StoryEditor

Firmy sa do cudziny nehrnú

18.01.2007, 23:00
Hoci sa v súčasnosti čoraz viac hovorí o prenikaní firiem z krajín Európskej únie do Číny a Indie, ako aj na trhy nových členských štátov, podniky zo Slovenska na tento proces nereagujú. "Ak príde nejaká spoločnosť s plánom preniknúť na nový trh, kontaktujeme naše obchodné zastúpenia v zahraničí, ktorým prezentácie pošleme," informuje hovorkyňa Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu Jana Murínová.

Hoci sa v súčasnosti čoraz viac hovorí o prenikaní firiem z krajín Európskej únie do Číny a Indie, ako aj na trhy nových členských štátov, podniky zo Slovenska na tento proces nereagujú. "Ak príde nejaká spoločnosť s plánom preniknúť na nový trh, kontaktujeme naše obchodné zastúpenia v zahraničí, ktorým prezentácie pošleme," informuje hovorkyňa Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu Jana Murínová.

Možnosti uplatnenia
Zahraničné zastúpenia agentúry vzápätí kontaktujú miestnych podnikateľov a obchodníkov. Rovnako zastúpenia agentúry v zahraničí monitorujú tamojšie trhy a robia prieskum priemyslu a služieb, v ktorých by sa slovenské firmy mohli uplatniť. Agentúra získava informácie o možnostiach uplatnenia slovenských tovarov na konkrétnych trhoch z hľadiska cien a obchodných podmienok, ako aj vytvárania spoločných podnikov so zahraničnými firmami. Pre tieto účely SARIO uskutočňuje aj obchodné návštevy zahraničných predstaviteľov v našich firmách. SARIO sa vo svojej činnosti venuje aj mapovaniu proexportne orientovaných firiem najmä z odvetví automobilový priemysel, strojárenstvo, zlievarenstvo, textilný priemysel, drevárenský a nábytkársky priemysel.

Záujem je malý
Pri oslovení viacerých poradenských spoločností väčšina z nich uviedla, že slovenské firmy nemajú veľký záujem ani skúsenosti s prenikaním na zahraničné trhy. A tie, ktoré nejakým spôsobom expandujú do cudziny, sú sfúzované s domácim podnikom daného trhu alebo v kontakte s domácou firmou, ktorá podmienky na danom trhu pozná. "V princípe je KPMG prostredníctvom KPMG International schopné poskytnúť naše štandardné služby pri vstupe na akýchkoľvek trh. Vždy by sa to však realizovalo prostredníctvom miestnej členskej firmy družstva KPMG International," tvrdí šéf marketingu KPMG René Parák. Podobne postupuje podľa Veroniky Královej z marketingu PricewaterhouseCoopers aj táto poradenská spoločnosť. "Ak sa chce firma etablovať na zahraničnom trhu, môžeme ju kontaktovať s niektorou z našich zahraničných pobočiek, ktorá daný trh dôverne pozná," dodáva. Najviac možností v oblasti uplatnenia pre naše firmy ponúkajú okrem tradičných veľkých trhov v Číne a Indii, aj rýchlo sa rozvíjajúce oblasti južnej a juhovýchodnej Ázie. Špecifické je uplatnenie jednotlivých firiem v závislosti od konkurencie v danom odvetví v tej-ktorej krajine. O boome agentúr špecializujúcich sa na administratívne záležitosti zriadenia pobočky v zahraničí a naštartovania jej činnosti v prípade slovenských firiem hovoriť nemožno. Firmy skôr uprednostňujú hľadanie možností zvýšenia exportu svojich tovarov a služieb.

Po čom je v cudzine dopyt?
-strojárska výroba
-potravinárska výroba
-textilná výroba
-drevárska výroba
Zdroj: SARIO

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. máj 2024 19:09