"Už v týchto dňoch vypíšeme tender na širší výber, ktorý zverejníme v medzinárodných periodikách. Vo februári by sme chceli urobiť užší výber, v ktorom necháme osem najvážnejších uchádzačov," povedal pre HN minister dopravy Pavol Prokopovič. Z domácich firiem podľa neho prichádzajú do úvahy Doprastav, Inžinierske stavby Košice a Váhostav Žilina, zo zahraničných napríklad švédska Skanska. Firmy budú vytvárať konzorciá s bankami, pretože výstavba bude mimoriadne náročná na techniku, ľudí i financovanie. Investície sa odhadujú na 20 až 22 miliárd korún.
Ak bude projekt úspešný, podobným spôsobom sa bude postupovať aj pri ďalších úsekoch. Členom konzorcia bude aj Národná diaľničná spoločnosť (NDS), ktorá bude vykupovať pozemky a zaplatí projektovú dokumentáciu. Podľa riaditeľa NDS Dušana Faktora u nás používaný systém PPS je podobný lízingu, pretože investor diaľnicu postaví a štát ju bude splácať. "V tomto prípade bude investor diaľnicu spravovať 25 rokov a súčasťou štátnych splátok budú aj náklady na jej údržbu. Po tomto čase diaľnica prejde na štát," spresnil Dušan Faktor. Systém PPS, ktorý sa použije na výstavbu prvej súkromnej diaľnice v SR, je podľa Faktora najbližší metodike používanej v Maďarsku. "Skúsenosti sme však prevzali aj z Anglicka, Írska a zo škandinávskych krajín," dodal.
Poplatky za používanie diaľnice sa budú vyberať elektronicky. Systém bude prevádzkovať firma, ktorá ešte len vzíde z verejnej súťaže. Výšku mýtneho bude pritom garantovať štát. To znamená, že súkromný investor nebude zabezpečovať spoplatňovanie diaľnice, ale z vybraného mýta sa mu odúčtuje jeho podiel. "Bude dôležité, aby sa kontrolovali dohodnuté pravidlá medzi štátom a investorom," uviedol generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.
Súkromná diaľnica už bude s pevnými cenami
Pri výstavbe diaľnice z Považia do Turca sa už bude postupovať podľa nových pravidiel, ktoré nedávno schválila vláda. Ide o pevné jednotkové ceny stavebných prác, aby sa stavba nepredražovala, ako sa to stávalo doteraz. Analýza nákladovosti výstavby diaľnic podľa ministra financií Ivana Mikloša ukázala, že práve cez indexáciu nákladov a cien sa často umelo zvyšovali ceny. Kilometer novej diaľnice na Slovenku vychádza od 186 do 324 miliónov korún. Najnákladnejšia výstavba je pri mestách, kde stavebné náklady dosahujú 632 miliónov až 1,16 miliardy korún. Medzi krajinami Európskej únie sú veľké rozdiely v nákladoch na výstavbu diaľnice. Nižšie náklady ako na Slovensku vykazujú napríklad v Španielsku, Maďarsku, Poľsku a Nemecku. Podľa hovorcu NDS Marcela Jánošíka výstavbu diaľnic v SR predražujú vyvolané investície, napríklad budovanie preložiek nad želeničnými traťami alebo vykupovanie pozemkov.
Ako pribúdajú diaľnice v Slovenskej republike (km) | ||
Rok |
Celková dĺžka diaľnic a privádzačov |
Z toho pripadá na diaľnice |
2002 |
306,5 |
301,6 |
2003 |
318,2 |
312,8 |
2004 |
322,4 |
316,2 |
2005 |
339,4 |
330,2 |
Terajšia štruktúra cestnej siete v SR (%) | |
Cesty III. triedy |
58 |
Cesty II. triedy |
8 |
Miestne komunikácie |
24 |
Rýchlostné cesty |
8 |
Diaľnice |
2 |
Zdroj: MDPT SR |