StoryEditor

Automobilky odštartovali fúzie

Počet svetových výrobcov áut sa kreše. Po vypuknutí finančnej krízy začali prevládať názory, že automobiliek je na svete "zbytočne veľa", a ani tie najväčšie a najvýkonnejšie nedokážu držať krok s konkurenciou.

Druhá najväčšia svetová automobilka, nemecký Volkswagen, vytvorí spoločný podnik s tamojším Porsche. Štruktúra nového podniku má byť známa do štyroch týždňov. Tento krok prichádza v čase, keď už viacero spoločností oznámilo fúzie, ako jedinú možnosť na záchranu. Rovnaký zámer potvrdil Fiat s Chryslerom a Oplom, Magna chce vytvoriť s Gazom európsko-ruskú automobilku, Daimler mieni rozšíriť spoluprácu s BMW.

Fúzia verzus nezávislosť
Podnet na vytvorenie spojenectva medzi nemeckými automobilkami prišiel paradoxne zo strany Porsche, ktorý vlastní vo Volkswagene už viac ako 50 percent akcií. Začiatkom tohto roka však ešte Porsche oznámilo svoj plán na zvýšenie tohto podielu o ďalšiu štvrtinu, čo by znamenalo úplné ovládnutie spoločnosti. Plán spojenectva však tieto zámery tlačí do úzadia.

Rodiny Piechovcov a Porscheovcov, ktoré ovládajú automobilky, sa na holdingu už dohodli. Posledné "áno“ už musia povedať zamestnanecké odbory a spolková krajina Dolné Sasko, ktorá má vo Volkswagene upísanú minoritu. "Holding je pre nás lepšia cesta. Sme pripravení na rokovania, ktoré musia byť ukončené v čo najkratšom čase,“ tvrdí Christian Wulf, predseda spolkovej krajiny. Spoločný podnik by zastrešoval desať značiek, deväť zo skupiny Volkswagen a jednu z Porsche. "Vo finálnej štruktúre by všetky značky fungovali pod jedným podnikom, ich nezávislosť však bude zabezpečená,“ uvádza Porsche vo svojom vyhlásení.

Fúziu sprevádzajú aj diskusie o rozdelení akcionárskych podielov v holdingu. Porsche by v holdingu malo vlastniť od 44 do 55 percent. Výpočty Deutsche Bank a Goldman Sachs uvádzajú, že Dolné Sasko by malo kontrolovať približne štvrtinu akcií.

Porsche sa k tomuto odhodlalo aj napriek tomu, že ich hrubý zisk za prvý kvartál medziročne vzrástol na 7,3 miliardy eur z 1,66 miliardy eur, a to kvôli príjmom, ktoré súviseli s opciami na akcie Volkswagenu, čo spôsobili výkyvy v hodnotách akcií Volkswagenu, koncom minulého roka prudko vzrástli (keďže obchodníci na burzách "stávkovali“ na pokles cien akcií VW ). "Ide tu viac o spojenie síl dvoch hráčov v mene vzájomného posilnenia a využitia potenciálnych synergií, než o demonštráciu finančnej sily jedného zo zúčastnených subjektov,“ tvrdí pre HN Vladimír Vaňo, analytik Volksbank.

Hospodárske výsledky luxusného výrobcu sú závislé od hodnoty akcií Volkswagenu, a kvôli hospodárskej kríze môžu kedykoľvek drasticky klesnúť.

Holdingy po celom svete
V rozhovore pre HN generálny sekretár Európskej asociácie výrobcov áut Ivan Hodač vo februári povedal, že automobilky začnú spolu komunikovať. "Existuje predpoklad, že automobilový priemysel sa zmení a bude tu menej hráčov, ostanú iba tí najväčší a najsilnejší. Na celom svete je asi 14 nezávislých spoločností, no vôbec by ma neprekvapovalo, keby ich na konci roku 2010 bolo iba desať,“ vyjadril sa Hodač.

Jeho slová kopíruje skutočnosť. Taliansky Fiat vytvoril alianciu s americkým Chryslerom, podniká kroky na prevzatie Opla zo skupiny General Motors. Podobný zámer s nemeckým výrobcom má aj kanadsko-rakúska firma Magna prostredníctvom plánovanej fúzie s ruskými firmami GAz a Sberbank.

Aj šéf automobilky Daimler Dieter Zetsche sa pre agentúru Reuters vyjadril, že má záujem o to, aby sa s BMW stali partnermi. Tieto dva podniky doteraz majú dohodu o spoločnom nákupe niektorých komponentov, no svoju spoluprácu chcú rozšíriť.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/svet-1, menuAlias = svet-1, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. máj 2024 13:06