StoryEditor

Cestovné poistenie ako istota

04.07.2007, 00:00

Ak na dovolenke v zahraničí ochoriete alebo sa vám stane úraz, je to nielen váš problém, ale tiež aj problém konzulárnych oddelení zastupiteľských úradov SR. "Aj napriek veľkému zlepšeniu nie vždy je poistenie dostatočné, aby pokrývalo ujmy na zdraví. V takýchto prípadoch potom konzuli radia, ako ďalej postupovať pri vysporiadaní úhrady jednak občanom, ale tiež aj zahraničným zdravotníckym zariadeniam, ktoré ošetrenie poskytli," vysvetľuje Ján Škoda, hovorca ministerstva zahraničných vecí.
Ochoreli ste v Európe?
V zmysle nariadenia Rady ES má slovensky poistenec počas pobytu v inom členskom štáte rovnaké povinnosti a práva ako domáci poistenec. Ak domáci poistenec dopláca za ošetrenie, rovnako dopláca aj slovensky poistenec. V niektorých prípadoch sa však môže stať, že bude od vás lekár v zahraničí žiadať platbu v hotovosti nielen za spoluúčasť. V takom prípade si treba od lekára vypýtať lekársku správu a doklad o zaplatení. Tie po návrate na Slovensko priložíte k žiadosti a požiadate zdravotnú poisťovňu o náhradu platby. "V niektorých štátoch EÚ je značná spoluúčasť, napríklad v Taliansku si lieky hradí poistenec v plnej sume, hospitalizácia v Rakúsku je asi 10 eur (336 korún) za deň," hovorí Marek Vojtek z Európskej zdravotnej poisťovne.
Komerčné poistenie
Pri uzatváraní cestovného poistenia netreba zabudnúť uviesť, do akej krajiny klient cestuje a aké aktivity bude v zahraničí vykonávať. Na športy, k akým patrí napríklad aj potápanie či jazda na vodnom skútri alebo manuálna práca, je potrebné sa pripoistiť. Zároveň treba pouvažovať aj o tom, či výška krytia pri poistení batožiny v ktorej máte napríklad drahší fotoaparát alebo videokameru, je dostatočná, a prípadne ich ešte pripoistiť. Ak bol klient hospitalizovaný, väčšinou je potrebné bezodkladne kontaktovať asistenčnú spoločnosť komerčnej poisťovne. Potrebný lekársky prevoz je obvykle možný len so súhlasom asistenčnej spoločnosti alebo poisťovne. Ak úraz zavinila konkrétna osoba (napríklad v prípade dopravnej nehody), je potrebné poisťovni predložiť aj policajnú správu.
Ako pomôžu delegáti
Cestovné kancelárie klientom pri predaji zájazdu odporúčajú uzavrieť komplexné cestovné poistenie. To zahŕňa aj poistenie liečebných nákladov, úrazu, prepravu a ubytovanie blízkej osoby v prípade hospitalizácie a tiež poistenie predčasného návratu. Často je poistenie zahrnuté už v cene dovolenky. "V prípade zájazdu cez cestovnú kanceláriu je potrebné sa informovať, čo všetko je zahrnuté v balíčku cestovného poistenia," odporúča Nina Zelníková, vedúca odboru komunikácie a hovorkyňa Union poisťovne. Ich poisťovňa poisťuje až 14 rizík, od liečebných nákladov, poistenia batožiny, až po storno zájazdu. "V prípade choroby alebo úrazu sa klienti v prvom rade kontaktujú s našimi delegátmi, ktorí sú prítomní v každej destinácii a sú dostupní na mobile 24 hodín denne. Delegát pomôže klientov zorientovať sa, kde je lekár, nemocnica, prípadne lekáreň, vybaví potrebné veci a funguje aj ako tlmočník. V spolupráci s asistenčnou službou Elvia zabezpečí zdravotnú starostlivosť klienta," uisťuje nás Mária Gallová, riaditeľka marketingu cestovnej kancelárie Satur travel.

Na čo by ste nemali zabudnúť
Ak ste sa zabudli poistiť a ste už v cudzine, môžete sa stále poistiť. V prípade, že klient cestuje na dovolenku individuálne, môže okrem tradičných foriem, ako je návšteva pobočky, využiť pri uzatváraní cestovného poistenia aj rýchle a pohodlné formy, ako sú poistenie cez SMS a on-line poistenie. Nezabúdajte, že esemesku môžete zasielať aj z pevnej ISDN linky.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/poradca, menuAlias = poradca, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
28. apríl 2024 15:59