22.10.2018, 23:59

Slovenská firma vínami ohúrila svet. S úspechom sa delí so zamestnancami, majú nárok na mnoho benefitov

Šéfovia pezinskej spoločnosti Víno Matyšák sa o svoj úspech delia so všetkými zamestnancami.

Peter a Katarína Matyšák
Zdroj: Peter Mayer

Otec Peter Matyšák s manželkou, syn a dcéra, ale aj nevesta či zať, synovci i neter s manželom. Hoci Matyšákovci pôsobia na slovenskom vinárskom trhu už viac ako dve desaťročia, vo svete slovenského biznisu sú dodnes známi ako rodinná firma so všetkým, čo k tomu patrí. Práve rodinu považujú za základ svojho úspechu. Nielen tú pokrvnú – počítajú do nej aj zamestnancov, ktorí pracujú v spoločnosti Víno Matyšák dlhé roky.

Benefity vo firme
Pravdou zostáva, že Peter Matyšák sa vie dobre postarať o všetkých svojich zamestnancov. S výsledkami úspešného biznisu sa rozhodol podeliť nielen s príbuznými, ale s každým pracovníkom. Vo firme zaviedol rozsiahly sociálny program, ktorý zahŕňa množstvo benefitov.

Napokon, rodinnú terminológiu rád používa aj vo vzťahu k svojim vínam a odrodám viniča. Dopustiť nedá najmä na tie odrody, ktoré boli vyšľachtené na Slovensku. „O novošľachtence sme sa zaujímali už v 90. rokoch minulého storočia. Chceme ich ďalej popularizovať, pretože sú to skvelé deti skvelých rodičov. S odrodami ako napríklad Devín alebo Nitra sme doslova ohúrili vinársky svet,“ hovorí pre HN Peter Matyšák, zakladateľ a generálny riaditeľ pezinskej spoločnosti Víno Matyšák.

Práve slovenské novošľachtence si popri tradičných odrodách získavajú čoraz väčšiu popularitu aj za hranicami Slovenska. Ako však Matyšák priznáva, umiestniť víno na zahraničných trhoch vo väčších objemoch je nesmierne náročné. „O prienik sa snažíme už niekoľko rokov. Zatiaľ v menších množstvách sa nám podarilo dostať naše víno do Česka, Poľska, Holandska, Nemecka, Číny aj Spojených štátov. Administratívne a legislatívne prekážky napríklad v Kanade však spôsobili, že náš potenciálny obchodný partner už osem mesiacov bojuje o importovanie nášho vína do ich krajiny.“

Víno na summite EÚ
Napriek tomu si na vínach s visačkou Matyšák už mohli pochutnať ľudia v skutočne exotických krajinách. „Rôznymi, niekedy aj nám neznámymi cestičkami sa naše vína objavili v Thajsku, Indonézii či Južnej Kórei. Máme informácie, že im veľmi chutili najmä vína so zvyškovým cukrom. V novembri minulého roka sme sa zúčastnili na najväčšom vinárskom veľtrhu v juhočínskom meste Kuang-čou. Veríme, že odtiaľ príde nejaká odozva,“ netají sa optimizmom Peter Matyšák.

Za vyše 20-ročnú existenciu firmy podľa neho ochutnalo víno Matyšák aj množstvo osobností z radov politikov. „Prostredníctvom slovenských veľvyslanectiev v Poľsku, Nórsku, v USA či Nemecku sa naše víno dostalo na rôzne ministerské podujatia. Samozrejme, ochutnali ho aj lídri krajín Európskej únie počas ich vlaňajšieho neformálneho summitu v Bratislave. Bolo by však veľmi zdĺhavé vymenovať všetky známe osobnosti, či už z politiky, kultúry alebo športu, ktoré sme hostili naším vínom napríklad v našom bratislavskom hoteli na Pražskej ulici.“

Práve tento hotel rozšíril podnikanie rodiny Matyšákovcov o ďalší segment. „Naše služby sú už dlhé roky pomerne široké. Vo svojich gastrozariadeniach či fabrike organizujeme veľké množstvo rôznych podujatí smerujúcich k propagácii nášho vína. Ako členovia Malokarpatskej vínnej cesty i Zväzu výrobcov hrozna a vína sa pravidelne zúčastňujeme na spoločných akciách. Prirodzene, neustále rozmýšľame aj nad ďalšími marketingovými aktivitami,“ uzatvára Peter Matyšák.

Cítime krivdu v otázke prideľovania dotácií.

Peter Matyšák, šéf spoločnosti Víno Matyšák, pre HN.

Viacerí vinári sa sťažovali na nedávne prijatie zákona o odpadoch, ktorý im sťažuje podnikanie. S akými prekážkami sa musí vyrovnávať vaša firma?
Zákon o odpadoch komplikuje život aj nám, tak aspoň dúfame, že sa neminie účinku. Ďalej cítime krivdu v otázke prideľovania finančných prostriedkov prostredníctvom Pôdohospodárskej platobnej agentúry. Už kľúč, podľa ktorého Bratislavský samosprávny kraj dostáva iba 40 percent dotácií z investovaných prostriedkov oproti 50 percentám ostatných slovenských krajov, je diskriminačný. Napriek tomu, že náš posledný projekt bol schválený, pre nedostatok prostriedkov určených pre Bratislavský kraj sme dotáciu nemohli dostať. Pritom stačilo iba presunúť nevyčerpané finančné prostriedky z iných kapitol.

Napriek všetkým problémom sa vašej spoločnosti darí. Chystáte nové projekty?
Určite áno, priestor na ďalší rast tu ešte je. Nové investície sa budú týkať najmä rozšírenia existujúcich výrobných priestorov, a tým aj zlepšenia podmienok na výrobu, uskladnenie a expedíciu vína. Rozšírime aj kapacitu pivnice s drevenými a barikovými sudmi. Chceme zväčšiť výmeru vlastných viníc a na tých existujúcich spraviť kompletnú obnovu.

Ktoré odrody vína z vašej produkcie sú medzi zákazníkmi najobľúbenejšie?
V novodobej histórii sa stali najpopulárnejšími Chardonnay a Cabernet Sauvignon. Počas celej histórie našej firmy robíme vyše 30 odrôd. Snažíme sa spopularizovať odrody typické pre Slovensko a strednú Európu ako Silvánske zelené, Müller Thurgau, Rizling vlašský či Frankovku modrú. K dôkazom, že sú to skvelé vína, patria výrazné úspechy, ktoré sme dosiahli práve s týmito vínami na renomovaných zahraničných výstavách.

Partnerom sekcie Generačná výmena je Ministerstvo hospodárstva SR.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.