StoryEditor

Novým riaditeľom železníc má byť Čech

12.10.2006, 00:00
Zmeny na vedúcich postoch štátnych železničných spoločností sa ešte neskončili. Hoci už minister dopravy Ľubomír Vážny zo Smeru-SD vymenil všetkých troch riaditeľov, pôsobenie Milana Solárika na čele Železníc SR od júla tohto roku bolo len dočasným riešením. Podľa zákulisných informácií by jedným z kandidátov na post šéfa správcu koľajníc a staníc mal byť bývalý riaditeľ Českých dráh Dalibor Zelený. Pre HN to potvrdili dva nezávislé zdroje. Zelený je podľa jedného z nich špičkový odborník a dobrý reprezentant na medzinárodnej scéne.

Zmeny na vedúcich postoch štátnych železničných spoločností sa ešte neskončili. Hoci už minister dopravy Ľubomír Vážny zo Smeru-SD vymenil všetkých troch riaditeľov, pôsobenie Milana Solárika na čele Železníc SR od júla tohto roku bolo len dočasným riešením.
Podľa zákulisných informácií by jedným z kandidátov na post šéfa správcu koľajníc a staníc mal byť bývalý riaditeľ Českých dráh Dalibor Zelený. Pre HN to povedali dva nezávislé zdroje. Zelený je podľa jedného z nich špičkový odborník a dobrý reprezentant na medzinárodnej scéne.
Dlhoročný riaditeľ
Dalibor Zelený bol rokoch 1995 až 1997 námestníkom českého ministra dopravy. Do funkcie generálneho riaditeľa Českých dráh ho nominoval v septembri 1998 minister dopravy Antonín Peltrám z ČSSD. Je to strana, ktorá má z českej politickej scény najbližšie k nášmu Smeru. Práve Smer kontroluje aj ministerstvo dopravy.
Zeleného odvolali v marci 2003 po tom, čo sa podnik transformoval na štátnu akciovú spoločnosť. Oficiálnym dôvodom bolo podľa vtedajšieho ministra dopravy Milana Šimonovského to, že Zelený "nezvládal novú obchodnú politiku transformovanej spoločnosti."
Jeho pôsobenie v ŽSR ministerstvo dopravy nepotvrdilo. O výmene však napovedá aj fakt, že predchádzajúca funkcia Milana Solárika v ŽSR ako námestníka pre prevádzku zostala po jeho prestupe na post riaditeľa neobsadená, takže jeho návrat na pôvodný post nie je vylúčený.
Problémy s Pendolinom
Dalibor Zelený v roku 2000 vystavil zmenky na náhradné dielce rýchlovlakov Pendolino za 200 miliónov českých korún. Podľa súčasného vedenia Českých drah je zmluva nevýhodná a polícia prešetruje viaceré zmluvy, ktoré súvisia s Pendolinom.
Opravy vlakov má totiž poskytovať priamo taliansky výrobca Alstom v rámci garančného servisu. "Na základe analýz dvoch nezávislých právnych kancelárií sa domnievame, že niektoré náhradné dielce nemôžeme využiť," povedal hovorca Českých drah Aleš Ondrůj.
Zelený sa obhajoval vyjadreniami, že Českým dráham, naopak, ušetril pol miliardy českých korún. Pre ČTK povedal, že škody vznikli tým, že súčasné vedenie železníc neodstúpilo od zmlúv, keďže od výrobcu prebralo neotestované vlaky, ktoré potom viaceré poruchy vyradili z prevádzky.

Chúpek chce lepší cestovný poriadok
Po tom, čo nominant Smeru Matej Augustín v septembri vymenil nominanta SDKÚ Pavla Kužmu na čele nákladného Carga, si včera na najvyššiu stoličku v Železničnej spoločnosti Slovensko sadol Milan Chúpek, o čom HN informovali s týždňovým predstihom. Minister dopravy Ľubomír Vážny vymenil aj ďalších troch členov predstavenstva, vo funkcii ponechal len finančného riaditeľa Pavla Gábora.
Chúpek bol ešte v pondelok prednostom stanice vo Vrútkach. "Ak chceme zvýšiť kvalitu osobnej dopravy, musíme zostaviť lepší cestovný poriadok, ktorý sa nebude meniť štyrikrát do roka. Dôkladne sa musíme pripraviť na čerpanie eurofondov, ktoré vláda určila na nové súpravy," povedal Chúpek.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
02. máj 2024 16:41