StoryEditor

Šialený nápad, ktorý dáva zmysel. Superautomobilka VW-Fiat

27.07.2014, 00:00
Volkswagen sa chce stať najväčšou automobilkou sveta. Mohol by to dosiahnuť spojením sa s Fiatom.

Nechali sa uniesť nadšením z víťazstva vo futbalových majstrovstvách sveta, komentoval ironicky kapitán globálneho autokoncernu Fiat Chrysler (FCA) Sergio Marchionne špekulácie o tom, že si nemecký koncern Volkswagen robí na ním vedenú firmu zálusk. Podľa odborníkov to až tak šialený nápad, ako to na prvý pohľad vyzerá, nie je. 

Marchionne na jednej z tlačových konferencií akékoľvek kontakty s Volkswagenom o niečom takom rezolútne poprel. 
Ťažko povedať, či je to stratégia Volkswagenu, ako psychicky "rozhodiť" protivníka, ak áno, nasadil o dosť väčší kaliber. Donedávna odkazovali Nemci Marchionnemu, že by radi kúpili Alfu Romeo. Značku, ktorá má podľa plánov veľkého šéfa FCA mať hlavnú úlohu v rozvoji celého koncernu. Sergio mu naplánoval raketový nárast predajov do konca dekády, druhou značkou, ktorá v tom má hrať dôležitú úlohu, je Jeep. Tretím do partie je Maserati, ktoré znásobilo predaje z roka na rok a dnes už hovorí o umelom obmedzovaní výroby (na 75-tisíc áut ročne), aby zostal zachovaný punc exkluzivity značky. 

Niektoré kroky oboch firiem ale k podobným nápadom analytikov automobilového priemyslu nabádajú. Všetko odštartoval nemecký mesačník Manager Magazin správou od utajeného informátora, podľa ktorého konala nemecká automobilová skupina Volkswagen o možnom prevzatí Fiatu. 

Majitelia talianskej firmy podľa magazínu chcú presunúť pozornosť na značku športových áut Ferrari a tradičný trh s automobilmi takmer opustiť. Volkswagen vraj tiež dúfa, že distribučná sieť Chrysleru v USA by mu pomohla vyriešiť problémy s prepadom odbytu na druhom najväčšom automobilovom trhu sveta. VW-Fiat-Chrysler by sa razom dostal na severoamerickom trhu za prvý GM a pred Ford. 

Marchionne všetko odmietol sa sarkazmom sebe vlastným. Rokovania o možnom prevzatí poprel aj John Elkann, šéf holdingu Exor, ktorý ovláda Fiat prostredníctvom 30-percentného podielu. 

Experti v tejto hypotéze vidia mnoho rizík, zároveň ale pridajú dosť argumentov, prečo by celá operácia dávala zmysel. 
Fiat, ktorý na začiatku tohto roka získal plnú kontrolu nad americkým Chryslerom, je siedmy najväčší výrobca áut na svete. Skupina Volkswagen, do ktorej patrí aj česká Škoda Auto, je najväčšou európskou automobilkou. Za prvých šesť mesiacov tohto roka vytlačila v celosvetových predajoch americký General Motors z druhého miesta a do roku 2018 chce byť najväčšou automobilkou sveta. Zatiaľ tesne prvá je Toyota. 

A od toho sa odráža jeden z pádnych argumentov teórií. Byť svetovou jednotkou je totiž veľký sen vládcu nemeckého koncernu Ferdinanda Piëcha. Jedna z najvýznamnejších osobností autopriemyslu posledných dvoch dekád ide systematicky za svojím cieľom. Veľký vizionár, charizmatický vodca, despotický vládca a veľmi dobrý konštruktér má dnes sedemdesiatsedem rokov. Na splnenie veľkého sna teda veľa času nemá. Keby k desiatim miliónom predaných vozidiel koncernu VW pribudli ďalšie štyri Fiatu a Chrysleru, bol by s prehľadom prvý. 

Piëchove plány totiž podľa Lucu Ciferriho z renomovaného magazínu Automotive News Europe perfektne ladia s potrebami rodín Elkann a Agnellim, ktorých 150 členov drží tridsaťpercentný podiel Fiatu. Tí sa totiž musí na nasledujúcich päť rokov rozlúčiť s dividendami, pretože FCA plánuje masívne investície do rozvoja. 

Ferdinand Piëch - vizionár, ktorý chce vytvoriť najväčšiu automobilku sveta. 

Vidina veľkých peňazí pokope by teda mohla s vierou podielnikov v budúcnosť Fiatu zakymácať. Koncern Volkswagen má totiž na účtoch okolo dvadsiatich miliárd dolárov (koncom marca to bolo presne 24 miliárd), podiel vo Fiate, o ktorom sa hovorí, má pritom podľa odhadov cenu 5 až 6 miliárd, uvádza Automotive News Europe. 

Asi tiež nie je zhoda okolností, že sa spoločne so špekuláciami o prevzatí Fiatu objavili zákulisné informácie, že koncern Volkswagen uvažuje o premenovaní na Auto Union. Hrdé meno nemeckej automobilovej histórie pasuje do Piëchových velikášskych snov. Naposledy figurovalo v mene výrobcu automobilov Audi v osemdesiatych rokoch. 

Londýnsky analytik Arndt Ellinghorst z ISI Group už premýšľa nad ďalšími možnými plánmi: "Chrysler, teda skôr Jeep a Dodge, by vyriešil problémy VW na severoamerickom trhu; Alfa by nahradila Seat, európsky Fiat stojí na rade 500 a dodávkach a juhoamerické aktivity Fiatu by sa mohli predať, napríklad nejakej čínskej značke."

Podľa analytikov by sa Volkswagenu hodila typicky "terénna" značka ako je Jeep. Záujem o crosovery a SUV rastie celosvetovo a napríklad v Amerike ich predaje už prekonali klasické americké sedany. 

VW má v portfóliu trinásť značiek pokrývajúcich väčšinu dopytu, od masových áut, cez superšporty až po nákladiaky. Aj napriek veľkej snahe to nemeckému koncernu veľmi nešlo medzi malými autami. Na ne je naopak špecialista Fiat a jeho dnešná ponuka dnes stojí len na nich. Tie by navyše pomohli Nemcom zraziť flotilový priemer emisií CO2, za ktoré automobilky platia pokuty. 

Proti hovorí podľa analytikov nedávne vyhlásenie Volkswagenu, ktorý plánuje zvýšiť profitabilitu, čo ide proti nutnosti masívne investovať do radikálneho oživenie Alfy Romeo, na ktoré si dnes FCA musia požičiavať (a ak nebudú mať nové Alfy úspech, bude koncern vo veľkých problémoch; prvá novodobá Alfa má doraziť možno ešte tento rok). 

Proti takému spojeniu by boli určite aj protimonopolné autority na oboch stranách Atlantiku. Neriešiteľná situácia by určite nastala v Brazílii, kde je Fiat značkou číslo jedna a Volkswagen dvojkou. 

Celý kolos by navyše bolo dosť zložité uriadiť a spojenie nemeckého zmyslu pre poriadok a talianskej "kreativity" by vyžadovalo extrémne schopných manažérov.

Zdroj: iDnes.cz

01 - Modified: 2006-08-21 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: PRP spustila novú pílu
01 - Modified: 2024-05-03 11:35:00 - Feat.: - Title: Najostrejšia Škoda v histórii? Česi odhaľujú špičkový koncept, pretavia ho na reálne auto 02 - Modified: 2024-05-03 08:30:00 - Feat.: - Title: Novinka od Renaultu nedáva na výber. Motor však poteší tých, ktorí nechcú elektromobil 03 - Modified: 2024-05-02 11:50:00 - Feat.: - Title: Stopka pre inváziu čínskych elektromobilov: EÚ by musela uvaliť mimoriadne vysoké clá 04 - Modified: 2024-05-02 09:00:00 - Feat.: - Title: Vyrieši problém elektromobilov? Batéria od firmy CATL ponúka dojazd až tisíc kilometrov​ 05 - Modified: 2024-05-03 10:07:01 - Feat.: - Title: Terénna beštia z USA je prvýkrát k dispozícii aj na slovenskom trhu. Čo ponúka, ako jazdí a koľko stojí?
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
03. máj 2024 17:36