa aj ďalší. „Je to ďalšie ožobračovanie podnikateľov v potravinárskom odvetví,“ uvádza prokurista Slovenských cukrovarov Dušan Janíček.

Ozdravenie siete Carrefour však podporuje napríklad spoločnosť Kofola napriek tomu, že v tomto prípade stratila približne 200-tisíc eur. „Tri percentá považujeme za nízku sumu, no stále je to lepšie, ako keby spoločnosť skončila v konkurze. Stratili by sme tak odbytový kanál,“ argumentoval pred časom právny zástupca spoločnosti Kofola Martin Manina z Advokátskej kancelárie JUDr. Michal Krnáč. Spolu so Špirkom verí, že obchodný reťazec sa znova rozbehne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.