StoryEditor

Hyundai a Kia vyšli rovnako draho

Investícia automobilky Hyundai v moravských Nošoviciach môže stáť český rozpočet približne toľko peňazí ako vyšla slovenský stavba automobilky Kia pri Žiline.
Investícia automobilky Hyundai v moravských Nošoviciach môže stáť český rozpočet približne toľko peňazí ako vyšla slovenská stavba automobilky Kia pri Žiline. Podľa Tomáša Grombířa z českej agentúry na podporu investícií CzechInvest by mala priama pomoc štátu dosiahnuť 4,3 miliardy českých korún a ďalších 1,3 miliardy budú tvoriť daňové úľavy. Presná štruktúra pomoci bude
známa až po podpise zmluvy s investorom v priebehu mája.

Celková pomoc je vyššia
Celkovo by tak malo Česko na štátnu pomoc minúť 5,6 miliardy českých korún, v prepočte 7,4 miliardy slovenských. Výška investície má dosiahnuť 800 miliónov až miliardu eur, v priaznivejšom variante to bude v prepočte 37,7 miliardy slovenských korún. Štátna pomoc dosiahne približne 19,6 percenta z objemu investície, a to tak v prepočte na české, ako aj na slovenské koruny.
Podľa Marka Jakobyho, poradcu ministra financií Ivana Mikloša, Slovensko vynaložilo na investíciu Kia a HyunMobis pri Žiline 6,2 miliardy korún vo forme priamej štátnej pomoci. Keďže Kórejčania plánujú preinvestovať celkovo 35 miliárd korún, štátna pomoc dosiahne 17,7 percenta. Celkovo však vyšla automobilka Kia štátny rozpočet na 9,2 miliardy korún, bez započítania rýchlejšej stavby diaľničného prepojenia Bratislavy a Žiliny. Vyššie ako priama pomoc budú pravdepodobne aj celkové výdavky Česka na automobilku Hyundai. Ako uviedla agentúra ČTK, celková pomoc sa môže priblížiť k 15 až 20 miliardám českých korún.

Posledná veľká investícia
Výškou štátnej pomoci českej strany je prekvapený aj analytik Poštovej banky Miroslav Šmál. "Súvisí to pravdepodobne s tým, že naši západní susedia chceli využiť poslednú šancu na prilákanie takto významnej investície v regióne strednej Európy," uviedol. Podľa neho veľké investície do automobilového priemyslu už budú smerovať len ďalej na východ od nás. Príkladom toho je zámer českej Škodovky, ktorá mieni postaviť svoj závod vo východnej Európe. Automobilky ako Volkswagen, General Motors, Ford sa zasa rozhodli hľadať nízke pracovné náklady v Číne. V prospech Čechov však hovorí fakt, že s Hyundaiom vyrokovali v rámci priamej štátnej pomoci vysokú daňovú úľavu. "Tá totiž priamo nezaťaží štátny rozpočet," dodal Šmál.

Štátna pomoc automobilkám Hyundai a Kia
 

Žilina - Kia (v Sk)

Česko (v Sk)

Česko (v Kč)

Výška investície

35,1 mld.

37,7 mld.

28,6 mld.

Štátna pomoc

6,2 mld.

7,4 mld.

5,6 mld.

Nové pracovné miesta

3 400

3 000

3 000

Podpora na jedno miesto

1,8 mil.

2,5 mil.

1,9 mil.

Percento investície

17,7%

19,6%

19,6%
Zdroj: Ministerstvo financií SR, CzechInvest, hn/lp
Pozn.: cudzie meny sú prepočítané kurzami NBS a ČNB aktuálnymi k 30. marcu.
01 - Modified: 2003-02-20 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: "Múdry" Kim Čong-il
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
09. máj 2024 18:48