StoryEditor

Zlý stav mostov? Nie, je ešte horší

31.12.2020, 23:00
Tieto objekty na cestách sú podobné ako človek. Tak by sme sa k nim mali aj správať, hovorí v rozhovore pre HN expert Václav Krucký.

Podľa údajov Slovenskej správy ciest sú na tom naše mosty zle, dokonca najhoršie, ako kedy boli. Do akej miery je teda situácia vážna?
Je to ešte horšie. Najväčší boom výstavby mostov bol pred 50 rokmi. Robili ich Doprastav a Váhostav. Doprastav mal vtedy vyše deväťtisíc zamestnancov a sedem závodov. Robili všetko od spodných stavieb až po asfalt. Vtedy bola navrhnutá diaľnica Bratislava – Praha, čiže naša D2, ktorá bola líniová stavba. Ľudia si už vtedy vedeli postaviť dom aj svojpomocne, zatiaľ čo pri mostoch technológia išla stále hore. A to na základe toho, že sa odpozorovali postupy zo zahraničia. Začali sa vyrábať prefabrikáty v Komárne a Senci, rôzne typy nosníkov. Všetko to vtedy projektoval Dopravoprojekt. Boli tam šikovní projektanti, ktorí mali skúsenosti z praxe.

Čo to znamenalo v praxi?
Dostali sme sa do štádia, keď sme dosiahli svetovú úroveň. Začalo sa to Mostom SNP, kde dostal Doprastav svetovú cenu za to, že to bol jeden šikmý pilier na rozpätie. Medailu dostal aj most Lafranconi a most Apollo. Predtým sa ešte stavali mosty letmej betonáže v Komárne a Seredi. Držali sme krok so svetom. Tieto mosty však išli do dôchodku. Teraz sa začali riešiť stavby päť minút po dvanástej. Zaraďovanie začalo byť dosť chaotické a hlavne bolo opreté aj o politické objednávky. Čo minister, to iná trasa, ktorá dostala prioritu. Odkiaľ pochádzali, tam museli byť mosty dobré. Došlo k degradácii pojmu údržba a opravy mostov.


Je to teda otázka regiónu? Videli sme v poslednom čase problémy najmä na východnom Slovensku.
Nie je to len otázka východu, ale je to otázka celej dopravnej siete, ktorá je zanedbaná. Dôvodom je atomizácia opatery o mostné konštrukcie. Diaľničná spoločnosť sa stará o diaľničné objekty. Slovenská správa ciest sa stará o mosty na cestách prvej aj o niektoré na cestách druhej triedy. Potom do toho vpálilo to, že na regionálnych správach ciest, ktoré vznikli a mali prevziať údržbu a opateru mostov, sa začali viac venovať zimnej údržbe ciest. Znamená to posypy, starostlivosť o zábradlia, vyznačovanie trás, osadzovanie dopravných značiek. Hlavný dôraz sa začal klásť na cestné komunikácie. K mostom sa stavalo tak, že „však to je len kúsok dĺžky komunikácie“....

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-05-21 09:00:00 - Feat.: - Title: Ste hrozbou premávky? Kvíz preverí, ako dobre poznáte pokyny policajta na križovatke 02 - Modified: 2024-05-21 10:24:23 - Feat.: - Title: Sociálna psychologička: To, že sa politici nestretnú, vyslalo zlý signál. Spoločnosť môže cítiť strach 03 - Modified: 2024-05-18 05:30:00 - Feat.: - Title: Analytička pre verejné politiky: Kus pokory neuškodí vedcom, systému ani antisystému 04 - Modified: 2024-05-17 11:30:00 - Feat.: - Title: Nachytajú aj zdanlivého experta? Tieto dopravné značky musí poznať každý vodič 05 - Modified: 2024-05-17 08:28:50 - Feat.: - Title: Ivana Gáborík: „Slzy sa mi kotúľajú po tvári na počkanie,“ hovorí v exkluzívnom rozhovore pre Evitu
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. máj 2024 00:07