StoryEditor

Vstupný pohovor nie je skok do jamy levovej

26.05.2005, 00:00
Pozvánka na vstupný pohovor je pri uchádzaní sa o voľné pracovné miesto čiastkovým víťazstvom. Je totiž znamením, že vaša žiadosť, "cévečko" a ďalšie materiály zodpovedného človeka natoľko zaujali, že vás chce spoznať bližšie.

Základom úspechu v tejto etape je nielen dôkladná príprava, ale aj zvládnutie všetkých nástrah, ktoré na vás - ako na nádejného kandidáta - čakajú hneď po stlačení kľučky na dverách.
Takže, vstúpili ste dnu. Skôr, ako prejdeme k vlastnému interview, jedna malá rada: nepovedzte "nie", ak vám ponúknu niečo na pitie. Nebuďte zbytočne skromný a ostýchavý - rozhovor môže trvať dve i tri hodiny, počas ktorých budete veľa rozprávať, a tak vám napríklad pohár minerálky príde vhod.

Prvý dojem
Prvá fáza: Po pozdrave obyčajne nasleduje krátky neformálny rozhovor. Otázky typu: aká bola cesta, našli ste nás ľahko alebo aká bola situácia na cestách, uvoľnia atmosféru a kandidátovi poskytnú príležitosť na aklimatizáciu. Aj v prípade, že je nervózny, by totiž mal myslieť na to, že práve počas úvodnej fázy sa vytvára známy "prvý dojem". Mnohí ľudia zodpovední za nábor ľudských zdrojov sú presvedčení, že už po prvých minútach rozhovoru vedia určiť, či pred sebou majú alebo nemajú vhodného kandidáta.
Tipy a odporúčania: Najmä v úvodnej fáze je dôležité, aby ste sa správali prirodzene. V tejto chvíli sa dokonca môžete zmieniť aj o tom, že ste trochu nervózny. Celkovému dojmu to neublíži a vy sa budete cítiť prirodzene a najmä v súlade s prevládajúcimi pocitmi.
Podanie ruky by malo byť srdečné a suché. Ak sa vám z akýchkoľvek dôvodov potia ruky, pred vstupom do miestnosti si ich utrite. Stisk ruky by mal byť primerane pevný. Ak podanú ruku stisnete príliš silno, váš partner si pomyslí, že ste (príliš) dominantná osobnosť, ktorá sa iba ťažko začlení do pracovného tímu. Ak bude váš stisk prislabý, môžete vyvolať dojem, že sa nedokážete presadiť a vzdáte sa hneď pri prvom probléme.
Nevyhýbajte sa očnému kontaktu s partnerom. Pozerajte sa mu priamo do očí, najmä keď sa s vami rozpráva alebo keď vás počúva. Samozrejme, že to neznamená, že z času na čas nemôžete sklopiť zrak alebo krátko sa zahľadieť niekam inam. Snažte sa tváriť priateľsky. To však neznamená, že sa musíte po celý čas usmievať. Kŕčovitý, resp. zamrznutý úsmev na tvári, pôsobí neisto. Dbajte o primeranú hlasitosť, zrozumiteľnosť a melódiu vášho hlasu. Ak je váš hlas príliš tichý alebo trasľavý, odkašlite si alebo urobte to, čo urobiť potrebujete, aby znel priateľsky, isto a zreteľne. Sledujte aj reč vášho tela. V duchu si opakujte, že ste priamy, otvorený a ústretový človek, ktorý sa chce predstaviť v najlepšom svetle.

Nevypínajte sa
Druhá fáza: Vo väčšine prípadov nasleduje krátka prezentácia potenciálneho zamestnávateľa. Váš partner v skratke predstaví firmu, povie niekoľko základných dátumov, čísel a faktov, predstaví jej filozofiu, štruktúru, ciele a firemnú kultúru. Vďaka tomuto krátkemu predstaveniu sa odstráni psychologická prekážka, z ktorej ste určite mali strach - aj vy ste sa obávali toho, že budete musieť začať?
Tipy a odporúčania: Zostaňte uvoľnený a využite tento čas na vyladenie vnútornej rovnováhy a na prípravu na váš vstup do rozhovoru. Neoddychujte však priveľmi - v nijakom prípade nesmiete "vypnúť" a prestať počúvať. Skôr naopak: počúvajte veľmi pozorne a snažte sa zapamätať všetky poskytnuté informácie. Pokojne si robte poznámky, ak je výklad obšírny alebo ak vám niečo nie je jasné. Zapísané fakty môžete využiť neskôr pri predstavovaní alebo ak vás partner vyzve, aby ste sa niečo spýtali.

Dobre sa predajte
Tretia fáza: V tejto chvíli obyčajne prichádza rad na uchádzača, aby sa primeraným spôsobom predstavil. Najmä pri tomto bode oceníte, ak ste si svoje vystúpenie vopred natrénovali.
Tipy a odporúčania: Vďaka dôslednej príprave (písomné formulovanie silných a slabých stránok, zručností, zvláštnych schopností, dosiahnutých úspechov, cieľov a pod.) pre vás celkom určite nebude problémom voľne o sebe rozprávať 5 až 15 minút.
Dajte si pozor na to, aby sa neobjavili nijaké rozdiely medzi obsahom písomných podkladov, ktoré ste priložili k žiadosti, a obsahom vašej ústnej prezentácie. Vaše vyjadrovanie by nemalo znieť nenútene a familiárne, avšak ani povýšenecky. To platí najmä pre čerstvých absolventov, ktorí sú krátko po škole často pod vplyvom "akademického slovníka". Neopakujte údaje z vášho životopisu, váš partner ho pravdepodobne má pred sebou. Samozrejme, že môžete v krátkosti spomenúť hlavné body doterajšej kariéry, ak je to dôležité pre zvýraznenie vášho kvalifikačného profilu. To isté platí aj pre požiadavkový profil. Ak však budete niektoré údaje opakovať často, vyvoláte dojem, že sa chcete pochváliť. Nebuďte príliš skromný, avšak ani sa príliš nevyťahujte. Hodnovernosť je v tejto situácii najlepšou devízou, ktorá vám môže priniesť celkový úspech. Snažte sa vo vašom partnerovi vzbudiť zvedavosť. Naznačte mu, že máte tromfy v rukáve, avšak neprezraďte mu všetko.

Zvládnite množstvo otázok
Štvrtá fáza: Prichádza čas na otázky zástupcu vášho potenciálneho zamestnávateľa. Väčšinou sa týkajú týchto oblastí:
životopis, prezentácia, kvalifikačný profil, znalosti o spoločnosti, štýl riadenia, schopnosť delegovať, tímová práca, osobná motivácia, mobilita, sociálne kompetencie, schopnosť motivovať iných, rodinné pomery, voľný čas, predstavy o plate.
Tipy a odporúčania: Pri odpovediach na položené otázky je veľmi dôležité, aby ste odpovedali rýchlo a jasne. Ak ste otázke nerozumeli, spýtajte sa na to, čo vám nie je jasné. Nemajte z toho obavy. Ešte raz sa opýtať je oveľa lepšie ako nesprávne alebo nevhodne odpovedať. Myslite na to, že pri položení otázok sa aj vy dozvedáte čoraz viac o potenciálnom zamestnávateľovi. Možno sa vám stane, že keď zistíte podrobnosti o jeho firemnej kultúre alebo filozofii podnikania, viac nebudete mať chuť preňho pracovať.
Aj pri vstupnom interview jestvujú tzv. nedovolené otázky. Sú to otázky, ktoré nemajú priamy vzťah k pozícii, o ktorú sa uchádzate. Ak sa vám zdá, že vám partner pri rozhovore položil príliš osobnú alebo dokonca intímnu otázku, povedzte mu to a vysvetlite mu aj dôvody, prečo sa vám to tak javí. Medzi tzv. nepovolené patria otázky smerujúce predovšetkým do týchto oblastí: stranícka príslušnosť, náboženská orientácia, sexuálna orientácia, členstvo v odboroch, predchádzajúce trestné stíhanie, doterajší príjem, finančné pomery, tehotenstvo, plánovanie rodiny, zdravotný stav, pôvod.

O čo sa zaujímať
Piata fáza: Kandidát dostáva v tomto bode príležitosť položiť človeku, ktorý vedie interview, podrobnejšie otázky týkajúce sa obsadzovanej pozície. Takisto má možnosť pýtať sa, ak si nie je dostatočne istý, či má dostatočné a vyčerpávajúce informácie o potenciálnom zamestnávateľovi a o tom, čo ho na novom mieste čaká.
Tipy a odporúčania: Na základe odpovedí môžete veľmi jednoducho vycítiť, akú dôležitosť prikladá váš partner vám a vašim otázkam. Takisto z toho môžete vyčítať, aká je v danej spoločnosti pracovná atmosféra. Aj vy si musíte dať pozor na nevhodné otázky - nemôžete sa spýtať hocičo. Napríklad otázka: "Kedy si budem môcť zobrať prvú dovolenku", alebo: "Môžem využívať služobné auto na súkromné účely" - nie sú vhodné a v každom prípade sa im odporúčame vyhnúť. Príkladom vhodných a odborníkmi odporúčaných otázok sú: Kto bude mojím priamym spolupracovníkom alebo nadriadeným? Ako funguje vnútrofiremný informačný systém? Môžem vedieť, prečo môj predchodca opustil pozíciu, o ktorú mám záujem?

Praktické záležitosti
Šiesta fáza: V záverečnej časti by sa mali vyjasniť všetky organizačné záležitosti, o ktorých sa dosiaľ nehovorilo. Týka sa to napríklad týchto oblastí: termín nástupu, podmienky pracovnej zmluvy, platové záležitosti (ak ste sa dobre pripravili, poznáte svoju hodnotu a nemáte obavy vysloviť svoje oprávnené požiadavky), stravovanie, iné benefity, ktoré ponúka zamestnávateľ.
Tipy a odporúčania: Ak sa súčasne uchádzate o prácu u viacerých zamestnávateľov, môžete dať primeraným spôsobom najavo, že potrebujete vedieť konečné rozhodnutie čo najskôr, aby ste si vedeli zariadiť ostatné záležitosti. Nechváľte sa inými alternatívami ani na vášho partnera nevyvíjajte nátlak. Pokojne mu dajte ešte raz najavo, že vám na tejto pozícii záleží, že by ste ponúkanú prácu radi získali a že ste optimálnym kandidátom.

Priateľský a prirodzený
Siedma fáza: Prichádza čas rozlúčenia, ktoré by nemalo byť príliš strohé, ani príliš srdečné. Partnera pokojne oslovte menom, napríklad: "Dovidenia, pán Novák, prajem vám príjemný deň."
Tipy a odporúčania: Ak ste si nezapamätali meno človeka, ktorý sa vám venoval, spýtajte sa naň nezávisle od toho, aký dojem vo vás zanechal práve skončený rozhovor. Pri rozlúčke sa v nijakom prípade nesnažte zlepšiť dojem, ktorý sa vám podarilo zanechať. Buďte stručný: "Teším sa na ďalšie stretnutie, dovidenia." Aj v tomto bode je dôležité nielen to, čo poviete, ale aj to, ako to poviete. Buďte pozitívny, ale nie dotieravý či podlízavý. Najlepšie je byť jednoducho priateľský a prirodzený.

Čo treba urobiť na začiatku
- Ak ste doširoka rozhodili siete a uchádzate sa o viac pozícií naraz, podklady o jednotlivých zamestnávateľoch si vždy zhromažďujte osobitne. Ide predovšetkým o kópiu zaslanej žiadosti, informácie, ktoré ste o zamestnávateľovi získali, a všetku doterajšiu korešpondenciu.
- V rámci prípravy si skúste vypracovať zoznam s nadpisom: Čo dokážem?, v ktorom písomne zaznamenajte hodnotenie vašich schopností, vedomostí a zručností. Druhý papier nazvite: Čo chcem? a pokúste sa v ňom formulovať svoje ciele a očakávania týkajúce sa vašej kariéry a možností ďalšieho postupu, pracovnej atmosféry a úloh.
- Rozšírte si informácie o organizácii, v ktorej sa uchádzate o prácu. Získať ich môžete priamo - primeraný záujem zo strany uchádzačov o voľné miesta sa väčšinou hodnotí pozitívne, z internetu, úradov práce, priemyselných a obchodných komôr, novín a časopisov, odbornej tlače, priemyselných zväzov a združení, veľtrhov a výstav, okruhu príbuzných a známych a pod. Pokiaľ ide o druh potrebných informácií, poznať by ste mali formu organizácie, údaje o počte zamestnancov, hlavný predmet činnosti, údaje o obrate a produkcii, rok a miesto vzniku, situáciu na trhu, firemnú kultúru, organizačnú štruktúru, hlavné strategické plány a pod.
- Mnohí ľudia sú vnútorne presvedčení, že presne vedia, čo chcú. Bližšie špecifikovanie ich cieľov a želaní im však neraz spôsobuje problémy. Z toho dôvodu si ešte pred odchodom na vstupný pohovor skúste odpovedať na otázky začínajúce sa opytovacími zámenami čo?, ako?, kde?, kedy?, koľko?, za akých podmienok? a s akým cieľom?

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/moja-kariera, menuAlias = moja-kariera, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
02. máj 2024 00:44