StoryEditor

Staňte sa súčasťou silnej značky a zarobte na tom

05.10.2011, 00:00
Franšízing ako bezpečné podnikanie? Ako vybrať vhodnú sieť a na čo si dať v začiatkoch pozor?

Po zakúpení franšízingovej licencie podnikáte pod zavedenou obchodnou značkou partnera a odvádzate mu za to percenta z tržieb. Koľko peňazí budete potrebovať do začiatku?

Máte chuť pustiť sa do podnikania, ale obávate sa, že vás prípadný neúspech vrhne na dlhú dobu do existenčnej neistoty? Väčšie šance na úspech získate, keď sa spojíte so silnou značkou a stanete sa ako Franšízanti jej súčasťou. Franšízovú licenciu si môžete tiež zakúpiť na predaj liekov, športových odevov, kozmetiky či realitných služieb. Prax ukazuje, že podnikateľ má šesťkrát väčšiu šancu dosiahnuť zisk ako franšízista, ako keby podnikal sám na vlastnú päsť. Ide o to vymyslieť nápad a potom ho mnohokrát úspešne uplatniť.

Fyzická prítomnosť je nevyhnutná

Princíp je jednoduchý. Po zakúpení licencie a otvorení obchodu odvádzate majiteľovi obchodnej značky (franšízor) percenta z tržieb. Poplatok sa zvyčajne pohybuje od päť do desať percent. Franšízista tiež pravidelne prispieva na spoločné marketingové aktivity celej siete. Za to získa image veľkej firmy, rozsiahle know-how, ktoré má franšízor rokmi overené, vyskúšaný sortiment a zľavy pri zásobovaní. "Dobrá franšíza spája to najlepšie zo sveta korporácií a podnikania. Vďaka silnej značke sa nemusíte hanbiť položiť na stôl vizitku a zároveň ste svojimi vlastnými pánmi a záleží len na vás, koľko budete zarábať," myslí si David Krajný, šéf realitnej siete RE / MAX. Tá je jednou zo spoločností, ktoré franšízový model využívajú.

Pri vyberaní vhodnej značky je však potrebné si povedať, či sa naozaj chcem podnikaniu v tejto oblasti venovať každý deň po mnoho ďalších rokov. Franšízori, ktorí predajom licencií dúfajú vo zväčšenie trhového podielu značky, totiž spravidla vyžadujú osobné nasadenie vlastníka licencie. "Franšízista McDonalds musí osobne venovať svoj čas každodennej organizácii reštaurácie. Nie je možné prevádzkovať reštauráciu bez vašej prítomnosti alebo len ako vedľajšiu činnosť. Franšízistom sa môžu stať len fyzické osoby," hovorí Drahomíra Jiráková, hovorkyňa McDonalds.

Pri rozhodovaní o vhodnej značke je tiež nutné vziať do úvahy veľkosť vlastného kapitálu. Samotné ceny licencií sa pohybujú od niekoľkých desiatok tisíc korún po niekoľko miliónov. "Zatiaľ čo pri malej pekárničke si prenajmete priestor, kúpite za pár desiatok tisíc rúru a môžete začať, pri kamennom obchode je nutné počítať so vstupnou investíciou okolo milióna korún. Okolo štyridsať percent plánovaných investícií by mal franšízista hradiť zo svojich vlastných prostriedkov. Na zvyšok si môže požičať, "hovorí Lošťák.

Cena licencie sa dá zjednať

Pri rokovaní so zahraničnými franšízermi si treba postrážiť zdanlivo nepodstatné veci, ktoré môžu poškodzovať ďalšie obchodné vzťahy. "Pýtajte sa, kto prekladá manuály či reklamné texty. Slogany, ktoré dobre fungujú v Španielsku, nemusia mať u nás úspech," varuje Lošťák s tým, že sa oplatí aj zjednávať o cenu licencií.

"Obchodníci zo zahraničia majú občas tendenciu požadovať vysoké sumy za licencie, ktoré u nás nie sú obvyklé. Ak ale chcú preniknúť na tuzemský trh, často sú ochotní ísť s cenou dolu alebo sa dohodnúť napríklad na rozložení splátok. Vo všeobecnosti sa cena za licenciu pokrývajúca územie Česka a Slovenska pohybuje okolo 50-100 tisíc eur, "hovorí s tým, že v zmluvách so zahraničnými franšízermi si treba dať tiež pozor na právne dojednania, ktoré nie sú v súlade s tuzemskými zákonmi.

V rámci franšízovej licencie dostane podnikateľ prevádzkový manuál, kde sú veľmi podrobne popísané metódy a postupy, ktorými sa musí riadiť. Prílišná kreativita a skúšanie svojich vlastných nápadov tak môže skôr uškodiť. "Franšízista musí byť tímovým hráčom, ktorý sa do určitej miery dokáže odpútať od osobných preferencií a je schopný akceptovať požiadavky systému," upozorňuje Martin Jonáš, partner poradenskej firmy Comco, ktorá sa zaoberá franšízingom.

Pred podpísaním zmluvy z franšízerom trvajte na dôkladnej diskusii a ekonomickej súvahy, ktorá by vám mala ukázať, kedy začne vaše podnikanie byť rentabilné. Zatiaľ čo veľmi zaujímavé koncepty môžu začať zarábať už po necelom roku, priemerná doba návratnosti sa podľa Lošťáka pohybuje okolo dvoch rokov. Pýtajte sa už existujúcich franšízantov na ich spokojnosť a preverte, či franšízor plní sľuby. "Finančné tabuľky niektorých franšízor vyzerajú pekne, realita však býva trochu pesimistickejšia. Nenechajte sa uniesť svojimi pocitmi, ale spočítajte si tvrdé čísla," varuje Martin Jonáš z Comca.

ihned.cz

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/serialy, menuAlias = serialy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
29. apríl 2024 12:53