StoryEditor

Držte financie na uzde. Plánovanie vám pomôže

17.01.2012, 23:00
Finančné plánovanie nemusí byť pomocou len pre manažérov veľkých podnikov.

Každý podnikateľ aj ten drobný je vo svojom podnikaní aj finančným manažérom, preto je užitočné poznať základné princípy plánovania a rozpočtovania. Preniesť nástroj s názvom finančný rozpočet  aj do menšieho podnikateľského prostredia môže každý podnikateľ .


Zostavte si za pomoci týchto jednoduchých krokov finančný rozpočet aj vy !

1. Krok – výber produktu , zákazníka
2. Krok – výnosy
3. Krok – náklady
4. Krok – používanie , vyhodnocovanie rozpočtu

 

Výber produktu, zákazníka

V tejto fáze si podnikateľ zisťuje aké sú možnosti trhu, spoznáva svojho zákazníka , cenu práce v danom regióne a tiež cenu za ktorú môže svoj tovar alebo službu predať. Informácie získane v prvom kroku sú nevyhnutné pre zostavenie rozpočtu.
Hoci by sa mohlo zdať, že v tejto fáze sa ocitajú len začínajúci podnikatelia, nie je to tak . Životný cyklus produktov, zmena podnikateľského prostredia a veľa iných faktorov spôsobujú , že portfólio produktov  sa neustále mení a v tejto fáze sa ocitajú aj podnikatelia , ktorí majú už svoju pozíciu na trhu vybudovanú. Tiež podnikatelia,  ktorý nepripravujú nový produkt ale len plánujú náklady a výnosy na nasledujúce obdobie si musia nevyhnutne získať potrebné informácie.

Výnosy

Rozpočtovaním výnosov by mal začínať každý finančný plán použiteľný v praxi. Aké sú očakávané tržby ?  Ako oceniť službu alebo tovar ktorý ponúkam ? Aká je cena ktorú je ochotný môj zákazník zaplatiť ? Koľko tržieb dokážem vygenerovať ? Odpovede na tieto a podobné otázky je potrebné premiestnuť do finančného vyjadrenia.

Náklady

V nadväznosti na ocenenie produktu  je ďalším krokom rozpočtovanie nákladov. Náklady vo finančnom manažmente sa v jednoduchom vyjadrení delia na :

Fixné
Variabilné

Fixné náklady sú také, ktoré sa musia vynaložiť za každých okolností t.j. aj vtedy ak sa  nedosiahne žiadna tržba. Sú to napríklad náklady ako nájomné, energie, leasing, mzdové náklady, sociálne náklady, poistenie.

Variabilné náklady sú také, ktoré sa pohybujú v závislosti od počtu vyrobených jednotiek, množstva poskytnutých služieb. Sú to výrobné náklady, ale aj množstvo spotrebovaných služieb , spotreba materiálu. Napríklad ak niekto podniká v oblasti vymáhania pohľadávok, čím má vyšší objem tržieb / vymožených pohľadávok /, tým vyššie má náklady na telefónne poplatky, poštovné, mzdové náklady a pod.  

 

Používanie, vyhodnocovanie rozpočtu

Zjednodušenou metódou by sme sa mali v tomto kroku zostavovania rozpočtu pomerne rýchlo dopracovať k hospodárskemu výsledku či už k strate alebo zisku.

Keď však používateľ , podnikateľ v roli finančného manažéra premietne získané informácie do finančného vyjadrenia štrukturovane , môže sa začať ďalší krok a to je používanie rozpočtu. Nemusí to byť nevyhnutne len jednorázová pomôcka pri uvedení nového produktu na trh, ale za pomoci informácii v rozpočte je možné sledovať ďalší vývoj.

Dobrým spôsobom ako si udržať prehľad o nákladoch a výnosoch je viesť účtovníctvo v súlade s princípmi rozpočtu a následne údaje získané z účtovníctva porovnávať s číslami plánovanými. Účtovné SW dostupné aj pre menších podnikateľov sú schopné vygenerovať rôzne varianty sledovania nákladov a výnosov napríklad pomocou vytvorenia prehľadnejších analytických účtov, vytvorenia stredísk alebo zákaziek.

Michaela Ščepánková, ES-TAX SERVICES spol. s r.o.

www.es-tax.sk

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/serialy, menuAlias = serialy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
01. máj 2024 11:08