StoryEditor

Vodiči v lete doplácajú na hazard

02.08.2007, 00:00
V lete býva na našich cestách viac nehôd ako v zime. Nie je to však iba tým, že cez dovolenkové obdobie sa viac jazdí. Keďže cesty sú spravidla suché, mnohí vodiči si viac dovolia a doplatia na to. Precenia svoje schopnosti a stratia kontrolu nad autom. Hlavnou príčinou býva "ťažká noha" na plynovom pedále. Výsledok? V lete bývajú ťažšie nehody ako v zime.

V lete býva na našich cestách viac nehôd ako v zime. Nie je to však iba tým, že cez dovolenkové obdobie sa viac jazdí. Keďže cesty sú spravidla suché, mnohí vodiči si viac dovolia a doplatia na to. Precenia svoje schopnosti a stratia kontrolu nad autom. Hlavnou príčinou býva "ťažká noha" na plynovom pedále. Výsledok? V lete bývajú ťažšie nehody ako v zime.
Kým počas najhorúcejšieho týždňa -- od 16. do 22. júla, bolo na Slovensku 1 150 nehôd, v januárových týždňoch sa ich stalo od 738 do 1 105.
Počet nehôd medziročne kolíše, ale výrazne sa ich nedarí znižovať. Za posledných desať rokov sa stalo ročne 51-tisíc až 65-tisíc havárií. Usmrtených bolo ročne 579 až 788 osôb.
Servisy nezaháľajú
"V lete robíme na autách väčšie opravy ako v zime. Vodiči jazdia rýchlejšie, takže pri haváriách sa vozidlá viac poškodia," hovorí Milan Garai, technik pre klampiarske a lakovnícke práce bratislavského servisu Impa. V zime si podľa neho vodiči dávajú väčší pozor a hoci drobných "ťukesov" je viac ako v lete, závažnejších havárií je, naopak, menej. Preto k výmenám "plechov" na autách pribúdajú v lete aj opravy náprav a nosníkov.
Na nedostatok práce sa nesťažuje ani technik Pavel Ružovič, ktorý v bratislavskej Petržalke opravuje vozidlá japonských a kórejských značiek. "Momentálne je dosť roboty. Inokedy jej máme cez dovolenky menej," hovorí Ružovič. Aj podľa neho býva počas leta veľa "búračiek". Niektorí vodiči však nejdú hneď do servisu. Autá odstavia, alebo ak sú pojazdné, tak ich používajú. A do servisu idú neskôr, spravidla po dovolenkovom období. "Očakávali sme, že počas dovolenkového obdobia bude menej roboty, a je to naopak," dodáva jeden z technikov autoservisu v Pezinku-Grinave.
Zákon agresivitu neodstráni
Znížiť nehodovosť a následky havárií má nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách. V súčasnosti sa pripravuje a podľa zástupca hovorcu Prezídia Policajného zboru Viktora Plézelaby mal platiť od januára 2008. Okrem iného má znížiť rýchlosť v obciach zo 60 na 50 kilometrov za hodinu. Zahraničné štatistiky hovoria, že tam, kde šesťdesiatku nahradili päťdesiatkou, výrazne klesla nielen nehodovosť, ale aj úmrtnosť ľudí zachytených autom. "Pri päťdesiatke sa značne znižuje brzdná dráha," hovorí Plézel. Nárazová rýchlosť je nižšia, takže ani následky nárazu nie sú až také tragické. Nový zákon nahradí súčasný, ktorý platí od roku 1996. Odvtedy ho asi dvadsaťkrát novelizovali.
"Kým budú ľudia nedisciplinovaní, žiadny zákon problém nehodovosti nevyrieši," hovorí inštruktor autoškoly Milan Garai starší. Lebo tam, kde je dnes povolená šesťdesiatka, jazdí sa stovkou, ba aj viac. "Vodiči sú agresívni. Ak sa hazardérom nezačnú bez pardonu odoberať vodičské oprávnenia, zlepšenie nenastane."

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. máj 2024 19:10