StoryEditor

Bolo treba pokračovať v škrtoch

V akom stave sa nachádzal podnik, keď ste ho viedli?
Môžeme to rozdeliť na dve rôzne etapy. Počas prvej, keď som nastúpil, mal veľké problémy. Iba nekompromisnými a razantnými opatreniami dovnútra podniku i smerom k externému prostrediu ho bolo možné zachrániť a následne sa pokúsiť o určitú stabilizáciu. V druhej etape -- keď som po 20 mesiacoch z podniku odchádzal, bol stabilizovaný a vo výnimočnej finančnej kondícii, t. j. nemal žiadne dlhy v bankách ani u dodávateľov, naopak, mal niekoľko sto miliónov vtedy ešte slovenských korún k dispozícii na úložkách a termínovaných vkladoch.

Netreba podľahnúť tejto ilúzii. Vzhľadom na odvetvie bol podnik voči konkurencii technologicky zaostalý a bez nosného výrobného programu. Bolo treba ďalej pokračovať v opatreniach na zvýšenie konkurencieschopnosti so zameraním sa na poskytovanie servisu a služieb mimo rezortu obrany, pre externé prostredie a s dôrazom na civilný sektor. Len zdravý podnik môže spolupracovať so silnými partnermi. Nikto neponúkne lukratívne a dlhodobé zákazky podniku, ktorý má problémy a peniaze použije na sanovanie svojich dlhov a zamestnanosti.

Čo bol a je najväčší problém, prečo je podnik dlhodobo v existenčných problémoch?
Jednoznačne nestabilita, ktorá vychádza zo závislosti podniku na aktuálnej politickej moci na Slovensku. Dôsledkom je potom absencia snahy na dosiahnutie strategických cieľov v stredno a dlhodobom horizonte. Nízke ambície akcionára a silné postavenie odborov v podniku umožňujú iba prežívanie podniku. Žiaľ, s postupom času bude zvrátenie negatívnej tendencie vývoja viac náročné a bez podstatných zmien nemožné.

Sú opravovne stále výnimočné?
Všeobecne platí, že letecký priemysel je o level vyššie ako automobilový. Slovensko nič iné, porovnateľné s LOTN významom a veľkosťou, nemá. No dnes, v globalizácii, však nie je možné tvrdiť, že LOTN sú zameraním výnimočné. Ak chcú opravovne existovať, musia dosiahnuť konkurenčnú úroveň a spolupracovať s partnermi aspoň v rámci Európy. Východiská v podobe personálu, haly, letiska či histórie, na to má síce dobré, no za rivalmi z odvetvia značne zaostáva.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
27. apríl 2024 15:08