StoryEditor

Diaľnice máme drahšie ako Nemci či Španieli

29.12.2004, 23:00
Stavba jedného kilometra štvorpruhovej diaľnice na rovinatom území Slovenska stojí 186 až 324 miliónov korún. V hornatých územiach je to v priemere 340 miliónov korún. Ak ide o diaľnicu s tunelom môže to byť jedna miliarda a pri diaľnici prechádzajúcej mestom až 1,2 miliardy korún na kilometer. Vyplýva to z analýzy nákladovosti výstavby diaľnic, ktorú vypracovalo ministerstvo dopravy.

Prečo sme drahší
Z analýzy tiež vyplýva, že pri jednoduchých úsekoch sú náklady na slovenské diaľnice vyššie ako napríklad v Španielsku a vo Francúzsku. "Na Slovensku i v Českej republike sa musia stavať veľmi kvalitné diaľnice. Príčinou sú klimatické podmienky s veľkým teplotným rozdielom medzi letným a zimným obdobím," tvrdí generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Mráz. Dodáva, že zmrazovací a rozmrazovací cyklus konštrukcie vozovky cesty i mostov, ktorý v mnohých krajinách chýba, výrazne vplýva na konečnú cenu. Podobný názor viacerých stavebných odborníkov pripúšťa aj analýza: "Spracované štatistické údaje dávajú istý obraz o hodnotách konkrétnych ukazovateľov, treba však mať na zreteli mostnú a tunelovú náročnosť projektov v konkrétnom prostredí." Náklady sú však vyššie aj napríklad v porovnaní s Nemeckom, kde sa o klimatických dôvodoch nedá hovoriť. Tu je to dané väčšou plynulosťou výstavby vďaka hladšiemu financovaniu.
Výrazne lacnejšie sú zatiaľ na Slovensku projektové práce. Keďže vo vyspelých štátoch dosahujú dvojnásobok slovenských súm, je predpoklad, že budú rásť. To isté platí o výkupe pozemkov.
Možné riešenie
Stavebné náklady sa dajú znížiť napríklad aj zmenou technického riešenia, čo je prípad pripravovanej diaľnice D1 Mengusovce - Janovce. Došlo totiž ku zmene súťažných podmienok a stavebné firmy mohli navrhnúť vlastné a im vyhovujúce zlepšenia projektového riešenia, to však zväčša verejné súťaže v Európe nepripúšťajú. Na druhej strane možno očakávať, že ceny mierne stúpnu vzhľadom na podmienky pri ochrane životného prostredia, ako sa stalo pri diaľnici D1 Bratislava (Viedenská cesta - Prístavný most).
Problém s cenami
Keďže najväčšiu položku pri výstave diaľnic tvoria stavebné práce, treba sa podľa riaditeľa odboru cestného hospodárstva ministerstva dopravy Mariána Miškoviča zamerať na spôsob ich valorizácie. Pri použití peňazí z eurofondov nám totiž zahraniční experti vyčítajú nesprávny postup. Napríklad finančný expert Phare, ktorý navštívil Slovenskú správu ciest pri previerke stavby D1 Mierová - Senecká, kritizoval metodiku slovenských indexov. Cena sa totiž upravuje indexom za príslušný odbor, ktorý publikuje štatistický úrad. No v štátoch EÚ sa používa metodika, ktorú odporúča Medzinárodná federácia inžinierov a konzultantov FIDIC. Spočíva v tom, že index sa vypočíta z pomeru skutočných nákladových ukazovateľov v základnom a hodnotenom období. V slovenských podmienkach to podľa analýzy znamená zmenu v cenovom výmere ministerstva financií - aj iný spôsob štatistického sledovania.

Náklady na slovenské diaľnice a rýchlostné cesty
- projektové práce a prieskumy 3 %
- výkupy pozemkov a odvody 12 %
- stavebné práce 85 %

01 - Modified: 2002-12-18 10:04:49 - Feat.: 0 - Title: Prienik morálky a spoločenskej zodpovednosti 02 - Modified: 2002-12-18 10:21:48 - Feat.: 0 - Title: Slovensko je štandardnou členskou krajinou
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. máj 2024 07:17