StoryEditor

Naštartujte firmu aj v čase krízy

28.09.2011, 00:05
Súčasná situácia je obdobím, kedy sa môže naplno prejaviť konkurencieschopnosť a motivácia.

V poslednom čase sa vo väčšine prípadov stretávame skôr s negatívnymi informáciami ohľadom finančnej krízy a hlavne jej dopadu na podnikateľov. Na túto tému je veľa článkov v odborných časopisoch, na internete, rozhovory v televízii, ľudia komunikujú na túto tému veľmi často a výsledkom tohto všetkého je strach, čo bude ďalej.

Namiesto toho, aby sa podnikatelia viac venovali svojmu biznisu a dali oveľa väčšiu pozornosť tomu, aby ich biznis išiel lepšie, polemizujú nad tým, že všetko je zlé, že ešte nebolo tak zle ako je teraz a že bude ešte horšie. Asi sa nemusíme vôbec čudovať, keď pri takomto rozmýšľaní či naladení sú ľudia okolo nás pesimistickejší, neplatia a ich vyhliadky do budúcnosti smerujú skôr k ukončeniu ich biznisu.

Nie raz prídete do obchodu, kde si chcete niečo kúpiť a zistíte, že vás nemá kto obslúžiť a už vôbec vám nemá kto poradiť. A v rohu nájdete za stolom skrčenú a znudenú predavačku, ktorá je bez nálady, akéjkoľvej chuti obslúžiť zákazníka a vôbec nemá záujem niečo predať. Ona je tam preto, lebo musí a príde si do obchodu odsedieť 8 hodín. Na konci dňa zistí, že tržba je nulová, resp. v lepšom prípade mizerná. Obchody krachujú, pretože tovar na predajni a na sklade sa nepredáva, je v ňom investovaných veľa peňazí, majiteľ obchodu nemá peniaze na pokrytie nájmu, takže zlacňuje tovar najskôr o 30%, potom o 50% a nakoniec predajú tovar aj pod cenu. Priestory v obchodných domoch sú prázdne, sú určené na prenájom, obchody sa striedajú jeden za druhý. Poväčšine všetci tento stav pripisujú finančnej kríze, že ľudia nemajú peniaze na základné veci a nie to ešte na značkové oblečenie.

Alebo, pred týždňom ideme do našej spoločnosti kupovať nové vypínače a zásuvky. Na základe referencií, ktoré sme mali, ideme do predajne, kde vieme, že tovar, ktorý potrebujeme, majú a je kvalitný. Pri obsluhe znudeným a znechuteným predavačom zistíme, že tovar nemajú skladom a asi v každej druhej vete nás posiela na obchodné oddelenie, kde nám objednajú tovar a že on s týmto nič nemá. Po príchode na obchodné oddelenie v ďalšej budove zistíme, že tovar, ktorý potrebujeme majú skladom a tak sa opäť aj s obchodníkom vraciame naspäť do prvej budovy, kde znechutený predavač vytiahne rebrík, siahne na vyšší regál a zloží tovar, ktorý potrebujeme. Teraz povedzte, či aj toto správanie zamestnancov spôsobuje finančná kríza? Je kríza ten skutočný dôvod toho, že biznis nefunguje?

Namiesto toho, aby začali podnikatelia opäť robiť na plné obrátky v tých činnostiach, ktoré mali rozbehnuté, aby zisťovali potreby svojich zákazníkov, čo naozaj potrebujú a za čo sú ochotní dať peniaze, namiesto toho, aby vyškolili a motivovali svoj zamestnanecký tím, polemizujú nad finančnou krízou, prípadne namiesto udržiavania a zlepšovania toho, čo fungovalo doteraz, zameriavajú svoju pozornosť na nevyskúšaný, neistý a neplánovaný nový biznis, ktorý väčšinou ich finančnú stratu iba prehĺbi.

Myslím si, že súčasná situácia je obdobím, kedy sa môže naplno prejaviť konkurencieschopnosť a motivácia. Môžete predbehnúť konkurenciu a  môže sa vám dariť lepšie ako predtým. Stačí sa podnikaniu úprimne a naplno venovať a napĺňať rovnaké ciele, ktoré ste si dali predtým ako ste začali podnikať. Ak je Vaša spoločnosť v núdzi a má problémy s ďalším fungovaním, treba rozmýšľať nad tým, čo viete urobiť a vylepšiť hneď teraz na to, aby sa biznis rozbehol tým správnym smerom. Stačí pár krátkodobých cieľov, reálnych, splniteľných, ktoré viete zrealizovať v krátkom čase a ktoré vás posunú z miesta a naladia vás pozitívnejšie. Prvý krok je začať sa opäť venovať tomu, prečo vaša spoločnosť na trhu vznikla a čo chcela ľuďom odovzdávať. Následne treba svojich zamestnancov vyškoliť a žiadať od nich výsledky, na ktoré boli prijatí. Je to naozaj iba takéto jednoduché, nič iné za tým nie je. Reálne ciele, pozornosť daná na svoj biznis, vyškolený tím ľudí a záujem pre svojich terajších a budúcich zákazníkov. Zákazník je človek, ktorý hneď vycíti, či je vo Vašich priestoroch vítaný a či mu ponúkate to, čo on naozaj skutočne potrebuje. Ak mu takúto službu poskytnete, nemá dôvod chodiť ku konkurencii.

Nie všetko zlé spôsobuje finančná kríza, treba mať odvahu sa pozrieť aj pod pokrievku svojich firiem a pozorovať veci, ktoré nefungujú, zistiť prečo nefungujú a obratom ich začať dávať na správne miesto. Je najľahšie pripisovať krach alebo zlé výsledky našich spoločností finančnej kríze a neriešiť pritom chaos vo vnútri firmy, ktorý sám osebe spôsobuje počiatok všetkých problémov vo firme.

Anna Hannikerová

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/serialy, menuAlias = serialy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
01. máj 2024 05:39