StoryEditor

Štát si vybral. Najväčšiu zákazku má stavať Doprastav

02.12.2013, 23:00
Diaľnice NDS akceptovala ponuku na výstavbu úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka za 427 miliónov eur.

Iba niekoľko dní štátu trvalo určiť, kto dostane najväčšiu štátnu zákazku v tomto roku. Národná diaľničná spoločnosť totiž podľa zistení HN už akceptovala ponuku Doprastavu na výstavbu viac ako 11-kilometrového úseku diaľnice D1 pri Žiline. Ten chce v konzorciu s Váhostavom, so Strabagom a s Metrostavom stavať štvorprúdovku medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou za približne 427 miliónov eur. Štát pritom odhadoval, že tento úsek sa vybuduje za sumu viac ako 487 miliónov. Zistenia HN Doprastav nekomentoval. Jeho spolumajiteľ Dušan Mráz (na snímke) však tesne po otvorení cenových obálok neskrýval radosť.

 

Blízko k odhadom štátu

Konzorcium na čele s Doprastavom sa pritom so svojou ponukou veľmi priblížilo k cene štátu. V porovnaní s ňou bola nižšia len o niečo vyše desať percent. „Myslím si, že je to cena, ktorá môže mať prívlastok reálna,“ vraví šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák. Naposledy sa k takejto reálnej cene dostali štátni diaľničiari pred vyše rokom na úseku kysuckej diaľnice Svrčinovec – Skalité. To isté konzorcium, avšak na čele s Váhostavom, ponúklo v porovnaní s cenou štátu o desať percent nižšiu sumu.

V minulosti však firmy podliezali ceny oveľa výraznejšie – rádovo v desiatkach percent. Napríklad cena za tunel Višňové, ktorý chce stavať Skanska so Strabagom, klesla takmer o dve tretiny. Odborníci na dopravu pritom odkazujú – žilinský úsek patrí spolu s kysuckou autostrádou medzi najnáročnejšie, a to napríklad z hľadiska geológie.

NDS nekomentuje

Nová diaľnica má pritom pomôcť žilinskému regiónu. Avšak až po tom, čo štát dokončí aj nadväzujúcu štvorprúdovku, ktorej súčasťou je aj tunel Višňové. Tam štátni diaľničiari ešte stále posudzujú ponuky stavbárov. Najnižšiu z nich pritom dala Skanska v konzorciu so Strabagom.

Súčasný tender na úsek medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou Národná diaľničná spoločnosť nekomentovala. „Všetky tendre, ktoré sú v obstarávaní, sú na posudzovaní komisie. Keď dospeje k výsledku, budete informovaní,“ konštatuje šéf diaľničiarov Milan Gajdoš.

01 - Modified: 2005-10-06 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Je to signál pre KDH a SMK
01 - Modified: 2024-05-02 12:58:32 - Feat.: - Title: Blíži sa koniec SkyTollu na Slovensku. Diaľničiari podpísali zmluvu na nový mýtny IT systém s firmou CzechToll 02 - Modified: 2024-04-30 07:46:35 - Feat.: - Title: V tomto roku pribudne málo diaľnic, aj tie sú ohrozené. Na severe sú termíny neisté, množia sa problémy 03 - Modified: 2024-04-30 05:23:24 - Feat.: - Title: Obchvat Žiliny či 160-ka do Košíc. Toto sú najdrahšie projekty, ktoré nám pomohol zaplatiť Brusel 04 - Modified: 2024-04-22 12:10:38 - Feat.: - Title: Diaľničiari vybrali v prvom štvrťroku na elektronickom mýte vyše 61 miliónov eur 05 - Modified: 2024-04-15 12:32:25 - Feat.: - Title: Problémový úsek D1 pri Ružomberku sa rozbehol. Na tuneli Čebrať robí denne 500 ľudí, minister Ráž je spokojný
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. máj 2024 10:46