Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
01.12.2016, 00:00

Do Bratislavy prichádza nová konkurencia pre taxíky. Bude lacnejšia ako Uber

Zajtra štartuje v Bratislave nový európsky startup pre zdieľanú jazdu Taxify.

Do Bratislavy prichádza nová konkurencia pre taxíky. Bude lacnejšia ako Uber
Zdroj: Reuters

Bratislavskému taxibiznisu pribudne už zajtra vážna konkurencia. K trojici taxi aplikácií Hopin, Liftago a Uber sa pripojí nový hráč – pôvodom estónsky startup Taxify. Ten je s pôsobením už v 15 krajinách sveta najrozšírenejšou európskou taxi aplikáciou. A latku u nás plánuje nasadiť vysoko – chce byť zo všetkých taxi služieb najlacnejší.

Najvýhodnejší má byť aj pre šoférov, ktorí sa rozhodnú pre Taxify jazdiť. Nemusia platiť DPH, ako u konkurencie, a aplikácii budú odvádzať len 15-percentný poplatok z tržby. V iných službách sa tento poplatok pohybuje od 20 až po 30 percent. „Taxify bude dostupné už od druhého decembra pre zákazníkov v Bratislave,“ oznámila svoj začiatok estónska firma.

Ústup klasiky
Vedenia konkurenčných aplikácií tvrdia, že sa príchodu Taxify neobávajú. „Každá konkurencia je zdravá a posúva nás ďalej,“ reagoval na otázku HN riaditeľ Liftaga na Slovensku Tomáš Sroka.

Ani odborníci nevidia perspektívy súčasných taxi aplikácií pôsobiacich na Slovensku v čiernych farbách. „Vyššia konkurencia by predovšetkým postihla staré taxi služby, ktoré nepoužívajú moderné technológie,“ tvrdí analytik spoločnosti Finlord Boris Tomčiak.

Ako príklad uvádza bratislavský Hellotaxi, ktorému zisky postupne klesajú. „Hopin a podobní predstavujú silnú konkurenciu pre klasické taxi služby, ktorých je napríklad v Bratislave pomerne dosť. Silná konkurencia teda panuje ešte aj medzi nimi,“ hovorí analytička Poštovej banky Jana Glasová.

Taxify oznámilo, že Slovensku platiť dane bude. Práve táto téma sa často skloňuje napríklad v súvislosti s Uberom. „Ministerstvo v súčasnosti nepripravuje žiadny legislatívny predpis, ktorý by sa venoval tejto špeciálne problematike,“ odpovedal HN rezort financií.

Rast v číslach
Všetkým trom aplikáciám pre zdieľanú dopravu sa u nás enormne darí. Uber označil Bratislavu ohľadne počtu cestujúcich za jedno z najrýchlejšie rastúcich miest. Šesťstopercentný nárast oproti začiatkom na Slovensku zaznamenalo aj české Liftago. „Ide o stovky objednávok denne,“ hovorí Sroka.
Hopin sa chváli počtom 150-tisíc aktívnych používateľov. „Celkový počet vybavených objednávok sa tento rok blíži k 600-tisícom, čo je medziročne o 40 percent objednávok viac ako vlani,“ povedal spoluzakladateľ spoločnosti Hopin Martin Winkler.


Čím sa odlišujú jednotlivé taxi aplikácie

Hopin
Slovenská aplikácia má spomedzi konkurencie u nás najväčšie zastúpenie šoférov. Všetci sú licencovanými taxikármi. Pri Hopine môžete platiť v hotovosti i elektronicky. „Na vašu požiadavku obyčajne odpovedá taxík, ktorý je k vám najbližšie,“ hovorí Ondrej Macko, šéfredaktor časopisu TouchIT. Vyhľadávanie však môžete aj vopred filtrovať, na základe typu vozidla či ceny.

Liftago
Pôvodom český startup, ktorého vodiči sú taktiež s profesionálnou taxi licenciou. Na vašu požiadavku sa prihlásia okolité taxíky, spomedzi ktorých si zvolíte pre vás ten najvýhodnejší. „Obyčajne to trvá dlhšie ako pri Hopine, ale môžete sa dostať k lepšej cene,“ porovnáva Macko. Platiť sa dá taktiež oboma spôsobmi.

Uber
Najväčšia taxislužba na svete. Hlavný rozdiel je v tom, že vodičom môžete byť aj bez taxi licencie. Stačí splniť určité podmienky – mať vhodné vozidlo či čistý register trestov. Konkurencia upozorňuje, že odviesť vás tak môže aj človek, ktorý nepozná dané miesto a nemá skúsenosti. Mnohí zákazníci Uberu argumentujú jeho nízkymi cenami i výborným servisom, v prípade, že sa vám stala určitá nepríjemnosť. Platiť sa dá len elektronicky.

Taxify
Nový hráč na našom trhu je z Estónska. Rovnako ako pri Uberi, aj tu vás môže odviezť človek bez taxi licencie. Stačí prejsť školením a splniť stanovené podmienky, akým je napríklad register trestov bez jazdy s alkoholom alebo vozidlo staré do desať rokov. Taxify chce Uberu konkurovať najmä cenovo, tak pre zákazníkov, ako aj nízkymi poplatkami pre vodičov. „Vyzerá to tak, že to bude naozaj najlacnejšia doprava,“ hovorí Macko.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.