09.08.2018, 00:00

Na začiatku v nás neverili. Dnes pijú naše víno i králi

HN vám predstavujú nástupníkov v slovenských rodinných podnikoch, ktorí prebrali firemnú štafetu.

Mrva považuje vinárstvo po technologickej stránke za dobudované. Chce sa sústrediť na zvyšovanie kvality.
Zdroj: ARCHÍV MRVA & STANKO

Dobré víno dokáže poštekliť chuťové bunky a prebudiť v nás pocit, že po ťažkom dni sa večer máme na čo tešiť. Pohárik červeného či chladeného bieleho po chutnej večeri dokáže skvele zakončiť stresom nabitý deň. Dnes to už síce vieme, no vždy to tak nebolo.


V čase, keď ľudia ešte iba hľadali cestu k dobrému vínu, predstavila firma Mrva & Stanko víno ako nápoj modernej doby. Stalo sa obrazom Slovenska ako dynamickej krajiny, ktorá dokáže Európe ponúknuť odrodovo až neobvykle čisté víno. Harmonické v chuti i vo vôni, ľahučké ako vánok, plné mladistvej sviežosti a dovtedy takmer neznámych ovocných tónov. Týmito prívlastkami rýchlo vyzvalo do boja staré dobré vína a svojím úspechom si bolo takmer isté.

„Boli sme jedným z prvých vinárstiev, ktoré si zvolilo náročnejšiu cestu, ale zároveň jedinú, ktorou má slovenské víno možnosť presadiť sa v konkurencii zahraničných vín,“ tvrdí Vladimír Mrva. Vinári sa rozhodli svetu ponúknuť kvalitu namiesto kvantity. Slovenský vínny trh spozornel a ľudia hneď pochopili, že ochutnali víno, ktoré symbolizuje zmenu.


Z pivnice priamo do sveta
Ako to už väčšinou býva, prvé kroky k úspechu neboli ľahké ani pre vinárstvo Mrva & Stanko. Prvých 12-tisíc fliaš vína bolo totiž vyrobených v malej rodinnej pivnici v Zelenči pri Trnave. Rastúci dopyt si však žiadal väčšie priestory, a to čím skôr.


Písal sa rok 1997 a v čase obrodeného Slovenska sa dvaja kamaráti rozhodli ponúknuť spoločnosti nápoj, po ktorom túžila. Medzinárodné vinárske skúsenosti Vladimíra Mrvu dotvoril Peter Stanko, ktorý sa v tom čase úspešne venoval reklame. Kým firma nevybudovala moderné vinárstvo, sídlila v prenajatých družstevných pivniciach v obciach Voderady a Mojmírovce. Nový závod na okraji Trnavy, v blízkosti hroznorodých Malých Karpát, bol otvorený v roku 2004.


Výsledky na seba nenechali dlho čakať a nápoj z ich dielne začal žať jeden úspech za druhým. Postupne sa vinári začali zúčastňovať na výstavách, súťažiach a iných udalostiach, kde mali možnosť porovnať kvalitu svojich vín s konkurenciou zo sveta. „Účasti na výstavách vín majú pre nás najmä konfrontačný zmysel s inými výrobcami. Získanie ocenenia je ohodnotením našej práce.“ Veľkým úspechom pre firmu bolo získanie ocenenia Šampión výstavy na Vinalies Internationales Paris či Objav roka za Winemaker’s cut – týmto označením sú pomenované špičkové produkty z limitovanej edície. Zakladatelia firmy informujú aj o ďalšom úspechu. „Chardonnay z našej produkcie bolo ako prvé zo Slovenska zaradené medzi sto najlepších Chardonnay sveta.“


Renomé spoločnosti potvrdzuje aj to, že na jej vínach si pochutnali anglická kráľovná, manželia Clintonovci, kráľovské páry z rôznych krajín, generálny tajomník Organizácie Spojených národov Kofi Annan, bývalý americký prezident George Bush a ďalšie osobnosti. Paradoxom preto zostáva, že vo svojich začiatkoch sa firma nestretla s podporou okolia. „Na začiatku nás veľa ľudí zatracovalo. Neverili, že táto cesta na Slovensku môže byť priechodná.“


Naše víno si zaslúži starostlivosť a nástupcov
Výroba vína nie je jednoduchý proces ani v prípade, že majú vinári k dispozícii pokrokové vybavenie. Mrva a Stanko vyrábajú od roku 2004 svoje vína vo vinárskom závode, ktorý je vybavený najmodernejšími technológiami. Pracovníci musia poznať aj mikrobiológiu a biotechnológie, aby boli schopní zvoliť správny spôsob spracovania hrozna. Samozrejmosťou je rovnako cit pre víno v každej etape jeho výroby.


Vína z vinárskej dielne sa od konkurencie odlišujú aj spôsobom výroby. V dôsledku technologických postupov, ktoré sú v spoločnosti využívané, môže byť víno sviežejšie či ovocnejšie. Jedným z postupov je napríklad technológia kryomacerácie, respektíve prudkého schladenia hrozna. „Nie je to univerzálne riešenie. Možno tým posunúť charakter určitého typu v danom ročníku.“


Vinári si svojich odberateľov zadefinovali veľmi jasne. Hlavným kritériom bolo, aby dokázali vínu garantovať optimálnu starostlivosť. Práve preto sú vína spoločnosti Mrva & Stanko určené odvetviu gastronómie, hotelom, reštauráciám, vínotékam, firmám, ktoré chcú obdarovať svojich obchodných partnerov, a privátnej klientele spoločnosti.


Keď sa majitelia zamysleli nad ďalším vývojom svojej firmy, uznali, že po technologickej stránke ho možno považovať za dobudované. Smerovanie svojej firmy však plánujú udržať.

„Chceme zvyšovať kvalitu našich vín, preferovať typické slovenské odrody a ukázať, čo je slovenský terroir* ???? schopný poskytnúť.“ Vinári zároveň priznávajú, že čoraz intenzívnejšie premýšľajú nad tým, kto po nich preberie štafetu a bude sa venovať umeniu výroby vína. Ako najvhodnejší adepti sa zdajú ich potomkovia. „Deti počas štúdia v školách nadobúdali prax vo firme na pozíciách od výroby až po obchod. Keď sa rozhodnú pokračovať v našich šľapajach, budeme veľmi radi.“


ČÍSLA A ZAUJÍMAVOSTI O SPOLOČNOSTI

– Spoločnosť Víno Mrva & Stanko bola založená v roku 1997. Nový závod spoločnosti v Trnave bol založený v roku 2004.


– Logo firmy je tvorené listom viniča. Ten je symbolom toho, že o víne sa rozhoduje vo vinici. Súčasťou loga je aj faksimile podpisov Vladimíra Mrvu a Petra Stanka, ktorí nimi garantujú jedinečnú kvalitu svojho vína.


– Spoločnosť Víno Mrva & Stanko pôsobí na slovenskom trhu 21 rokov.


– Produkcia, ktorú vinárstvo v záujme zachovania špičkovej kvality neprekročí, je 400-tisíc fliaš. Spoločnosť patrí objemom výroby medzi stredne veľké firmy. Sortiment tvoria výlučne akostné vína s prívlastkom, akostné odrodové vína a značkové vína z 15 preferovaných odrôd hrozna.


– Spoločnosť Víno Mrva & Stanko sa trikrát stala víťazom súťaže Vinárstvo roka. Bolo to v rokoch 2009, 2010 a 2013.


– Vína pochádzajú z tradičných a osvedčených odrôd viniča, no rovnako i z nových odrôd. Poskytujú hrozno s vyváženým pomerom aromatických látok, cukru a kyselín, ktoré sa pri správnej technológii spracovania premietajú do senzorických vlastností vína.


– 80 percent celkovej ponuky firmy tvoria svetovo známe odrody. Zvyšok sú odrody typické pre tento región alebo nové odrody, vyšľachtené iba nedávno. Tie uchovávajú ich nenapodobiteľný terroir. Ako malý doplnok v portfóliu má spoločnosť v ponuke sekt a hroznovicu.


– Firma preferuje niekoľko základných odrôd. Ide o Veltlínske zelené, Cabernet Sauvignon, Rizling rýnsky, Chardonnay, Rulandské šedé, Tramín červený, Devín, Modrý Portugal, Svätovavrinecké, Frankovku modrú či Pinot Noir.


– Vinárstvo Mrva & Stanko získalo približne 300 ocenení. Jeho vína získali viacero medailí a iných cien na medzinárodných súťažiach a domácich výstavách. Podľa slov majiteľov však nemožno hodnotiť, ktoré z nich je najcennejšie, pretože každé má svoju hodnotu.


– Štyri vinohradnícke oblasti zásobujú majiteľov firmy kvalitným hroznom na výrobu vína. Podľa ich slov sa kvalita vína rodí práve vo vinohrade. „Krásu vína vytvárame spoločne s vinohradníkmi.“ Súhra medzi vinárstvom a ľuďmi z Malokarpatskej, Nitrianskej, Južnoslovenskej a Stredoslovenskej vinohradníckej oblasti sa odráža priamo v pohári

Vladimír Mrva je spolumajiteľom firmy Mrva & Stanko. Je to vinár s medzinárodnými skúsenosťami a vo firme má na starosti výrobu vína.


Peter Stanko je spolumajiteľom firmy Mrva & Stanko. Má skúsenosti s reklamou a vo firme sa venuje marketingu, ekonomike a investíciám.


K vinárstvu a vzťahu k práci ma priviedol starý otec


K vinárstvu mal vzťah už odmalička a svoje skúsenosti uplatňoval naprieč krajinami. Vladimír Mrva, spolumajiteľ firmy Mrva & Stanko, si je istý, že vína, ktoré vyrába ich firma, sú v porovnaní s ostatnými rozpoznateľné a jedinečné.

Ako ste sa dostali k výrobe vína? Ste z vinárskej rodiny?
Pochádzam z dedinky Zeleneč. Súčasťou našej záhrady bol aj vinohrad, na ktorom sme pestovali do 300 koreňov viniča. Práve to považujem za začiatky môjho vinárskeho pôsobenia. Môj dedo bol zakladateľom ovocinárskeho a vinohradníckeho spolku v Zelenči a práve on bol ten, kto ma viedol k vinohradníctvu a vinárstvu. Moje prvé kroky viedli na strednú odbornú vinársko-ovocinársku školu v Modre. Potom som študoval na Vysokej škole zemědelskej v Brne a následne na záhradníckej fakulte v Lednici na Morave so špecializáciou na vinohradníctvo a vinárstvo. Po jej ukončení som tri roky pracoval ako vinársky technológ vo firme Höpler Burgenland v Rakúsku.

Spomínali ste, že doma ste mali vinohrad. Vyrábate v súčasnosti víno z hrozna z vlastných vinohradov?
V tomto období uvažujeme nad postupnou výsadbou vinohradov, aby sme aj v tejto oblasti boli sebestační. Ťažko však predvídať časový horizont, v ktorom výsadbu zrealizujeme, keďže to nie je jednoduché ani po legislatívnej, ani po finančnej stránke.
V súčasnosti máme dlhodobých zmluvných dodávateľov hrozna, s ktorými spolupracujeme počas roka. Spoločne konzultujeme agrotechnické práce vo viniciach a naši partneri pre nás pestujú hrozno podľa našich požiadaviek.

Čím sa teda vaše vína líšia od konkurencie?
Každá pivnica má svoj rukopis a aj naše vína sú v porovnaní s ostatnými rozpoznateľné. Sú veľmi výrazné, až brilantne odrodovo čisté, s dôrazom na ovocnosť a terroir (súhrnný vplyv najmä prírodných podmienok konkrétneho miesta na tam pestované rastliny či plodiny) danej odrody. Snažíme sa v každom víne zvýrazniť špecifické vnemy a vyzdvihnúť pôvod hrozna.

Používate na výrobu vína aj nejaké špeciálne postupy?
Disponujeme modernou technológiou, ktorá nám dáva možnosti uplatnenia rôznych technologických postupov. Závisí to od toho, aký typ vína chceme vyrobiť. Vieme ponúknuť vína ľahké, svieže, ovocné, napríklad vína vyrobené kryomaceráciou, ale aj vína s veľkým archivačným potenciálom, vína vyzrievané v dubových sudoch v barikoch či biele vína vyrobené metódou sur lie. Víno je komplexný produkt a utvárajú ho znalosti, skúsenosti, talent a niekedy aj odvaha vinára.

Pre akých konzumentov sú určené vaše vína? Máte osobitú klientelu stálych zákazníkov?
Naša produkcia je určená pre všetkých, ktorí majú radi kvalitné slovenské vína. Držíme sa osvedčeného hesla, že lepšie je raz ochutnať než stokrát počuť. Preto pravidelne organizujeme degustácie v našich priestoroch, kde každoročne predstavujeme priaznivcom našej značky novú kolekciu vín, oboznamujeme ich s novinkami, so zaujímavosťami, s našou filozofiou a so smerovaním firmy. Toto je cesta, ako sa viac zblížiť s priaznivcami našej značky, kde sa i my dozvieme preferencie našich zákazníkov. Veľmi nás teší, že máme dlhoročných odberateľov, ktorí každoročne odoberajú naše vína.

​Partnerom sekcie Generačná výmena je Ministerstvo hospodárstva SR.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.