Jednou z metód, s ktorými analytici narábali, bol dopravný prieskum, ktorý mal ukázať smerovanie dopravy. Ten ukázal, že doprava smerujúca z juhu na sever alebo naopak predstavuje zhruba šesť percent všetkých pohybov. FOTO: TASR/J. Krošlák
StoryEditor

Dilema, ako prepojiť sever a juh Slovenska diaľnicou, je vyriešená. Odpoveď znie: nijako

13.10.2023, 14:05
  • Naposledy sa otázka severojužného diaľničného prepájania na strednom Slovensku riešila v roku 2015. Vtedy vyšla v štúdii ako lepšia alternatíva R1 cez Donovaly. 
  • Dnes sa však rysuje ako lepší skôr scenár cez Turiec. Ani ten však nie je vyslovene formou diaľnice.
  • Prekvapuje aj alternatíva na juhu, kde Krupinu vyšachovali Levice. 
  • Končiace úradnícke ministerstvo dopravy prišlo so zásadným prekreslením budúcnosti našich diaľnic.
  • Medzi odporúčaniami je aj úplné vyradenie R1 cez Donovaly z európskej siete TEN-T.

Donovaly alebo Turiec. Na veľkú diaľničnú dilemu, ako prepojiť sever krajiny s juhom, hľadal odpoveď už nejeden politik. Za čias, keď v doprave hýbal nitkami Viktor Stromček, bola odpoveď na základe vtedajšej analýzy jasná – pôjde sa cez R1.

Teda pod Nízkymi Tatrami, šiestimi tunelmi. Problém však už vtedy bol s financovaním tejto alternatívy a Stromček ju skloňoval ako vhodného kandidáta na PPP projekt. Dnes by stavba vyšla odhadom na dve miliardy. 

image

Expert, ktorý pôsobil vo Švajčiarsku: Tunel pod Donovalmi nebude, hotové Višňové stiahne polovicu áut

Lenže rezort ešte na čele s Andrejom Doležalom dal vypracovať ďalšiu analýzu, ktorá mala okrem severných alternatív R1 cez Ružomberok a R3 cez Martin pracovať aj s ďalším prepojením do Maďarska. Nový materiál priniesol iný výsledok a okrem zmeny severnej trasy prekvapuje aj nový južný variant. 

Vyhráva sever

Riešenie cez Donovaly je tak podľa štúdie pasé, keďže by dopravu z tohto aktuálne alternatívneho koridoru mala odlákať po dostavaní Višňového a úsekoch pri Hubovej déjednotka. V prípade R1 od Banskej Bystrice po Ružomberok by išlo o drahé riešenie, ktoré by v štyroch pruhoch stálo viac než dve miliardy eur.  

Prepojenie má najväčší potenciál na severe medzi Martinom a Žiarom nad Hronom cez Kremnicu. Na juhu s napojením pri Šahách avšak nie cez Kru...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-10-02 17:09:26 - Feat.: 1 - Title: Višňové má konečne zelenú. Diaľničiari podpísali kľúčovú zmluvu na dokončenie najdlhšieho tunela 02 - Modified: 2023-09-08 15:23:44 - Feat.: 1 - Title: Štát má ďalší dopravný problém. Oravskej diaľnici hrozí scenár z Višňového pri Žiline 03 - Modified: 2023-08-07 14:25:47 - Feat.: 1 - Title: Robili na elektrárňach na Kube a Ukrajine. Teraz majú blízko k lukratívnej dodávke do tunela Višňové
01 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 02 - Modified: 2024-04-23 13:39:47 - Feat.: - Title: Začína sa výstavba R1 medzi Banskou Bystricou a Slovenskou Ľupčou. Vodičov čakajú dopravné omedzenia 03 - Modified: 2024-04-19 09:05:00 - Feat.: - Title: Absolútna dominancia Japoncov. Toto je 10 hybridov s reálne najnižšou spotrebou paliva 04 - Modified: 2024-04-18 09:15:00 - Feat.: - Title: Dovezené autá sú stále v kurze. Štúdia ukazuje, ktoré krajiny dominujú a aké sú hrozby 05 - Modified: 2024-04-16 11:22:52 - Feat.: - Title: Napredovanie D1 pri Ružomberku je dobrá správa, no prioritou je aj R1, hovorí primátor
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
27. apríl 2024 11:27