StoryEditor

Korporácie k nám sťahujú služby

21.06.2006, 00:00
Zahraniční investori k nám neprichádzajú už len vyrábať. Čoraz viac IT korporácií sťahuje na Slovensko aj služby pre svojich zákazníkov po celom svete.

Slovensko prestáva byť len manufaktúrou. Zahraničné korporácie u nás objavili raj už aj na zriaďovanie servisných centier a rôznych podporných stredísk. Konzultačná spoločnosť AT Kearney nás zaradila na piatu priečku krajín v regióne Európa, Blízky východ a Afrika, v ktorých sa oplatí zriadiť globálne zákaznícke centrá. Regionálnou jednotkou je Česko.

Niektorí rastú, iní pribúdajú
Slovenská vetva americkej počítačovej korporácie Hewlett-Packard oznámila, že u nás rozšíri svoje operačné strediská, v ktorých pracujú prevažne inžinieri. V centrách Hewlett-Packard na Slovensku dnes pracuje 850 vysoko kvalifikovaných ľudí. Šéf slovenského zastúpenia koncernu Peter Weber avizuje, že čoskoro ich bude 1 200. "Podarilo sa nám na Slovensku získať prácu najvyššej kvalitatívnej triedy," vyhlásil Weber.
K desiatkam klientskych centier a finančných či účtovníckych podporných stredísk pribúdajú ďalšie investície. Nemecký T-Systems, dcérska firma Deutsche Telekomu, už v Košiciach zamestnáva prvých päťdesiat ľudí, do konca roku ich môžu byť tri stovky a v roku 2008 by ich v pobočke na poskytovanie služieb klientom malo pracovať už šesťsto.

Inteligentné investície
Na rozdiel od výrobných závodov potrebujú technologické firmy do svojich servisných centier najmä vzdelaných ľudí ovládajúcich aspoň jeden svetový jazyk. Čoskoro by v odvetví mohlo pracovať desaťtisíc zamestnancov. "Služby v IT oblasti vo všeobecnosti nesú veľmi vysokú pridanú hodnotu," tvrdí štúdia Economist Intelligence Unit.
Slovensko môže v dohľadnej budúcnosti naraziť na problém nedostatku inžinierov. Odhaduje sa, že IT firmy ich budú každý rok potrebovať šesťsto až sedemsto. O hroziacom nedostatku už dnes otvorene hovoria Hewlett-Packard v Bratislave aj Siemens Program and System Engineering v Košiciach.

Nie je centrum ako centrum
Podporné klientske centrá sa líšia. Kým call centrá, ktoré u nás prevádzkuje napríklad Dell, sa orientujú zväčša na poskytovanie informácií klientom cez telefón a nevyžadujú teda od zamestnancov bezpodmienečne vysokoškolské vzdelanie, takzvané operačné centrá už musia zamestnávať inžinierov, ktorí riešia technické problémy na diaľku cez počítače.

TOP 15 krajín pre IT centrá
Hodnotené podľa nákladov, dostupnosti pracovnej sily a podnikateľského prostredia.
Krajina

EMEA*

Svet

Česko 1 7
Egypt 2 12
Jordánsko 3 14
Bulharsko 4 15
Slovensko 5 16
Poľsko 6 18
Maďarsko 7 19
SAE 8 20
Ghana 9 22
Rumunsko 10 24
Rusko 11 27
Británia 12 28
Tunisko 13 30
Nemecko 14 31
JAR 15 32
*Európa, Blízky východ a Afrika
Zdroj: AT Kearney

Najväčšie centrá na Slovensku
Firma (mesto)

Zamestnanci

Dell 1 400
IBM 1 200
Accenture 900
Hewlett-Packard 850
T-Systems

600*

T-Com

vyše 500

Lenovo

470*

AT&T 420
Kraft Foods 200
Allianz

150*

Kone 150
*realizované investície
Zdroj: SARIO 

01 - Modified: 2003-03-13 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: V kauze Sporoinvest šesť obvinených 02 - Modified: 2003-03-13 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Connex v bratislavskej železnici
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. máj 2024 02:56