StoryEditor

Solidarita kontra rovný prístup

Daňovo zvýhodnená nafta, ktorú používajú poľnohospodári a železničné podniky, štátnu kasu ročne pripraví minimálne o dve miliardy korún. Je to suma zodpovedajúca napríklad investíciám do stavby národného divadla od roku 1998, rekonštrukcii všetkých slovenských čističiek odpadových vôd, takmer všetkým výdavkom mesta Bratislavy na dopravu.

Daňovo zvýhodnená nafta, ktorú používajú poľnohospodári a železničné podniky, štátnu kasu ročne pripraví minimálne o dve miliardy korún. Je to suma zodpovedajúca napríklad investíciám do stavby národného divadla od roku 1998, rekonštrukcii všetkých slovenských čističiek odpadových vôd, takmer všetkým výdavkom mesta Bratislavy na dopravu.
Kým logika podpory pre poľnohospodárov je jasná a nariaďuje ju aj Európska únia, logika dvojitých dotácií pre dva z troch slovenských železničných podnikov už menej. Železnice SR a osobný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko sú dnes de iure štandardnými obchodnými spoločnosťami zatiaľ s takmer monopolnou pozíciou na svojich trhoch. To sa však zmení, lebo aj dopravný trh sa čoskoro otvorí.
Od štátu dostávajú miliardové dotácie a ako veľkoodberateľom im z ceny nafty očistenej od daní môže dodávateľ zľaviť až dve koruny za liter. A to pri menej ako polovičnej sadzbe spotrebnej dane, než platia všetci ostatní, vrátane potenciálnych konkurentov. Železnice by sa totiž nemali konsolidovať tým, že by nakupovali lacnejšie palivo. Tak, ako ich zaviazala aj vláda by mali byť hybným motorom predovšetkým úsporné opatrenia, racionalizácia a zvyšovanie podielu na trhu.
Ďalším problémom, ktorý by mohlo zrušenie daňových subvencií vyriešiť, je kšeftovanie. Niežeby sa nepodvádzalo aj v obchode s bežnou nefarbenou naftou (napríklad podvodná sieť s vykurovacími olejmi), ale pri zvýhodnenom palive je to z hľadiska výšky takéhoto nelegálneho zisku výhodnejšie. Vie o tom ministerstvo aj colníci. Preto by sa zrejme po prípadnom zrušení zvýhodnenia v agrosektore a aj na železnici mierne znížila spotreba.
Zvýhodňovanie vybraných subjektov (v nesúlade s vyjadreniami Mikloša o tom, že by sa to nemalo diať) je čisto politická otázka. Dá sa predpokladať, že rezort financií by zrušenie výhod pre železničiarov podporil. Už beztak je jeho politika reštriktívna a prioritné je znižovanie rozpočtového deficitu. Problémy by mohli nastať pri presadzovaní takejto iniciatívy v parlamente. Viac ľavicové a teda aj sociálnejšie názory sú totiž skôr doménou opozičného poslaneckého spektra. Potrebných 76 hlasov by sa preto hľadalo veľmi ťažko.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 04:06