StoryEditor

Technologické firmy nepreverujú partnerov

27.07.2006, 00:00
Autor:
TASRTASR
Technologické firmy prichádzajú o milióny dolárov tým, že nepreverujú dodržiavanie zmlúv v oblasti ochranných známok a autorských práv medzi svojimi obchodnými partnermi. Zároveň tým riskujú zvýšený záujem šedých trhov o svoje produkty. Vyplýva to zo štúdie spoločnosti KPMG International.

Technologické firmy prichádzajú o milióny dolárov tým, že nepreverujú dodržiavanie zmlúv v oblasti ochranných známok a autorských práv medzi svojimi obchodnými partnermi. Zároveň tým riskujú zvýšený záujem sivých trhov o svoje produkty. Vyplýva to zo štúdie spoločnosti KPMG International.
Takzvaný self-reporting relationship, čiže samoohlasovacia povinnosť zmluvných strán, sa týka najmä autorských práv a práv ochrany duševného vlastníctva, ako sú poplatky za softvérové licencie, tantiémy či malopredaj. Jeden partner vypracuje správu a druhý na jej základe dostane peniaze. Zároveň má právo preveriť si dodané údaje.
Z prieskumu KPMG vyplýva, že spoločnosti sa často spoliehajú na to, že im partneri budú podľa zmluvných podmienok poskytovať korektné informácie a odvádzať poplatky sami. "Technologické firmy pripúšťajú, že ak držitelia autorských práv a ochranných známok zdráhavo pristupujú ku kontrole vzťahov so svojimi obchodnými partnermi, zvyšujú riziko, ktoré pre ne predstavujú sivé trhy a pirátstvo," tvrdí štúdia.
Na prieskume KPMG sa zúčastnilo 155 špičkových svetových technologických spoločností. Napriek tomu, že takmer dve tretiny z nich súhlasilo s rizikami nedostatočnej kontroly, polovica súhlasila, že môžu potenciálne povzbudzovať nelegálne kopírovanie. V Spojených štátoch tento podiel predstavoval 59 percent, uvádza KPMG. Iba 6 percent spoločností uviedlo, že auditujú aspoň polovicu svojich self-reporting relationship vzťahov. Hlavným dôvodom podľa štúdie je obava z poškodenia partnerských vzťahov a neistota z možných výsledkov komplexnejšej kontroly.
"Zdá sa, že za ostatné dva roky sa prinajmenšom v oblasti špičkových technologických firiem veľa nezmenilo," poznamenal na margo výsledkov prieskumu šéf služieb v oblasti intelektuálneho práva KPMG vo Veľkej Británii David Eastwood. Vo svojej správe ešte z mája 2004 poukázala spoločnosť KPMG na zriedkavý audit self-reporting relationship vzťahov zo strany majiteľov značiek. Podľa Eastwooda väčšina z tých spoločností, ktoré vzťahy s obchodnými partnermi z hľadiska ochrany autorských práv preverujú, môže svoje príjmy zlepšiť prostredníctvom lepšieho presadzovania zmluvných podmienok.
KPMG je globálna sieť firiem poskytujúcich služby v oblasti auditu, daní a poradenstva. Pôsobí v 144 krajinách a zamestnáva takmer 104-tisíc ľudí. KPMG International je koordinačnou jednotkou pre sieť samostatných firiem pôsobiacich pod menom KPMG.
Spoločnosť KPMG je na Slovensku aktívna pätnásť rokov a má viac ako 260 zamestnancov. Poskytuje poradenstvo mnohým zahraničným spoločnostiam pri vstupe na slovenský trh a asistovala pri významných transakciách vo väčšine hospodárskych odvetví.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
08. máj 2024 00:54