StoryEditor

Ministerstvo vyhlásilo tender na "súkromné" diaľnice

19.11.2007, 23:00
Prvý tender na výstavbu časti diaľnice D1 za súkromné peniaze je na svete, ale s chybami. Tak vyšiel na základe zadania ministerstva dopravy v európskom vestníku verejného obstarávania. Oznámenie o koncesiách na práce, ktoré vypísalo ministerstvo dopravy nie je kompletné, keďže chýbajú podmienky o technickej spôsobilosti.

Prvý tender na výstavbu časti diaľnice D1 za súkromné peniaze je na svete, ale s chybami. Tak vyšiel na základe zadania ministerstva dopravy v európskom vestníku verejného obstarávania. Oznámenie o koncesiách na práce, ktoré vypísalo ministerstvo dopravy, nie je kompletné, keďže chýbajú podmienky o technickej spôsobilosti. "Takto vypísaný tender je neúplný. Buď to budú musieť doplniť, alebo vypísať nový," hovorí technický riaditeľ spoločnosti Doprastav Dušan Šamudovský. Koncesia sa týka vypracovania projektovej dokumentácie, výstavby, financovania, prevádzky a údržby diaľnice D1 na piatich úsekoch Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia.

Rezort v čase zistenia chyby nevedel reagovať. "Všetko by malo byť v poriadku, o ničom neviem," povedal hovorca ministerstva Marián Jánošík.

Celková dĺžka úsekov je 74,84 kilometra, pričom v podmienkach súťaže nie je uvedená predpokladaná hodnota samotnej koncesie. Tá by však podľa riaditeľa sekcie prípravy projektov na ministerstve dopravy Petra Havrilu mala byť 49,1 miliardy korún bez DPH. Jej zverejnenie nie je problémom. "Odhadovaná cena vyplýva zo zákona," povedala hovorkyňa Úradu pre verejné obstarávanie Helena Fialová. Koncesná lehota, počas ktorej bude za diaľnicu zodpovedať investor, bude trvať najviac 30 rokov.

Dvaja sú istí
Ministerstvo určilo na predkladanie žiadostí možným uchádzačom lehotu do 8. januára 2008. Tento termín by mohol platiť v prípade, ak sa tender nebude musieť zopakovať. Vyhrať by mal ten, kto ponúkne najlepšiu cenu a financovanie projektu. "Verejný obstarávateľ vyhodnotí ponuky na základe ekonomicky najvýhodnejšej ponuky, pričom kritériami sú čistá súčasná hodnota navrhovaných nominálnych platieb za dostupnosť a realizovateľnosť a podmienky navrhovaného financovania," informuje ministerstvo v oznámení.

Na súťaži sa určite zúčastnia dve stavebné spoločnosti, ďalšie z oslovených sa nevyjadrili. "Určite je tento trh pre nás zaujímavý a do vypísaného tendra budeme vstupovať," povedala hovorkyňa spoločnosti Skanska Magdaléna Dobišová. "Samozrejme, že máme záujem," potvrdil účasť Doprastavu Šamudovský.

Šancu majú iba veľkí
Tender je nastavený iba pre najsilnejších hráčov na trhu. Každý prípadný záujemca alebo skupina dodávateľov totiž musia preukázať za posledné tri dvanásťmesačné účtovné obdobia výnosy zo svojej bežnej činnosti. V prípade skupiny to musí byť súčet v hodnote najmenej 1,2 miliardy eur, pričom jednotlivec by mal ku koncu posledného uzavretého účtovného obdobia dosiahnuť vlastné imanie vo výške minimálne 800 miliónov eur. Peňažné toky z prevádzkovej činnosti za každé z posledných troch uzavretých dvanásťmesačných účtovných období musia byť najmenej 50 miliónov eur.

Ako doklad by mali stavbári použiť účtovné uzávierky overené audítorom a pripravené podľa medzinárodných štandardov pre finančné výkazníctvo (IFRS).

Rok 2010 nie je istý
Koľko bude stáť samotná príprava a výstavba stavbári ešte nevedia. "Vzhľadom na to, že ide o projekt s pevnou cenou, tak výsledné ceny stavebnej dodávky budú skôr ovplyvnené vlastným technickým riešením uchádzačov a ďalej makroekonomickými vplyvmi. Ide najmä o infláciu stavebných prác a materiálu na Slovensku," ozrejmila Dobišová.

Jasný nie je ani termín dokončenia výstavby, aj keď teoreticky sa hovorí o roku 2010. "Najskôr sa musí ukončiť tender a začať s prípravami na samotnú realizáciu, až potom sa bude dať odhadnúť, kedy bude koniec," dodal Šamudovský.

Rezort dopravy plánuje v najbližšom období vyhlásiť ďalšie dva tendre. Prvý by mal byť už o dva týždne a obsahovať by mal balík troch úsekov na trase Nitra - Tekovské Nemce v celkovej dĺžke 47 kilometrov. Posledným, tretím tendrom bude diaľničný úsek medzi Žilinou a Martinom v dĺžke 29 kilometrov. Vyhlásenie tohto tendra sa odhaduje približne o pol roka.

Úseky diaľnice D1 v prvom balíku
Dubná Skala - Turany
Turany - Hubová
Hubová - Ivachnová
Jánovce - Jablonov
Fričovce - Svinia.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. máj 2024 04:20