StoryEditor

Pripravte sa na zánik kamenných predajní (komentár)

Americké kamenné maloobchody bankrotujú rekordným tempom. Vytláčajú ich on-line obchodníci. A mali by aj naďalej.

Vyzerá to tak, že svetová ekonomika (teda minimálne jej vyspelejšia časť) je na prahu ďalšej štrukturálnej zmeny na trhu práce. Tento krát sa týka maloobchodu. Kým do minulého roka ešte dokázali v USA internetové a kamenné predajne plus/mínus fungovať bok po boku, tak v tomto roku ich už on-line obchody začínajú vytláčať. V doterajšom priebehu roka zbankrotovalo 20 veľkých amerických maloobchodníkov. To je toľko, ako zbankrotovalo počas veľkej recesie v rokoch 2008-2010 dohromady. Trend je v posledných rokoch jednoznačne rastúci:

Počet bankrotov väčších amerických maloobchodníkov v posledných 10 rokoch

Pociťuje to aj trh práce – počet zamestnaných osôb v maloobchode v USA v posledných mesiacoch medziročne klesá. V čase rastu ekonomiky sa to nestalo minimálne od 90. rokov, pracovné miesta v maloobchode odvtedy ubúdali len počas recesií (a tesne po nich).

Medziročná zmena počtu pracovných miest v maloobchode v USA

To všetko sa deje v situácii, kedy je rast zamestnanosti v maloobchode mimo kamenných predajní (ktorých prírastok tvoria takmer výhradne on-line maloobchodníci) jeden z najrýchlejších v posledných rokoch. Kamenné predajne teda prepúšťajú viac ľudí ako vzniká nových pracovných miest u on-line maloobchodníkov.

Tento trend vyzerá byť nezvratný. Internetové maloobchody dokážu fungovať s nižšími nákladmi a šetria ľuďom čas. Aj preto sa tradičné kamenné maloobchody čoraz viac tlačia do on-line priestoru. Pre mzdy v maloobchode to bude v konečnom dôsledku dobrá správa – vyššia produktivita (teda vyšší objem tržieb na hlavu) otvorí priestor pre rýchlejší rast miezd. Teda pre tých, ktorí ostanú v maloobchode pracovať, pretože úbytok pracovných miest v maloobchode ešte zrejme neskončil.

Klasicky vystáva otázka, čo sa udeje s tými, ktorí prídu o prácu. V aktuálnom prostredí, kedy je nedostatok pracovnej sily, by to nemal byť problém. Naopak, maloobchod patrí k najhoršie platiacim odvetviam v ekonomike, čiže zlé časy pre kamenné maloobchody môžu uvoľniť pracovnú silu pre lepšie platené odvetvia (nehovorím, že pre IT, ale povedzme pre priemysel, logistiku či administratívu).

Tento trend neobíde ani Slovensko. Avšak dopady by mali byť miernejšie, pretože u nás máme stále nízku penetráciu maloobchodov. Štúdia agentúry GFK z roku 2016 ukázala, že Slovensko má na hlavu 1,01 metra štvorcového maloobchodných predajných plôch. Nevážený priemer EÚ je na úrovni 1,12.
Netreba sa však toho obávať, ekonomická história ľudstva je celá o tom, že vďaka technologickému pokroku produktívnejšie, lepšie platené pracovné miesta vytláčajú tie manuálne náročnejšie, menej platené. A aj napriek tomu je nezamestnanosť aktuálne vo väčšine vyspelého sveta výrazne pod historickým priemerom. Ostatne, stretol niekto niekedy kováča? Súdiac podľa toho, že druhé najčastejšie priezvisko na Slovensku je Kováč, to bolo svojho času veľmi rozšírené povolanie.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 13:47