StoryEditor

Príliš lacné diaľničné známky

19.05.2003, 00:00

Predseda predstavenstva rakúskeho prevádzkovateľa diaľnic Asfinag Walter Hecke sa bráni proti žiarlivým pohľadom na príjmy, ktoré spoločnosti vyplynú z diaľničného poplatku pre kamióny od budúceho roka. Program výstavby Asfinagu sa totiž pomocou súčasných príjmov dá financovať len s určitými problémami a neumožňuje splatenie dlhov. Podľa údajov rakúskeho denníka Die Presse v procese výstavby sa nachádzajú projekty v hodnote 1,8 mld. eur, pričom na budúci rok je plánovaný objem 3,5 až 5 mld. eur. W. Hecke však upozorňuje, že účasť na financovaní železníc nie je možná, keďže by to vyžadovalo zvýšenie poplatkov.
W. Hecke vyjadril spokojnosť s výškou diaľničných poplatkov pre nákladné vozidlá, no nie s príspevkom osobných vozidiel na financovanie diaľnic. Najväčšiu časť príjmov tvoria diaľničné známky, ktoré však nepokrývajú ani potrebné náklady. Vodiči totiž platia v prepočte priemerne 2,4 centa na kilometre, no podľa jeho výpočtov by sa cena známky musela zdvojnásobiť približne na 140 eur ročne. To zodpovedá cene, ktorá v súčasnosti platí v Taliansku.
Rozhodnutie o použití mikrovlnného systému pri zavádzaní poplatkov pre nákladné vozidlá považuje W. Hecke za správne, hoci Európska komisia pripravuje smernicu, ktorá v dlhodobom horizonte počíta so všeobecným prechodom k technológii GPS. Mikrovlnnú technológiu pritom z hľadiska súčasného technického pokroku označil za najlepší systém a zmena smerom k GPS nebude potrebná do roku 2015. Dovtedy sa podľa jeho názoru súčasný systém zaplatí.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. máj 2024 16:57