StoryEditor

Krátke úseky z betónu sú neekonomické

09.06.2003, 00:00

Dosiaľ sa na Slovensku budovali vozovky prevažne s asfaltovým povrchom, len malé uplatnenie našli cementovobetónové kryty. Podľa vedúceho ústredného laboratória Slovenskej správy ciest (SSC) Milana Kušniera doteraz mali lepšie skúsenosti s asfaltovými vozovkami. Vyžadujú si totiž jednoduchšie technologické vybavenie a v SR je na ich používanie vhodná materiálová základňa, najmä pokiaľ ide o kamenivo a dodávateľov asfaltu.
Ako informoval vedúci kancelárie generálneho riaditeľa SSC Juraj Fürst, nechali si vypracovať štúdiu, v ktorej sa porovnávajú výhody a nevýhody obidvoch povrchov z hľadiska možností ich využitia na Slovensku. Vyplýva z nej, že stavebné náklady na cementovobetónové vozovky sú vyššie. Na druhej strane nároky na údržbu a opravy sú zasa vyššie pri asfaltových vozovkách. Avšak pri zohľadnení celkových nákladov, teda nákladov na výstavbu i údržbu, sú pri použití asfaltu náklady nepomerne vyššie ako pri vozovkách s cementovobetónovým povrchom.
Podobné závery, k akým dospela štúdia SSC, prezentuje aj analýza vypracovaná pre České ředitelství silnic a dálnic, ktorú HN poskytla tlačová hovorkyňa Martina Vápeníková. "Štúdia preukázala, že celkové i diskontované náklady na cementovobetónovú vozovku sú nižšie. Asfaltová vozovka však poskytuje flexibilnejšie riešenie a je výhodnejšia aj z časového hľadiska. Cementovobetónový povrch taktiež prináša vyššiu mieru rizika v dôsledku zníženia komfortu jazdy," uviedla M. Vápeníková.
Šéf laboratória SSC okrem toho upozornil na to, že okrem dodávateľov je potrebné vybaviť technológiou na cementovobetónovú vozovku aj údržbu. Uplatnenie tohto druhu vozoviek okrem iného závisí aj od zámeru Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, v akých dĺžkach sa budú cestné komunikácie budovať. "Krátke, 4- až 5-kilometrové úseky, sú neekonomické," zdôraznil M. Kušnier.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. máj 2024 04:47