StoryEditor

Ejzenštejn chcel, Kluge sfilmoval

04.11.2008, 23:00

Pokiaľ už niekto vyradil zo svojej knižnice Kapitál, len ťažko si bude vedieť predstaviť rozsah tohto dominujúceho diela Karola Marxa. V troch dieloch rozpísal Marx seriál laikom ťažko stráviteľných esejí. V minulosti ani spomedzi študentov politickej ekonómie málokto ich prečítal. Ešte neboli internetové ťaháky a väčšinou si každý vystačil výkladom Kapitálu od niektorého aktuálnou ideológiou pomazaného znalca.
Popri tragických dôsledkoch teórie triedneho boja pripisovali sa Marxovi aj výroky pochádzajúce od súvekých autorít, nebol teda ich autorom, ale -- ako o tom píše Paul Johnson -- "mal ojedinelý talent zdôrazniť výroky iných, použiť ich v presnom momente sporu a v smrtiacej kombinácii".
To, čo dokázal Karol Marx s manipuláciou iných, stalo sa mu osudným počas budovania socializmu všade tam, kde kritériom na používanie Kapitálu boli dogmy moskovských expertov na taktiku víťazstva socializmu a komunizmu na celom svete. Teraz sa však k Marxovi pritúlil jeho krajan, spisovateľ a filmový režisér Alexander Kluge, ktorý hlavné dielo filozofa a ekonóma sfilmoval. Bolo známe, že aj Sergej M. Ejzenštejn si brúsil zuby na sfilmovanie Kapitálu, v roku 1927 mal už hotový literárny projekt, ale k jeho realizácii nedošlo. Podobný zámer mal Bertold Brecht, keď hovoril o dramatizácii Komunistického manifestu. Ani to sa nestalo, (žiadna škoda).
Filmár Kluge z Mníchova vychádzal z predstavy, že kapitoly Kapitálu dobre charakterizujú dnešný svet a nakrútil desaťhodinovú filmovú montáž, v ktorej sa striedajú hrané sekvencie, interview, dokumenty a hudobné vložky. Maďarský internetový portál zoom.hu cituje nemecký Die Welt, podľa ktorého sa Marx senzačne našiel v dnešnom krízovom svete a Kapitál dobre charakterizuje javy dnešných čias.
Pre Marxa bolo charakteristické, Paul Johnson ho tak aj berie, že bol tiež novinárom, a to celkom dobrým, ale "pripraviť si plán rozsiahlej knihy, nehovoriac o tom ju napísať, bolo pre neho veľmi zložité, vôbec to nedokázal". Zdá sa, že práve technika montáže esejí Kapitálu bola nielen lákadlom pre filmového režiséra, ale stala sa aj jeho pracovnou metódou. Dodajme, že filmová montáž bola jedna z prvých a najväčších objavov Ejzenštejna vo filme a jej uplatnenie malo podobný význam ako prevratné objavy v exaktných vedách.
Marxove rodisko v juhonemeckom Trieri je celoročným turistickým lákadlom nielen preto, že sa tu narodil autor Kapitálu (v rodičovskom dome zriadil štát múzeum "marxológie") a vízie o diktatúre proletariátu, ktorého hrôzostrašné dôsledky jeho rodáci na vlastnej koži neokúsili. Cieľom návštev sú tu výnimočné stavby (a na Marxa sa dá zabudnúť, no veď ani ja som sem nechodil kvôli nemu) -- gotický Trier Dom, rímske kúpele Roman bathouse alebo Porta Negra, ale aj ďalšie pamiatky, o ktoré sa domáce obyvateľstvo vie príkladne starať.
To sa u nás nepodarilo s rodným domom Marxovej matky v Bratislave, na ktorý upozornil Tomáš Štrauss (o. i. aj v knihe Tri otázniky, s. 49). Dom na Rybnom námestí padol za obeť Mostu SNP súčasne s odstránením synagógy. Je to síce bokom od témy Kapitálu a jeho dosahu na minulé storočia, ale nemá ďaleko od potreby sa vracať k zdrojom historických medzníkov, či už v pozitívnom alebo opačnom duchu. Doplácame na svoje hriechy ako Karol Marx, ktorý údajne svojho syna Freddyho nikdy nepoznal, "stretol sa s ním iba raz, keď zrejme Freddy išiel z kuchyne hore po schodoch a nemal potuchy, že ten slávny revolučný filozof je jeho otec" (Paul Johnson: Intelektuálové). Freddy dopadol ako rodný dom Marxovej matky nad Vydricou vedľa starých hradných schodov, ako dopadlo veľa historických aktov a faktov, na ktoré si spomenúť bolo v minulosti zakázané a niektoré sú v nových časoch priam démonizované. Samotný Kapitál nebol síce jedinou príčinou krachu socializmu a vice versa nedá sa ani predpokladať, že sa pomocou jeho filmovej verzie bude hľadať vina krachujúcich finančných korporácií, možno však prijať sentenciu, že by sa Karol Marx dobre uplatnil v dnešných časoch ako televízny komentátor, (ako to aktuálne znázorňuje fotografia na portále zoom,hu).

Tibor Ferko, dramaturg a publicista

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. máj 2024 03:49