StoryEditor

5 svetoznámych rodinných firiem, ktoré sa predávajú z generácie na generáciu

25.11.2018, 23:00
Rodinné podniky sú jednou z najstarších foriem podnikania. Predstavujú súdržnosť rodiny a zahrňujú celé generácie. Aj medzi známymi svetovými firmami nájdeme mnohé, ktoré sa predávajú z generácie na generácie. Tu je päť z nich.

1. Walmart a Waltonovci -  najbohatšia rodina Ameriky

Keď v júli 1962 Sam Walton otvoril v prvý obchod Walmarkt, zrejme netušil, že sa o pár desaťročí stane jednou z najväčších firiem sveta. Obria sieť maloobchodných reťazcov dnes zamestnáva 2,3 milióna ľudí a Waltonovci sú najbohatšou rodinou Ameriky. Ich majetok podľa Business Insider predstavuje hodnotu viac ako 163 biliónov amerických dolárov a ročný príjem podniku je približne 500 miliárd dolárov.

Walmart Walmart Reuters

Po zakladateľovi Samovi Waltonovi, prebrali vedenie firmy jeho synovia Rob a James, ktorého v roku 2016 nahradil jeho syn Steuart. Rodinnému biznisu sa nevenuje iba najmladší potomok Sama Waltona, jeho dcéra Alice.

2. Porsche a štvrtá generácia rodinného klanu vo vedení

Porsche Automobil Holding, ktorý má 52-percentný vlastnícky podiel vo Volkswagene, sa tiež rozhodol pribrať do svojho vedenia mladších členov rodinného klanu. Po tretej generácií členov rodiny Porsche a Piech sa dostala do vedenia aj štvrtá generácia. Ešte v marci informovala agentúra Reuters o tom, že vedenie spoločnosti plánuje rozšíriť dozornú radu zo šiestich na desať členov, aby sa mohli pridať do vedenia aj členovia štvrtej generácie rodiny.

Športová a tiež luxusná, tak by sme mohli opísať automobilka Porsche, ktorá ako jedna z mnohých nebude chýbať na parížskom autosalóne. Prinesie sem svoj modernizovaný model športovo-úžitkového vozidla Macan. Športová a tiež luxusná, tak by sme mohli opísať automobilka Porsche, ktorá ako jedna z mnohých nebude chýbať na parížskom autosalóne. Prinesie sem svoj modernizovaný model športovo-úžitkového vozidla Macan. Archív HN

V máji sa preto stali súčasťou dozornej rady Daniell Porsche, Josef Michael Ahorner a Stefan Piech. Analytik automobilového priemyslu Philippe Houchois povedal pre Reuters, že príchod mladej krvi do vedenia môže nabádať k zmenám.

3. IKEA - nábytkové impérium v rukách novej generácie

Svetoznáma sieť predajní nábytku IKEA je pomerne čerstvým generačným podnikom. Firma, ktorú v roku 1943 založil Ingvar Kamprad, sa časom premenila na svetové nábytkárske impérium. Nábytkársky kráľ, ako Kamprada prezývali, sa snažil ponúknuť cenovo dostupný nábytok. Nakoniec sa rozhodol svoje podnikanie prenechať trom synom. Najmladší Mathias nastúpil do vedenia v roku 2013, keď sa jeho otec rozhodol vzdať svojho postu vo vedení. “Vidím, že je správny čas opustiť vedenie Inter IKEA Group. Zároveň je to aj ďalší krok k nástupu ďalšej generácie, ktorý už prebieha niekoľko rokov.” povedal vo svojom vyhlásení v roku 2013 Kamprad.

IKEA IKEA Reuters

Po Kampradovej smrti v januári 2018 jeho synovia v oficiálnom vyhlásení pre tlač povedali, že sa budú snažiť ďalej nasledovať svojho otca a vyrábať cenovo dostupný, ale zároveň vkusný nábytok.

4. Ford -  štyri generácie výrobcov automobilov

Aj známy výrobca automobilov Ford Motors je jedným zo svetovo známych podnikov, ktoré prechádzajú z generácie na generáciu. Rodina Fordovcov si predáva túto firmu od založenia. Po odchode Henryho Forda II. do dôchodku v roku 1997 sa vedenia chopil jeho synovec William Clay Ford Jr. - pravnuk zakladateľa spoločnosti.

Ford

William Clay Ford Jr. sa stal súčasťou firmy v roku 1979 a zastával rôzne pozície. Niekoľko rokov pracoval ako vedúci pracovník v oblasti vývoja produktov a v roku 1998 sa stal výkonným a neskôr aj prevádzkovým riaditeľom spoločnosti. Svojho postu sa vzdal v roku 2006. Momentálne je členom dozornej rady spoločnosti.

5. Prada v rukách ženského pokolenia

Luxusná talianská módna značka Prada je rodinným podnikom, v ktorom sa vedenia zhostili najmä ženskí členovia rodiny. Keď Mario Prada spolu so svojím bratom Martinom v roku 1913 firmu zakladal, nechcel aby boli ženy súčasťou biznisu. Iróniou je, že o spoločnosť nejavil záujem jeho syn, ale dcéra Luisa, ktorá neskôr firmu takmer 20 rokov viedla.

Neskôr sa súčasťou spoločnosti stala aj jej dcéra Muccia Prada, ktorá od roku 1978 nastúpila na jej miesto.

Muccia sa preslávila tým, že začala vyrábať známe vodotesné batohy Pocone. V roku 1977 sa stal členom vedenia Patrizio Bertelli, ktorý sa neskôr stal Mucciiným manželom. Bertelli v súčasnosti zastáva post výkonného riaditeľa a Muccia je na poste hlavnej dizajnérky značky Prada.













01 - Modified: 2023-04-07 22:00:00 - Feat.: - Title: Nový generačný stret? Nechajte si tie rozumy 02 - Modified: 2023-01-03 06:00:00 - Feat.: - Title: Úrady verejného zdravotníctva: Skúsení ľudia odchádzajú do dôchodku. Mladí o túto prácu nemajú záujem 03 - Modified: 2023-01-02 09:22:12 - Feat.: - Title: Úrady verejného zdravotníctva čelia generačnej výmene, tvrdí Mikas. Mladí o prácu nemajú záujem 04 - Modified: 2020-10-20 20:34:43 - Feat.: - Title: Rodinné firmy prežijú, sú totiž odolnejšie ako iné podniky 05 - Modified: 2019-08-05 12:52:40 - Feat.: - Title: Ako sa na rodinné firmy pozerá bankár
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/generacna-vymena, menuAlias = generacna-vymena, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 19:18