Generálny riaditeľ americkej divízie nemeckej automobilky Volkswagen Michael Horn
StoryEditor

Volkswagen sa môže "tešiť" na miliardové sankcie, mal si želať radšej iného sudcu

24.03.2016, 09:26
Autor:
TASRTASR

Sudca Charles Breyer je kľúčovou osobou v mamuťom súdnom procese proti Volkswagenu v USA. Bude to práve tento sudca, ktorý rozhodne o tom, ako draho vyjde koncern jeho emisná aféra. Agentúra DPA píše, že VW si mal želať, aby sa proces uskutočnil pred iným sudcom.

"Mám vážne obavy," povedal Breyer vo februári na začiatku rozsiahleho procesu, v ktorom sa spája vyše 600 civilných žalôb majiteľov dieselových vozidiel, predajcov a ministerstva spravodlivosti.

40 miliardové sankcie

"Do dnešného dňa jazdí po cestách takmer 600.000 áut, a to bez platnej technickej kontroly." Sudca dal koncernu ultimátum, ktoré vyprší dnes. VW a Úrad pre ochranu životného prostredia (EPA) musia predložiť definitívnu odpoveď, či existuje riešenie problému. A Breyer zdôraznil, že na zodpovednosť bude volať najmä VW. Keďže vedenie koncernu pozná situáciu od septembra, "šesť mesiacov je dostatočne dlhý čas na prijatie potrebných rozhodnutí".

V hre sú obrovské sumy. Len ministerstvo spravodlivosti vo svojej žalobe požaduje sankcie vo výške viac než 45 miliárd USD (40,28 miliardy eur). I keď je krajne nepravdepodobné, že VW napokon bude musieť túto sumu zaplatiť, pri vyjednávaní o mimosúdnom vyrovnaní nastavia americké úrady latku veľmi vysoko.

Najskôr bude dohoda

Proces je zatiaľ v prípravnom štádiu a väčšina takýchto prípadov sa do súdnej siene ani nedostane, keďže predtým sa strany sporu zvyknú dohodnúť.

Právni experti si myslia, že celý proces sa i tak môže ťahať celé roky, pretože len preskúmanie všetkých relevantných dokladov bude trvať celé mesiace. Od Breyera to bude vyžadovať trpezlivosť, no VW musí preukázať dobrú vôľu v zmysle mimosúdnej dohody.

Sudca môže vyvolať silný tlak

Kompromis s EPA by bol dobrý začiatok, ako zmierniť postoj sudcu. Nateraz sa však rokovania zasekli na mŕtvom bode a dohoda pred uplynutím dnešného ultimáta vyzerá nepravdepodobne. Šéf VW Matthias Müller si myslí, že sudca by mal v prvom rade osloviť úrady. EPA na otázku agentúry DPA odmietol reagovať.

Čo hrozí koncernu, ak nedodrží ultimátum? Sudca nie je oprávnený rozhodnúť o okamžitých sankciách, zato však môže urýchliť celý proces a zvýšiť tak tlak na VW, napríklad, skrátiť bez tak napäté lehoty na preskúmanie dokumentov.

Proces ešte tento rok

To by podstatne zmenšilo priestor pre dosiahnutie mimosúdnej dohody. "K procesu by tak mohlo prísť ešte tento rok," myslí si jeden z právnikov VW Michael Hausfeld. "VW musí pochopiť, že nie je v pozícii diktovať podmienky."

Podľa profesora Newyorskej univerzity Harryho Firsta by sa Breyer mohol spočiatku pokúsiť najať arbitra. Na druhej strane je Breyer známy razantným postupom. "Nemyslím si, že by som mohol byť zmierlivý," vyjadril sa nedávno počas korupčného procesu voči bývalému kalifornskému senátorovi a odsúdil ho na päť rokov do väzenia.

Breyer pochádza z právnickej rodiny a sudcom je od roka 1997. Jeho brat Stephen je sudcom Najvyššieho súdu USA. Breyer sa často zaoberal komplexnými právnymi spormi, ktoré zasahovali viaceré štáty. Presne ako v prípade VW. Podľa odborníkov si koncern mal radšej želať iný súd.

01 - Modified: 2024-05-01 19:55:51 - Feat.: - Title: USA uvalili nové sankcie na stovky subjektov. Týkajú sa aj Slovenska 02 - Modified: 2024-04-30 06:25:42 - Feat.: - Title: Skupine Volkswagen klesol prevádzkový zisk aj predaj áut 03 - Modified: 2024-04-27 14:04:13 - Feat.: - Title: Rusko bude hľadať cesty, ako prekonať možné európske sankcie na LNG, tvrdí Peskov 04 - Modified: 2024-04-26 19:43:43 - Feat.: - Title: USA odložili plánované sankcie voči jednotkám izraelskej armády 05 - Modified: 2024-04-19 15:11:08 - Feat.: - Title: Európska únia pripravuje nový balík sankcií voči Rusku. Zamerajú sa na "obchádzačov"
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
02. máj 2024 07:51