StoryEditor

Komentár HN: Priestor i vôľa tu sú

27.04.2006, 00:00
Navrhovať zníženie daní kedykoľvek a o koľkokoľvek je obľúbená metóda opozície, či insitných ekonómov, ktorí za konsolidovanosť verejných financií nezodpovedajú. Iné je to od strán, ktoré vládnu a navyše majú ambície podieľať na vláde aj po voľbách.

Navrhovať zníženie daní kedykoľvek a o koľkokoľvek je obľúbená metóda opozície či insitných ekonómov, ktorí za konsolidovanosť verejných financií nezodpovedajú. Iné je to od strán, ktoré vládnu a navyše majú ambície podieľať na vláde aj po voľbách.
Prvým faktom, ktorý podopiera oprávnenosť úvah o znížení daní, je silný rast ekonomiky, ktorý sa má v budúcom roku ešte zvýšiť. Trvalý je aj rast daňových príjmov. Na dani z príjmov právnických osôb, ktorá je príjmom štátneho rozpočtu, sa vlani namiesto 30 miliárd vybralo 42 miliárd, čiže asi o 40 percent viac. O zvýšené príjmy, či ich časť, možno znižovať deficit. Čísla však hovoria, že aj pri znižovaní deficitu, dokonca aj pri zarátaní nákladov dôchodkovej reformy, je priestor na hýbanie s daňovými sadzbami. Ak sa zoberie spomínaný minulý rok ako modelový, tak pri sadzbe korporátnej dane 15 percent by bol príjem štátu 33 miliárd, o tri percentá viac ako určoval rozpočet. Takmer deväť miliárd by ostalo v podnikateľskej sfére na rozdelenie. Ak by bola sadzba 17 percent, tak by to bolo asi päť miliárd. Pritom budú príjmy určite vyššie (aj keď od roku 2008 sa podľa predpokladov ministerstva financií má tempo rastu HDP mierne spomaliť). Pravda, treba si uvedomiť, že sadzba by mala klesať postupne, po jednom percente ročne.
Protirečivé názory majú politické strany pri dani z príjmu fyzických osôb. Tam by zníženie sadzby prinieslo istý deficit, a čo je vážne, nechýbali by v štátnej kase, ale v rozpočtoch samospráv. Smer navrhuje progresívne zdanenie - vyššie sadzby pre vyššie príjmové skupiny a nižšie pre slabo zarábajúcich. Dalo by sa to nastaviť tak, aby bol rozpočtový dôsledok neutrálny, ale v kombinácii so zníženou sadzbou DPH na niektoré tovary a sľubmi na vyššie výdavky by to mohlo priniesť problémy s deficitom ako rozpočtovým kritériom. Ale ak sa Smer do vlády dostane, určite nebude vládnuť sám a možno bude rád, že svoje zámery nebude môcť (musieť) naplniť.
Druhá možnosť ako znížiť celkové daňové a odvodové zaťaženie je znižovanie odvodov. Je to komplikovanejšie, lebo má priame dôsledky na hospodárenie poisťovní, do ktorých síce idú zo štátneho rozpočtu isté transfery, ale nie sú naň priamo napojené. Ale práve na vysoké odvody si podnikatelia veľmi ťažkajú, pretože zaťažujú pracovnú silu.
Zámery jednotlivých strán sú ako vektory. Výslednicu určia voľby.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
28. apríl 2024 13:58