HN/Pavol Funtál
StoryEditor

Chcel by som, aby vo firme pokračovali aj ďalšie generácie

12.07.2018, 00:00
Deti žili s firmou od ich detstva, tvrdí pre HN Jozef Kender, generálny riaditeľ spoločnosti Kenzel.

Prečo ste sa neskôr rozhodli prizvať do vedenia firmy aj vaše deti?
Deti žili s firmou od ich detstva. Od svojich tínedžerských rokov sa zúčastňovali na medzinárodných výstavách aj na rokovaniach s obchodnými partnermi. Ich príchod do firmy mal skôr prirodzený priebeh. Vo vedení sa neobjavili hneď, ale postupne si prešli niekoľkými skúsenosťami a úlohami vo výrobe. Keď sa minulý rok modernizovalo a zavádzala sa nová technológia, boli to oni, kto bol pri uvádzaní a odskúšaní procesov v prvých týždňoch.

Ako máte vo firme rozdelené úlohy?
Rozdelenie úloh vyplynulo prirodzene z toho, kto má akú povahu, znalosti a skúsenosti. Syn má primárne na starosti oddelenie práškovej predúpravy, lakovňu a výrobu ráfikov. Dcéra vedie marketing, oddelenie nákupu a predaja. Manželka sa stará o ekonomické oddelenie a operatívne záležitosti spojené s fungovaním jednotlivých oddelení. Ja sa zaoberám cenotvorbou a operatívnymi úlohami.

V čom vidíte hlavný recept vašej spoločnosti, vďaka ktorému ste úspešní a rastiete?
Našu spoločnosť vnímam predovšetkým ako výrobnú, čím sa odlišujeme od montážnych firiem v cyklistickom segmente. Aj v dôsledku neustáleho zvyšovania životnej úrovne v Číne dochádza k nárastu cien, či už materiálov alebo komponentov. V spojení s dlhými čakacími, teda výrobnými lehotami vo výške päť až osem mesiacov nie je možné pružne reagovať na trhový dopyt, preto rastie záujem o výrobné kapacity v Európe. Vďaka našim výrobným oddeleniam vieme eliminovať časovú náročnosť, čím sme flexibilnejším obchodným partnerom pri výrobe bicyklov iných európskych značiek, ako aj v segmente customizovaných bicyklov, napríklad pre bikesharingových odberateľov, prípadne pre maloodberateľov, ktorí si želajú vytvoriť bicykel podľa svojich predstáv.

Sú s vami vo firme ľudia, ktorí to ťahajú 27 rokov od začiatku jej fungovania?
Na úplnom začiatku sme boli iba dvaja s manželkou a až neskôr postupne pribúdali zamestnanci. Niektorí zamestnanci u nás pracujú 20 rokov a viac.

Ako sa vyhýbate riziku toho, že prípadné nezhody s príbuznými týkajúce sa vedenia firmy prerastú do rodinných sporov?
Rodinný podnik je sám osebe jedinečný, keďže sa v ňom stretávajú podnikateľský duch a citové rodinné vzťahy, a je ťažké rozlišovať medzi súkromím a zamestnaním.
Na porade alebo pri riešení firemných záležitostí sú prítomné aj emócie, je však dôležitý prirodzený rešpekt, súdržnosť v rodine a taktiež spoločné úsilie o najlepšie výsledky.

Môžete prezradiť, ako vo firme udržiavate priaznivú rodinnú atmosféru?
Organizujeme každoročne vianočný večierok, prípadne rybačku alebo futbalový turnaj, kam pozývame aj rodinných príslušníkov našich zamestnancov. Okrem toho, s mnohými zamestnancami sme priatelia, stretávame sa aj mimo práce.

Máte plány, že vo vedení spoločnosti budú pokračovať aj ďalšie generácie rodiny?
Je veľmi ťažké vopred predvídať, ako sa rozhodne ďalšia generácia. Bol by som však veľmi rád, ak by sa spoločnosti venovali aj ďalšie generácie našej rodiny.

Viete si predstaviť, že by ste firmu odpredali veľkému koncernu, alebo by ste to nespravili v žiadnom prípade a naďalej budete pokračovať v rodinnej tradícii?
Zatiaľ ponuka na odkúpenie firmy neprišla, v cyklosegmente nás vnímajú ako rodinnú spoločnosť. Myslím si, že vzhľadom na vybavenie firmy a dlhoročné skúsenosti vo výrobe má naša firma naozajstný potenciál ďalšieho rastu. Ak by sa však predsa len objavila ponuka, preskúmali by sme ju a vyhodnotili.

​Partnerom sekcie Generačná výmena je Ministerstvo hospodárstva SR.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/generacna-vymena, menuAlias = generacna-vymena, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 09:19