Nákladná loľ v Červenom mori. FOTO: Reuters
StoryEditor

Kvôli útokom v Červenom mori môže Európa viac ekonomicky zaostávať za USA, píše The Wall Street Journal

19.01.2024, 12:43
Autor:
ČTKČTK

Jemenskí povstalci podlamujú nohy aj najstaršiemu kontinentu. Ten sa ani len nestihol spamätať z vysokej inflácie, no ak útoky neustanú, nedostatok tovaru ju začne znovu tlačiť nahor.

Vplyvy konfliktov v Červenom mori, kde jemenskí povstalci s podporou iránskych revolučných gárd útočia na veľké obchodné lode, doliehajú predovšetkým na Európu. Narušené je totiž kľúčové dopravné spojenie s Áziou. Ak sa nepodarí situáciu rýchlo vyriešiť, hrozí, že Európa bude ešte viac ekonomicky zaostávať za Spojenými štátmi. Napísal to americký ekonomický denník The Wall Street Journal (WSJ).

Doprava zdražela

Útoky povstaleckých Húsíov donútili množstvo námorných dopravcov, aby sa začali Červenému moru vyhýbať a posielali svoje plavidlá okolo južného cípu Afriky. To je nielen dlhšie, ale najmä drahšie. Maloobchodní predajcovia sa obávajú, že im začnú dochádzať zásoby, ktoré po určitú dobu nebude čím nahradiť, keď je náklad ešte na lodi. Niektoré továrne už tiež pozastavili prácu kvôli nedostatku potrebných dielov.

image

Kríza v Červenom mori: Suezský prieplav nie je jediným námorným
priechodom, ktorý môže narušiť lodnú prepravu

Analytici sa domnievajú, že pokiaľ útoky v Červenom mori rýchlo neustanú, nedostatok tovaru začne znovu tlačiť nahor infláciu. Európa si ju pritom v posledných dvoch rokoch kvôli dopadom pandémie Covidu-19 a potom vojny na Ukrajine užila viac ako dosť. V niektorých krajinách bola inflácia dokonca najvyššia zhruba za 40 rokov.

Ekonómovia zo spoločnosti Allianz Trade vypočítali, že zdvojnásobenie nákladov na prepravu trvajúce dlhšie ako tri mesiace by mohlo zvýšiť mieru inflácie v eurozóne o trištvrte percentuálneho bodu a znížiť rast ekonomiky takmer o jeden percentuálny bod. Vzhľadom na to, že ekonomika eurozóny už je oslabená, môže sa podľa nich tento rok veľmi ľahko ocitnúť v recesii.

Nedostatok kontajnerov

Inflácia v eurozóne sa pred koncom minulého roka začala opäť zvyšovať a v decembri sa dostala na 2,9 percenta. V čase vrcholu, čo bolo v tomto cykle v októbri 2022, sa dostala až na 10,6 percenta. To bol rekord za dobu existencie eurozóny.

Pred zhoršením vývoja pritom varuje aj organizácia Sea-Intelligence, ktorá pôsobí ako poradca pre námorné firmy. Tá podľa serveru televízie CNBC uviedla, že útoky v Červenom mori už predstavujú pre námornú dopravu zásadnejší problém, než aký predstavovala počiatočná fáza koronavírusovej pandémie.

image

Šéfka Svetovej obchodnej organizácie sa obáva o tohtoročný medzinárodný svetový obchod

Väčší vplyv na dodávateľské reťazce mal v posledných rokoch len incident v Suezskom prieplave, kde v roku 2021 uviazla veľká kontajnerová loď Ever Given, a zhruba na týždeň tak prieplav zablokovala.

Znovu sa tak objavuje problém nedostatku kontajnerov. Tým, ako sú lode nútené oboplávať Afriku, mnoho kontajnerov je dlhšiu dobu nedostupných na prepravu ďalšieho tovaru. Ďalšie lode potom musia čakať, kým sa vrátia kontajnery, ktoré zostali na ceste dlhšiu dobu, než sa pôvodne plánovalo.

Situácia komplikuje najmä automobilovú výrobu

WSJ upozorňuje, že Európa sa za posledné tri roky stretáva už s druhým vážnym problémom vo svojom susedstve - tým prvým je vojna na Ukrajine a jej dopady na okolie.

Naproti tomu Spojené štáty len všetko sledujú z diaľky, nehľadiac na to, že z krízy v energetickom sektore, ktorá Európu tvrdo zasiahla, Amerika vyšla silnejšia. Zvýšila ťažbu plynu, ktorý teraz v skvapalnenej forme vyváža do Európy. Problémy v Červenom mori a Suezskom prieplave sa tiež Spojených štátov dotýkajú oveľa menej ako Európy.

image

Bezpečnostná situácia v Červenom mori naruší výrobu áut Volvo a Tesla v Európe

Niektoré firmy už priznali, že útoky v Červenom mori ich zasiahli, najmä niektoré automobilky. No napríklad šéf švédskeho nábytkárskeho reťazca IKEA Jesper Brodin upozornil, že firmy sa po pandémii a narušení dodávateľských reťazcov v posledných rokoch zotavili a vytvorili si dostatočné skladové zásoby.

Súčasné problémy sa teda podľa neho zákazníkov reťazca zatiaľ netýkajú. Len obmedzený dopad na dostupnosť tovaru registruje reťazec Pepco, ten ale varoval, že pokiaľ sa situácia rýchlo nevyrieši, môžu byť potom dopady horšie.

Šíitski Húsíovia tvrdia, že útočia na lode, ktoré majú niečo spoločné s Izraelom. V terajšom konflikte medzi Izraelom a radikálnym palestínskym hnutím Hamas tak chcú podporiť Palestínčanov. Vojna v Pásme Gazy je odvetou Izraela za teroristický útok Hamasu zo 7. októbra, pri ktorom palestínski radikáli zabili 1200 ľudí.

01 - Modified: 2024-05-06 12:11:22 - Feat.: - Title: Útoky húsíovcov aj v druhom štvrťroku znížili kapacitu prepravy lodných kontajnerov, hlási Maersk 02 - Modified: 2024-04-25 08:35:56 - Feat.: - Title: Loď v Červenom mori zostrelila raketu, k útoku sa prihlásili jemenskí povstalci 03 - Modified: 2024-03-26 14:25:57 - Feat.: - Title: Húsíovci tvrdia, že za uplynulé tri dni zaútočili na šesť lodí v Červenom mori 04 - Modified: 2024-03-22 18:15:19 - Feat.: - Title: Je to vysoké riziko. Maersk oznámil, že nebude v dohľadnom období využívať trasu cez Červené more 05 - Modified: 2024-03-21 17:33:49 - Feat.: - Title: Rusko a Čína sa dohodli s húsíami na ochrane svojich lodí v Červenom mori. Podporia ich za to v OSN
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
10. máj 2024 03:48