StoryEditor

Európa zachraňuje USA. V automobilkách

Aliancia medzi talianskym Fiatom a bankrotujúcim Chryslerom sa blíži ku koncu.

Pád zaoceánskeho giganta do krachu však zrejme bude jedným z najdôležitejších bodov dohody medzi týmito dvoma firmami, čím by Fiat získal prevažne "zdravé časti“ spoločnosti a tie najproblémovejšie pôjdu do úplného bankrotu. Rovnako však preberie aj necelý štvrtinový podiel v Chrysleri s tým, že mu poskytne svoje technológie. Ultimátum na ukončenie obchodu, ktoré stanovil americký prezident Barack Obama, vyprší pozajtra. Nemenovaný zdroj pre denník Times uviedol, že Fiat má dokonca záujem o majoritný balík v tomto detroitskom výrobcovi. História sa teda mení. Európa zachraňuje Ameriku.

Aliancia v dohľadne
Kapitola 11, čo podľa amerického práva znamená pád pod ochranu pred veriteľmi, teda zrejme nebude posledná cesta amerického Chryslera, aj napriek tomu, že pred niekoľkými dňami bola situácia iná. "Sme pripravení vycúvať z tejto strategickej dohody, šanca na jej úspešné dokončenie je menej ako polovičná,“ vyhlásil pred dvoma týždňami pre kanadský denník Globe and Mail šéf talianskej automobilky Sergio Marchionne. To všetko na základe toho, že odbory Združení amerických výrobcov áut odmietali prijať podmienky vedenia oboch automobiliek a americkej vlády v súvislosti so zrušením mzdových dohôd a s obmedzením odvodov do fondov zdravotnej starostlivosti, čo bola jedna z podmienok na poskytnutie záchranného úveru pre Chrysler. Členovia odborovej organizácie však včera nakoniec návrhy prijali a zmluvy podpísali. Aliancii Fiat - Chrysler tak nič nebráni. Fiat spoločným biznisom získa tretinový podiel na imaní svojho konkurenta a otvorí sa mu cesta na americký trh, Chrysler, naopak, od Fiatu získa výrobné technológie na malé autá. "Partnerstvo Chrysleru s Fiatom je veľmi vhodné, vytvára totiž potenciál pre nového mocného konkurenta a poskytuje Chrysleru celý rad strategických výhod vrátane prístupu k produktom rozširujúcim naše produktové portfólio a siete mimo Severnej Ameriky,“ tvrdí šéf Chrysleru Bob Nardelli.

Hlavné problémy nepominuli
Na rad teraz prichádza iba podpis z Bieleho domu o udelený podpory v podobe takzvanej jemnej pôžičky v hodnote šesť miliárd dolárov. Zdroj zvnútra automobiliek uvádza, že dohoda ďalej stanovuje, že Fiat nadobudne majoritný, až 49-percentný podiel v detroitskej automobilke v priebehu štyroch až piatich rokov. Chrysler však musí najprv splatiť vládnu pôžičku. K týmto, ako aj k ďalším informáciám sa Taliani odmietajú vyjadrovať. "Nateraz to nekomentujeme,“ včera opakovane odpovedal viceprezident komunikačného oddelenia Fiatu Gualberto Ranieri.

Podstatné problémy však zostávajú. Majitelia obligácií v Chrysleri majú dlhy v sume asi sedem miliárd dolárov a museli sa zaviazať splatiť väčšiu časť záväzkov. Veritelia požadujú vyplatenie necelých piatich miliárd dolárov. Chrysler taktiež vyhlásil, že bude musieť prepúšťať, o prácu by malo prísť viac ako tritisíc ľudí.

Kroky Fiatu však smerujú aj ďalej. Navonok vychádzajú aj informácie, že by mal vstúpiť aj do druhej americkej automobilky General Motors prostredníctvom nemeckého Opla. "Ponuku sme zatiaľ nepodali, no sledujeme trh a príležitosti na ňom, “ uvádza oficiálna správa Fiatu.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. máj 2024 18:05