V najvyšších sférach európskeho televízneho a filmového biznisu sa pohybuje už viac ako štvrť storočia. Jeho produkčná spoločnosť Beta Film, ktorú vlastní a riadi v Oberhachingu neďaleko bavorského Mníchova, patrí medzi najväčších mimoamerických hráčov v odvetví. Táto úspešná nemecká firma je podpísaná pod takými snímkami ako Pád Tretej ríše, Napoleon, Bedári, Gróf Monte Christo alebo Oscarom ovenčeným filmom Životy tých druhých.
Život nitrianskeho rodáka Jána Mojta sa pritom mohol uberať úplne iným smerom, ak by sa koncom 60. rokov, teda po potlačení Pražskej jari, nerozhodol emigrovať z Československa na Západ. Práve v Nemecku odštartoval profesionálnu dráhu v koncerne KIRCH-GRUPPE mediálneho magnáta Lea Kircha, kde postupne začal v hierarchii spoločnosti napredovať.
Snaha zostať na špici
Mojto tvrdí, že jeho začiatky v Nemecku neboli také náročné, ako by si niekto mohol z pohľadu dnešnej migrácie predstavovať. Vtedy totiž emigrantov vítali s otvorenou náručou. „Istotne to nebolo tak, že by som sa musel vypracovať úplne od nuly. Keď som ja odchádzal v roku 1969 zo Slovenska a prišiel som na Západ, mali sme všade dvere otvorené. Možno na rozdiel od terajších emigrantov z iných krajín, ako je napríklad Sýria, nás vtedy veľkoryso prijali. Mali sme všetky možnosti, takže určite sme nezačínali dole.“
Hoci má Mojto na svojom konte množstvo cien, sám tvrdí, že hlavným motorom jeho práce bolo niečo úplne iné, než hromadenie ocenení na poličke. „Mňa vždy motivovala a stále aj motivuje snaha udržať sa v rámci možností na špici. Jednoducho dosiahnuť maximum toho, čo sa dá. A na tomto sa nič nezmenilo. Mám pred sebou ešte veľa cieľov. Ale mňa ocenenia skutočne nikdy nemotivovali,“ dopĺňa Mojto s tým, že žiadna filmová cena pre neho nikdy nebola métou. Dokonca ani samotný Oscar.
Úsilie udržať sa na vrchole podľa neho súvisí aj s tým, že sa v Nemecku presadil ako emigrant z Československa. „Emigranti sú vo všeobecn...
Zostáva vám 85% na dočítanie.